Bichon iFokus

Bichon

Etikettrasspecial
Läst 15208 ggr
Bella-R
13

Bichon Bolognese - Rasspecial

En vit glad & tillgiven liten hund som tyvärr inte är alltför vanlig i vårt avlånga land. Här tänkte jag berätta lite om den vackra italienska rasen Bolognese.

Historia

Bolognesen härstammar från en stad i Italien som heter Bologna, som den också fått sitt namn, Bolognesen, ifrån. Där var den mycket populär bland kungligheter och adligt folk. Trots att den i vårt land är relativt ny, första Bolognesen registrerades år 1988, så har Bolognesen anor redan från 1100-talet. Idag finns runt 84 bologneser i Sverige vilket gör den till en väldigt sällsynt ras.

Temperament och beteende

Till sättet beskrivs rasen som glad, tillgiven, livlig men ändå lugn. Den vaktar sin ägare, men är inte skällig, utan en relativt tyst hund. Den sägs vara en trogen hund som mer än gärna vill vara sin ägare till lags. Motionsbehovet är måttligt, den kräver inga milslånga promenader om dagen.

Utseende och pälsvård

Rasen fäller inte hår, utan istället krävs en del pälsvård. Borstning varje dag plus bad ca varannan vecka, krävs för att pälsen ska hållas fin. Bolognesen har stora mörka ögon, och också nos, trampdynor och klor brukar vara mörka eller helt genomskinliga. Hundens storlek varierar från ca 25 cm i mankhöjd för tikar, och ca 30 cm för hanar. Vikten ligger omkring 3-5 kg.

Rasklubb

Bolognesen delar rasklubb tillsammans med sin kusinras Bichon Havanaisen. Klubben heter BBHC.

Vill du kika på rasstandarden för en Bolognese? Klicka då HÄR.

Bild på en bolognese finner du HÄR!

Källa: Wikipedia

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

• Redigerat 2020-09-20 21:00 av Niklas
LinaK
0

Tycker denna artikel blev jätte bra :) synd bara att bolognesen inte är så vanlig i sverige. Det är ju verkligen en jätte fin hundras.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Bella-R
0

#1 Tack! :) Ja, det är supersynd att den är så ovanlig Obestämd

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

nonisaga
0

Jätte bra artikel!

Bologneser är en av mina favorit raser Oskyldig

LinaK
0

Ja dom är ju jätte fina. Synd bara att vi inte fick tag på någon bra bild på en bolognese till artikeln.

[Miseline]
0

En ny kärlek för mig. Är en lhasa apsoälskare, men jag har haft på känn att Bolognesen kan vara något för mig också. Träffade en liten valp på en utställning i somras, och nu vet jag.

LinaK
0

#5 Ja bologneser är riktigt fina. Verkar riktigt charmiga också, av dom jag träffat iaf.