Bichon iFokus

Bichon

Etikettövrigt
Läst 3066 ggr
OzzysMatte
0

Tips på bra regntäcke?

Hejsan allihopa!

Jag har problem nu har jag märkt. Inför hösten är jag på jakt efter ett regntäcke, med lite foder i och gärna flourserat eller med reflexer så han syns(men annars syr jag på själv)

Men ALLA täcken jag kommer över är för stora runt bogen/bröstet…. vet inte vad tillverkarna har tänkt på egentligen när de sytt täckena för ALLA är typ lika stora runt bogen men olika långa… det borde dom ju förstå att min lille kille som är 30cm över ryggen inte är lika stor och bred över bröstet som en bulldogg, schäfer osv osv… Han är ju dessutom rakad så han är ju ännu smalare…Hur gör dom som har ännu mindre raser än vi här inne tex… vart hittar dom sina täcken?Vart hittar ni era?(ni som använder)

Emma-U
0

Jag vet precis hur du känner, har haft samma problem.
Men jag gav inte upp, jag hittde tillslut mitt regntäcke på satchmos.se.

Ring till dem så går de ut i butiken i Lund och hämtar ett täcke som passar, det finns täcken som heter Bichon och är anpassade för just den rasen. Sen finns det andra täcken, dressar och så som du kan beställa.
Det sura är att du måste betala för att de ska skicka det till dig så att du får preova dem på din hund, men om det inte passar så får du skicka tillbaka och stå för portot.
Vi gjorde som så att vi åkte till Lund. hade ändå vägarna förbi, och provade ut rätt täcke på plats i butiken.. Har du möjlighet till det så tycker jag definitivt att du ska göra så Glad
Lycka till..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

LinaK
0

#1 Bra tips! Är också ute efter ett regntäcke till Algot. SKa genast in och kolla den sidan.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Emma-U
0

#3 Men det är det som är det tråkiga, det står inte så utförligt på hemsidan. Ring och prata med dem och förklara precis hur det ligger till så hjälper dem dig.. De har de täckena i butiken men de ligger inte ute på hemsidan (vad jag har sett i alla fall)..
Så mitt tips är att rinmga och prata med dem, de är jättetrevliga skåningar som gillar att bubbla på Glad

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

destroyed
0

Ni ska inte använda täcken på valpar. Vänta tills de har blivit omkring ett år först. Det kan förstöra tätheten i pälsen…

LinaK
0

34 varför skulle det göra det för?

Emma-U
0

#4 Det har jag då aldrig hört.. Hur menar du då?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

destroyed
0

Om man använder täcken på valpar så förstör man det naturliga skyddet. t.ex. på hästar(är mycket bättre på att förklara här men samma princip) så får föl gå utan täcke oavsett om om det är kallt och blåst.. Självklart släpper man inte ut föl i 35 minus och man går inte två timmars promenader med hundar heller om  men det handlar om precis samma sak. Har man täcken på hundarna när de är valpar så måste du ha täcken på hunden när den är stor. Låter du hunden gå ute nä det är blåst kallt och allmänt jävligt så vänjer valpen sig vid vädret

LinaK
0

#7 Har jag aldrig hört talas om. Men visst, det stämmer säkert.
Sen så tror jag inte de flesta bichon-ägare skaffar det enbart för att hundarna fryser och tycker det är obehagligt, det är ju dels för att man ska slippa en genomblöt långhårighund när man kommer hem från en promenad i regnet. Det underlättar ju pälsvården lite om man kan hålla sin hund ren och torr. Glad

OzzysMatte
0

#8 ja det tror jag också, det är ju trotsallt regntäcken vi pratar om, inte vinterjackor :)

Jag vill ha regntäcke till min kille dels för att ha reflex på så han syns bra och dels för att fördöka hålla honom lite torrare(trots att han är kortklippt)

Min lille kille HATAR nämligen regn och man får släpa honom runt promenaden när det regnar…han går inte en meter mer än nödvändigt om man inte tvingar honom. Han fick dock låna ett täcke en kortis för att prova och han promenerade glatt på trots regn då:) Så det är mina två anledningar till att skaffa regntäcke

destroyed
0

Min hund hatar också regn och hon ska ändå gå ut och göra det hon ska. Det handlar inte bara om kallt utan det handlar om väder i allmänhet. Jag tog kallt som exempel pga att det är lättare att förklara. Men se det så här. Om du lägger på täcke på en hund varje gång det regnar så tappar den skyddet emot regnet. är du då ute på en promenad och det regnar inget när ni går ut. halvvägs börjar det att regna och när det har regnat en stund så står hunden och fryser och vill inte gå en meter till. Har man då däremot vant hunden vid allting så kommer hunden att bli lite frusen men den kommer inte att stå och huttra jättelänge för att den inte har något skydd

Emma-U
0

Spontant tänker jag direkt på badningen. Man brukar ju säga att man inte ska bada en hund för ofta eftersom man då eliminerar hundens naturliga skydd i form av fetter och så, men just Bichon-raserna och många andra raser ska man bada ofta..
Så då borde samma sak gälla där egentligen, men ändå badar man sin hund eftersom det är sagt att man ska göra så..

Jag har ett regntäcke som används vid de mest överjäkliga regnskurar som drar in över västkusten med jämna mellanrum, men om det duggar lite så får Tyra gå utan.. Hon tycker det är roligt med regn, speciellt att rulla sig i lera och så då Glad
Men att ibland använda regntäcke ser jag inte som ett problem, då är det väl värre med dem som sätter kläder på sina hundar för jämnan..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

destroyed
0

11# där håller jag inte med. Ja badning med fel schampo så tar du bort det naturliga skyddet men om du badar med rätt storts shampo som är ampassad för badande raser så är det inga problem dessutom så om en badande hund äter ett bra foder så som RC och hills m.m. så finns det så mycket fett till pälsen så att de återfuktas iaf.

Deet naturliga skyddet jag pratar om är att om det regnar så ska inte vattnet  gå ända in till huden för att det kyler ner hunden väldigt mcyket. samma sak med snö och blåst. Det ska inte gå igenom hela pälsen in till huden utan det ska kunna blåsa en stark vind och hunden ska inte börja skaka m.m.

jag håller med dej att de som klär sina hundar helatiden är det värre jämfört med att lägga på regn täcke för att skydda hunden emot kyla men enligt mej är inget av det bra för en valp

OzzysMatte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jahopp, jag ser att meningarna om regntäcke- ej regntäcke går isär.

Men jag har iallafall hittat ett fint regntäcke idag till min lille Ozzy, med reflexer så han dessutom syns bra, ruggiga, mörka dagar/kvällar

Ozzy kommer inte ha regntäcke för minsta lilla skur men när det ruskar i ordntligt så kommer han få ha detta täcke:)

Visst blev han fin? (det är liiite stort men det växer han snart i)

LinaK
0

Vilket fint täcke du har hittat!! Vart har du köpt det någonstans? Perfekt med reflexer.
Ozzy passade ju jätte bra i det :)

nej jag kommer inte sätta på Algot regntäcket när det duggregnar, men när det öser ner så kommer det att underlätta pälsvården väldigt mycket. Slipper föna och kamma tills man blir alldeles blå!

OzzysMatte
0

#14 tack jag jag tyckte det var riktigt fint, och inte så stort över bogen som de flesta andra för små hundraser.

Jag köpte det på djurmagasinet i örebro. Men det står Globus Sport på det

står en hemside adress också www.globussport.se

tittade in som snabbast och det var en hel del fina och bra täcken där. Just det täcket jag köpte till Ozzy är det som är överst på listan i menyn under hund/täcken

LinaK
0

#15 Jätte fint var det, ska in och kolla på djurmagazinet i Jönköping,
Men har dom kvar djurmagazinet i Örebro? Jag trodde dom la ner det, visst låg det förut vid Marieberg va?

OzzysMatte
0

#15 oj menade "djurens center" inte djurmagazinet. Djurens center ligger vid marieberg =)

LinaK
0

#17 "Djurens center" är himla bra tycker jag :) Mycket hundsaker har dom.

Har köpt ett regntäcke till honom nu, ska visa bild på det någon dag Tungan ute

OzzysMatte
0

#18 ja bild vill vi se:) Kul att du också hittade ett som passade din älskling i denna djungel av täcken med konstiga mått hihi