Bichon iFokus

Bichon

Etikett: lydnad
Läst 2010 ggr
Icegirl
0

Kastrerad bichonhanne som visar tänder och agg

Hej! Tittar tillfälligt in på detta forum och hoppas på goda råd. Min pappa har en bichonhanne som är 9 år och kastrerad. Han är mycket lydig och går lös på vår sommarstugetomt, kommer när man ropar och förstår allt man säger. Nu har vi fått nya grannar med tre hundar som alla hälsat på och pappas hund har fått för sig att det är fritt fram att gå dit. När pappa är själv med honom går han dit, pappa hämtar och då visar han agg, visar tänder, hugger, etc, så fort han ska ta i honom. Om jag eller min man hämtar honom eller förbjuder honom att gå dit fungerar det bra och han har aldrig visat agg mot oss.

Kan det bero på att pappa är för "svag" d v s hunden tror att han har övertaget?

Tacksam om ni vill komma med goda råd.

Trevlig focussida i övrigt!

SaraC
0

Vad gör hunden över hos grannarna? Leker han med grannens hundar eller vad? Är det okej för grannarna att han kommer över själv?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Icegirl
0

Han leker med grannens hundar som nu är bundna då en annan granne inte tycker om att de går lösa. Då tjuter de och lockar till sig vår hund. Om alla gick lösa vore det nog inget problem. Hundarna är goda vänner. Problemet är inte att han går dit - utan att vägen dit är via en trafikerad väg som vi inte vill att hunden själv ska vara på.

SaraC
0

#2 Men varför inte ha honom i en löplina på er gård eller sätta upp ett staket, så att han inte kan sticka? Det låter ju inte alls bra att han springer iväg om han dessutom kan ge sig ut på vägen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

LinaK
0

Först och främst, kul att du hittat hit. Glad

Jag tycker som Eros beskriver i #3 , att det inte alls är bra om han springer över till grannarna över en trafikerad väg. Tycker absolut din pappa borde överväga att ha hunden kopplad i en löplina på gården. Dels så måste man ta sitt ansvar som hundägare och inse att det kan faktiskt ske en olycka med flera inblandade om en hund går lös över vägen.

Men jag hoppas att det löser sig för er.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se