Bichon iFokus

Bichon

Etikettvalpar
Läst 6372 ggr
teddykaniner
2009-07-28 14:12
0

Frågor :)

Hejsan!

Kommer från kanin.ifokus, kanske syns på mitt användarnamn!

Jag är 13 år och skulle vilja ha en bichon-hund, skulle få nästa sommar då jag är 14, vi har en hund från tidigare, som är familjens och ca 9 år. Hon är endast till kel här hemma så vi vet inget om hennes bakrund och så.

Jag har även en mindre kaninuppfödning.

Självklart skulle ju nog hela familjen uppfostra hunden med mig! 

Har hört att Bichon frisee är ganska skällande hundar.

Är alla bichon det då?

Skulle vilja ha en lurvig, lika stor som frisee men inte sådan som skäller mycket.

En bichonfrisee kostar här ca 13 800 kr, Kostade era ca lika mycket? :)

Ni får ändra om jag inte satte i rätt grupp!

Med vänlig hälsning,
Jenny

mallanz
2009-07-28 19:58
0

Min bichon frisé är väldigt skällig. Han kostade 8 000 då jag köpte han, men det var för nästan 8 år sedan. :)

xo xo Malin ♥ Gizmo
    hänger mest på Bichon då jag har en Frisé

LinaK
    2009-07-28 22:03
    0

Vad roligt att du hittat hit och intresserar dig för bichonraserna får jag säga först och främst Glad

Jo, den lilla erfarenheten jag har av frisén är att den är lite småvaktig och lite skällig, sedan varierar detta såklart beroende på individ. Men som svar på din fråga så är inte alla bichonraser skälliga Glad

Annars har du ju havanaisen som oftast inte alls har några vakt och skällinstinkter. Min havanais skäller väldigt sällan, bara om det ringer på dörren. Men det är mer för att tala om att nu kommer de tnågon (+ att han är inne i någon spökålder av något slag) Annars är han en väldigt tyst hund, och andra havanaiser som jag vet är ungefär likadana. Havanaisen är en perfekt första hund som är tillgiven, social och lättlärd. Alltså väldigt lätt att ha å göra med Glad Som alla inom bichonsläktet kräver den sin pälsvård, men behöver inte som frisén klippas ned (om man nu inte vill det)
    Priset för en Havanais ligger på runt 12 000:-.
    Kan också tillägga att havanaisen är en ganska så frisk ras. (enligt agria)

Sedan har du ju bolognesen som ska vara en ganska så tystlåten hundras. Har själv inga personliga erfarenheter av denna hundras men om du läser på lite kanske du fattar tycke för den :) Vet inte riktigt vad en bolognese kan kosta men eftersom det inte föds så många kullar per år skulle jag tippa på att valppriset är ganska så högt.

puuh nu har jag skrivit alldeles för mycket Flört sorry

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
    http://linaalgotsigge.blogg.se

teddykaniner
    2009-07-28 23:03
    0

#2 Tack Lina!

Havanais skulle då vara bra.. kan någon skicka in bilder på såna hundar? Har sett några bilder på dem och så.. :)

Vad blir deras "mankhöjd" säger man det? :S haha

Bichon frise är väl ca 25-30cm?

Är van vid mycket borstning eftersom jag föder upp teddysar

och de har jättelång päls över hela kroppen!

Så bichon frise är en väldigt skällig hund? Är de vaktande?

Stämmer det att de är allergivänliga?

#1: Okej! :)

Med vänlig hälsning,
    Jenny

LinaK
    2009-07-29 02:18
    0

#3 Ja en havanais skulle passa dig bra tror jag. Skrattande

Bilder på havanaisen finns på rassidan för bichon havanais www.bbhc.nu där kan du även läsa lite mer om rasen.
    Enligt rasstandarden ska en havanais mankhöjd ligga kring 23-27 cm.

Jag tror inte att frisén är en jätte skällig ras, det tror jag inte. Men den vaktar nog sitt hem och sina ägare, och varnar med ett eller flera skall. Men sen beror det ju lite på hur man uppfostrar sin hund.
    Både Frisén, havanaisen, coton de tuléar, (vet inte hur det är med löwchen, bolognese och malteser) men dessa raser är det vissa allergiker som tål, och kan klassas som "allergivänliga". Sen behöver inte alla allergiker tåla dessa raser, det finns ju undantag som i allt Glad

mitanellis
    2009-07-29 11:02
    0
    Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilder på Havanais…

Kennel Mitanellis - http://www.mitanellis.se (Bichon Havanais)

mitanellis
    2009-07-29 11:04
    0
    Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En annan

Kennel Mitanellis - http://www.mitanellis.se (Bichon Havanais)

Ekens
    2009-07-29 17:28
    0

Tycker inte att bichon frise´n är skällig, beror ju på om du tillåter den att skälla dygnet runt med.

Hänger på uppfostran och alla har ju olika personligheter.

våran Bichon Frisé skäller endast när det ringer på dörren för att tala om att de kommer någon.

teddykaniner
    2009-07-29 18:41
    0

Okej!

Låter nog som om bichon frisee skulle vara något för mig ändå..

hmm.. vi får fundera på de!:)

Med vänlig hälsning,
    Jenny

LinaK
    2009-07-29 18:42
    0

#8 Absolut! Det tror jag blir bra. Bara man uppfostrar den rätt från början så blir det alldeles säkert jätte bra :) Lycka till!

teddykaniner
    2009-08-04 23:43
    0

#9:

Tack!

Såg förrästen en hanhund, som var fööööööööör sötis och var förstås bichon frisee/pudel! Ville bara ha den :) Han va jättesöt!

Med vänlig hälsning,
    Jenny