trimma första gången, ålder?
Vi ska inte ställa ut våran lille kille utan bara ha honom som sällskap så för att underläta för både honom och oss så vill vi hålla honom nerklippt.
När är en lämplig ålder att trimma första gången? Vill ju inte vänta för länge, utan vänja honom vid detta medan han är ung men vill inte heller att det ska bli nåt traumatiskt för att han var FÖR ung första gången..
Oj, svår fråga. Vad som är lämpligt beror ju lite på hunden. Men jag tycker gott att man ska vänta några månader innan man tar sin valp till trimmet. Första gången kanske man inte behöver trimma, utan bara klippa klor och lite annat fix, så att valpen "lär känna" platsen lite bättre, så att det inte blir en så stor chock för den.
Var och trimmade ner vår hund för några veckor sedan för första gången. Han gillar ju inte när främmande människor tar på honom eller håller i honom, men det gick jätte bra där. Dom som trimmar är ju himla hundvana och har ju varit med om det mesta. Så dom gör ju ingen stor grej utav det hela 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jag tycker nästan tvärtom emot Lina:) Bäst att köra igång så fort som möjligt för att vänja hunden vid att stå still och vänta på att man är klar. Jag har en pudel och hon ska ställas snart. Redan veckan efter som vi fick hem min skrutt så var hon i badet, trimmade nosen och allting. Så har vi gjort varje vecka på en bestämd dag(vanligtvis tisdagar) Och efter att ha gjort samma sak, varje vecka i 10 veckors tid så har hon vant sig. Nu tycker hon nästan att det är mysigt att bada:)
Jag har köpt en frisörsax och efter promenad och lek, så han varit trött så har jag klippt mellan trampdynor och även kortat ner pälsen över nosen för han såg inget hihi
Och detta gick jättebra. Så för att vänja honom så ska jag klippa lite med jämna mellanrum så det vänjer han sig snart vid. Men att trimmas med maskin är ju en helt annan sak… Så jag vill inte gärna vänta för länge, men inte för tidigt heller. Hmm svårt
#2 Givetvis så tycker jag samma som du att man kan fixa och greja med pälsen redan första/andra veckan hemma, det tycker jag är ganska självklart att lära in när hunden är liten. Men att ta den till en okänd en hundtrimmare som 8-11 veckors valp skulle jag inte utsätta min hund för :) Men det var kanske inte så du menade?
Jag tror man känner själv när ens hund är redo, när hunden har hälsat och lärt känna många olika människor och blivit hanterad av andra människor än en själv, utan att känna sig rädd eller osäker då tycker iaf jag personligen att det är dags.
Fast du (Ozzysmatte) kanske inte menade att du skulle till ett hundtrim utan du kanske mena att du skulle trimma ned honom själv? 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

4# nää det var ju det:P Jag fixar ju allting själv på sindra och det är ju ur den synvinkeln jag snackar om… Och om inte jag gör det så känner jag en tjej som gör det och det går alldeles utmärkt. Min uppfödare lämnade iväg valparna i kullen vid 7 veckor för att raka tassar, nos m.m. och även klippa fram ett Babylejon hos en trimmare och det gick jättebra. Mest för att hon var pedagogisk och krävde inte så mycket av dem. Ner i badet med båda två och efter att en har fönats så ner med den på golvet och gå runt och leka sen så går man vidare så där. Så i grund och botten så finns det inget fel med att lämna iväg till ett proffs bara man informerar om att det är en valp som inte är så van. Sen spelar nog ingen större roll hur man gör efter det men man ska nog helst inte byta person efter det

Börja lära den så fort du får hem valpen.
Igår var jag iväg och köpte en trimmer, så jag ska göra ett försök här hemma till att klippa honom. Han är ju bara 12 veckor så han har ju inte så särskilt lång päls men som ni säger, så vill jag börja vänja honom i tid.
Klippte ju min cocker själv men det var några år sedan så lite ringrostig är man nog hihi
Dock så orkade ingen trimmer jag köpte med min cockers päls så den höll typ 4 klippningar och sen bara högg den sig fast i pälsen:( Men den här trimmern jag köpte nu verkar bra så vi håller tummarna

Jag säger att man hellre ska lägga ner lite pengar på en bra maskin än en som går sönder direkt men ibland säger plånboken ifrån så man får ta det som är lämpligast. Hur har det gått?
#8 jo jag håller med, men jag köpte först en trimmer som kostade 1500kr till min cocker, den höll inte… sen köpte jag en för 2.300kr och den orkade inte heller med hans päls:( Både hackade sig fast i pälsen och om de tog sig igenom pälsen så blev de alldeles för varma efter bara 5 minuter….
Men den jag köte igår fungerar toppen*peppar peppar* jag har ju bara provat den en gång men den skar igenom pälsen som en kniv genom smör:)
Kommer inte ihåg vad trimmern hette mer än att märket var Andis