Bichon iFokus

Bichon

Etikettövrigt
Läst 15421 ggr
LinaK
0

Hemmagjort hundgodis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst vore det väl roligt att kunna ge sin bästa vän ett godis som man med all säkerhet vet att det inte finns några onödiga tillsatser eller kemikalier i? Billigt och relativt enkelt är det att göra hemmagjort hundgodis. Här kommer några recept som du kan pröva dig på. Oftast är detta godis mer uppskattat än det man köper i affären.

**LEVERGODIS: 
**Koka 1 kg lever (nöt eller lamm) i en timme. Häll av spadet och låt levern svalna. Skär sedan upp den i små bitar. Torka i ugn, 80-90 grader tills de är torra på ytan och mjuka inuti. Det tar cirka 1,5 timme. Ugnsluckan ska under torkningen stå lite på glänt så att fukten försvinner. Dela upp godiset i små portionspåsar och frys in det du inte ska använda. Det som du ska använda de närmaste dagarna kan du förvara i kylskåp. 

hundgodis.jpg

**LEVERBITAR
**500 gr lever
4 dl grahamsmjöl
1/2 dl linfrö
1/2 dl vetegroddar
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
2 msk brödsirap
3,5 dl filmjölk

Koka levern. Blanda alla ingredienser och mixa väl till en smet. Häll i långpanna och grädda 175 grader ca 1 tim. på nedersta falsen i ugnen. Låt svalna lite och skär i önskad storlek.

**BLODPUDDING-GODIS:
**Dela färdigköpt blodpudding i små tärningar. Torka tärningarna i cirka 80-90 graders värme i ugnen. Ta ut dem efter cirka 45 minuter, när de är genomtorra. Ha ugnsluckan lite på glänt under torkningen så att fukten försvinner. Ett smaskigt godis som inte kladdar!

**LEVERKEX
**1 liter filmjölk
1,5-2 kg vetemjöl
1 dl matolja
Lever

Blanda filmjölken, vetemjölet och matoljan.
Koka levern och mixa den, blanda sedan ner den i degen. Kavla ut degen på en smord plåt till en tjock platta. Skär med en vass kniv ett rutmönster i degen, skär mönstret till så stora kex som du vill ha. Grädda i ugnen på ca. 200 grader tills kexen fått färg.
Ta sedan bort kexen från plåten, dela dom i bitar och
lägg tillbaka dem på plåten. Torka kexen i ca. 50-100 grader i ugnen. Kexen är klara när dom blivit hårda.

**BISSEKEX
**ca 1,4 kg mjöl. Vete eller Lantvetemjöl
1 liter Fil
1 dl olja. Raps eller majsolja.
1 msk honung 

Blanda allt och baka till lämpliga storlekar. Grädda först ca 15 minuter i 200 grader sedan 100 grader tills de är riktigt hårda.  

**HUNDKEX MED GRÖNSAKER
**1 dl ärtor, 1 dl rivna morötter, 1 dl majskorn, 2 dl grahamsmjöl, 2 dl vetemjöl, 2 dl vete- eller rågkross, 2 dl hönsbuljong, 2 msk olja.

Mosa ihop grönsakerna (mixer) och blanda i resten till en deg. Verkar den för kladdig, ta i mer mjöl. Gör små platta kex ( som en 5-krona) och lägg ut på bakplåtspapper på en plåt. Grädda i 225 grader i 15-20 minuter. Stäng av ugnen och låt plåten stå kvar i minst en timme. Förvara i tättslutande burk i högst en vecka. Går även bra att frysa. 

KEX **MED GRÖNT
**7 dl hackad persilja, 1,25 dl rivna morötter, 1,5 dl riven ost, 2 msk olja, cirka 6 dl grahamsmjöl, 2 msk havrekli, 2 tsk bakpulver, cirka 1,5 dl vatten

Blanda persilja, morötter och olja för sig. Blanda mjöl, kli och bakpulver för sig. Blanda med varandra. Späd med vatten lite i taget tills det går att forma en deg. Arbeta någon minut. Kavla ut centimetertjockt. Ta ut med kakmått. Lägg på plåt och grädda i 150-200 grader i 20-25 minuter.   

**KEX MED KYCKLING
**7,5 dl matbrödsmjöl, 5 dl grahamsmjöl, 2,5 dl majsmjöl, 5 dl vetekross, 1,2 dl torrmjölk (pulver), 4 tsk salt, 5 dl hönsbuljong, 1 pkt torrjäst, 1 ägg, 1 msk mjölk

Blanda mjölet, mjölkpulvret och salt i en stor skål. I en annan bunke löser man upp jästen i lite ljummet vatten. Låt dra tills det börjar bubbla lite. Tillsätt sedan hönsbuljongen till jästen. Blanda vätskan med de torra ingredienserna. Knåda degen cirka 3 minuter. Den ska bli fast. Mjöla ett bakbord med majsmjöl. Kavla ut degen centimetertjock. Ta ut kex med kakmått (gärna ben) och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Blanda ägg och mjölk och pensla kexen (för glans) Baka dem i 45 minuter i 150 graders ugnsvärme. Stäng av ugnen och lämna kexen där över natten så att de hårdnar.  

KÄLLA: http://www.kvistagrans.com/hundgodis.htm

Hoppas din hund kommer att gilla sitt nya hemmagjorda hundgodisSkrattande

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

nonisaga
0

Jätte bra artikel!!

Jag brukar göra blodpudding och mitt moster älskar detGlad

LinaK
0

Ja jag tyckte att det var värt att lyfta fram hundgodis som man gör hemma :) SKa pröva mig på något av recepten någon dag.
Vad är det för recept du gör då?

nonisaga
0

Jag hade dom i ugnen på 75 grader i en halvtimma, det var ett recept jag hittade på blandrashundar. funkade jätte bra :) fast jag skulle vilja ha dom lite hårdare :p

destroyed
1

dom med vitlökspulver är giftiga eftersom det fortfarande är lök

LinaK
0

tänkte jag inte alls på. Jag tar bort dom recepten med vitlök i.

Bella-R
1

Duktig du e Lina! Kanonbra artikel Glad

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"