Hund
Hej jag vill jätte mycket ha en hund men vet inte riktigt vilken ras. Jag är päls allergiker men inte så grovt så en allergivänliga hundras borde gå bra. Men jag undrar hur man ska göra med den när man jobbar. Jag bor ute på landet så har inte möjlighet att åka hem på lunchen. Tror ni man kan bygga en säker Hundhage där hunden kan vara när jag jobbar. Vilken ras tror ni kan passa mig bor ju på landet och är pälsallergiker. Jag har just nu 5 barn som bor hemma men 2 av dom bara varannan vecka. Den äldsta flyttar ut ganska snart skulle jag tro och den näst äldsta är inte intresserad av hundar. Dom 3 minsta vill ju såklart ha hund och dom vet jag kommer vilja gå ut med hunden i skogen då och då och lära hunden lite trick men dom kommer ju inte alltid orka ta skogs promenader med den varje dag så skulle nog behöva en ras som kan gå långa skogs promenader men som klarar sig på en kortare promenad vill ju såklart också ha en ras som kanske klarar sig ensam en liten längre stund för blir ju nästan borta 10 timmar Pär dag men har ju barnen som kan ta en promenad efter skolan och om det går kan man ju ha den i en hage (minsta barnet är 10 och ansvarsfullt) Skriv gärna vilken ras ni tror passar våran familj och om man kan ha hunden i en rastgård på dagen
Är inte 10 timmar lite mycket?
#1 de är ju en bit att åka och så men barnen går ju bara i skola 6-8 timmar
Det finns ingen ras som är mer allergivänlig än någon annan, det är helt individuellt om man kommer tåla en viss hund eller inte (kan vara så att man tål en hund ur en kull men inte en annan ur samma kull).
Enda sättet att vara säker på om man kommer tåla en hund är att själv testa vilken av de olika allergenerna man inte tål och sen testa tilltänkta hunden om den utsöndrar den typen av allergen eller inte. Går att läsa mer här https://www.allergenius.se/
Sen kan man aldrig garantera att hunden kommer kunna lära sig vara själv, är väldigt individuellt hur bra det går så man bör alltid ha en plan för om man får en hund som inte kan vara själv. Tycker även 6-8 timmar låter lite väl mycket för en hund att vara själv dagligen (och vad skulle du göra om barnen inte vill gå hem direkt efter skolan eller får andra förhinder?) och hur hade du tänkt lösa det med valptiden? Rumsrenhet och sånt? En del individer kan det ta ganska lång tid innan de (om de överhuvudtaget blir) blir helt rumsrena. Tex så klarar vår nuvarande valp, som är 9 månader, att hålla sig bra de flesta nätterna (ibland behöver hon gå upp på natten) men hon behöver fortfarande gå ut ungefär vart tredje timme under dagen.
Man kan ju ha hund i hundgård (finns regler på storlek och sånt för det) men då krävs det ju att man har en ras som klarar av att bo ute i alla väder.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3 Skaffar jag en hund gör jag det 2021 på sommaren och när mitt lov är över ska min mamma komma och hon har hund så hon vet ju hur man gör
Jag funderar ju på att skaffa en bichon men jag vet inte om den klarar sig så bra ensam hade ju tänkt att lämna den i en hundhage när jag jobbar och i så fall kommer den även ha möjlighet att gå in men vet ju som sagt inte om en bichon klarar sig ensam i 8-10 timmar