Bichon havanais
Fick ledsamt nog nyss veta att äldsta barnet har astma. Är inte allergisk mot hundar, har tagit prov och kollat det, och har aldrig reagerat mot hundar. Men vill ändå ha en hund som är så lite allergiframkallande som möjligt. Nu när jag läst om olika raser som inte fäller har jag fastnat för denna ras. Men vill höra från er med erfarenhet av rasen vad ni tycker, och om ni tror den skulle passa oss! Är en familj med två barn, yngsta 4 år, många barn i närmsta släkten. Bor i villa med trädgård, tycker om att vara ute i skogen och att åka till fjällen. Och gillar även att mysa inne. Går gärna lydnadskurser med hund. Hur funkar det med pälsen? Kan man klippa ner den för att göra den mer lättskött? Läste på en uppfödares sida att man absolut inte skulle det…
Hej! Min fru är allergisk mot pälsdjur, och därför valde vi en Bichon Havanais! Och det funkar klockrent. Det finns inga garantier, men för oss är det perfekt. Hon släpper dessutom ingen päls alls, och är framförallt en superhärlig hund. Självklart kan du klippa den - det gör vi! Vi tycker att hon är finare med kort päls och dessutom mycket mer lättskött. Lycka till!
Så klart kan du klippa den om du ändå inte tänkt ställa ut den.
Det finns allergier i vår familj men vi tål Havanaisen. Ta reda på en uppfödare som bara har Havanais hemma och besök dem med de allergiska människorna. Då får ni en hum om de reagerar eller inte.
Vi köpte en havanais just pga sonens allergi, fick dessutom "prova" en vecka. Besökte först en kennel där sonen reagerade efter att ha blivit slickad i ansiktet av 5 valpar, men reagerade inte alls hos en annan uppfödare så det är nog individuellt hur mkt allergen de har i saliven. Det har fungerat bra o hon är nu 8 månader!
Jag tror absolut det kommer funka, men tipsar om Löwchen! Har en själv, och det är den bästa rasen för barnfamiljer! Hur snäll som helst, kan lätt va inne med oss om vi har en hemma dag, men älskar samtidigt att hänga med ut på äventyr! Den man får tänka på med deras pälsar, eftersom de inte fäller och bara har ett lager päls, att de lätt blir väldigt kalla på utsatta delar som öron, ansikte, svans och leder om de klipps för kort. Men att klippa dem går kanon, har gjort det nu i 4 år med min ;)
De kallas för allergivänlig ras och är därmed ingen garanti för att ni skulle tåla den. Jag har svårt för andra raser, men vår Bilbo (bichon havanais, 8 mån) tål jag jättebra. Han är världens mysigaste och gladaste kompis man kan tänka sig.
Vi klipper Bilbo själva ganska ofta och borstar och kammar han varje dag. Han badas en gång i veckan.