Havanaiser utan rinnande ögon
Jag undrar om det finns någon/några uppfödare som avlar på havanaiser utan rinnande ögon? Har försökt att leta men det verkar vara svårt.
vet du varför dom har rinnande ögon? det är vanligt med pälsraser att det just är för att pälsen ligger mot ögat och därmed rinner det fån ögat, även vind och blåst gör sitt då smuts gör att ögonen kan rinna mer. Har inte rasen utan pudel var på ena med längre päls det gäller att sätta upp luggen väl för då slipper man rinniga ögon.
Rinniga ögon kan bero på flera olika orsaker, trånga tårkanaler, smuts som flyger runt (tänk att dem är mycket närmare marken), fodret, hår i ögonen osv. Så att leta en uppfödare som avlar enbart på orinniga ögon kan vara knepigt då det ofta inte har med arv att göra 🙂 Men om du köper en valp från en rekommenderad kennel som följer rasklubbens avels och hälsoråd vet du iallafall att föräldrarna är undersökta och friska.
Du får nog helt enkelt fråga olika uppfödare hur de gör. Min valp (Malva) har inte rinniga ögon, hon kommer från en liten uppfödare som inte avlar på hundar med rinniga ögon. Men det är ingen garanti för att valparna inte ska få det. Malvas halvsyster har haft ganska rinniga ögon. Vi pratade om det när vi var och hämtade Malva, då var det bättre då hon behandlat med någon homeopatmedicin.
Men mer saker än avel spelar dock in ganska mycket. Självklart om de har skräp eller hår i ögat så blir det irriterat. Men foder spelar stor roll upplever jag, bla genom att utesluta spannmål har många hundar fått mindre rinniga ögon, även a-vitamin och kalciumnivåer spelar in. En biverkning från vaccination kan vara rinniga ögon. Många säger också att det hjälper att ge renat vatten, låta hunden äta ur en viss sorts skål (tror det var keramik) m.m.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Roströda tårränder kan även bero på a-vitamibrist
Min valp som är 9 månader har tyvärr alla möjliga fel.. Har nu fått reda på att "uppfödaren" inte gjort någon undersökning på vare sig patella, ögon eller annat. Han har för trånga tårkanaler och dom är spolade två ggr och det vart väl lite bättre men veterinären säger att det behövs en operation för att det ska bli riktigt bra så det får det bli framöver. Du kan ju alltid börja med att spola för att se om det blir bättre?