Bichon iFokus

Bichon

Etikettfoder
Läst 1777 ggr
MajaEng
1

Valp med pendlande aptit

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla bichonälskare! Har en liten bichon havanais/ malteser tjej som är 3 månader som är mina drömmars valp! Min fråga är: hon är ibland kräsen med maten, vissa dagar är hon inte alls sugen, vissa dagar äter hon jättebra! Det är min första hund så har inte så mycket att jämföra med. De dagar hon inte vill äta, ska jag bara acceptera att hon inte är sugen eller finns det något jag kan göra för att fresta hennes aptit? Hon får blötlagt torrfoder mixat med torrt. Sätter alltid undan maten efter Max 30 min så hon inte kan gå och småäta! Hon är ett riktigt busfrö och superpigg och glad för övrigt! Tacksam för tips 😄🐾

Vovisch nr2
0

Grattis till valpen 😍

Min Pixie var precis så som du beskriver din när hon var valp. Pratade med veterinären om det och de sa att vi inte skulle börja fjäska med extra god mat när de matvägrar eftersom de kommer lära sig att det kommer godare mat om de inte äter den vanliga. Så det det blir en ond cirkel. Ge henne exakt samma mat när hon matvägrar som när hon äter som vanligt. 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

LinaK
0

Algot var också likadan, det blir oftast bättre så håll ut. Gillar hon det kanske bättre helt torrt? Man behöver inte alltid blötlägga fodret så det är inget som är farligt om hon skulle få det torrt 🙂 Ger du mycket godis emellan måltiderna så kanske du bör minska antingen på godiset eller fodergivan. Hur många gånger om dagen får hon mat?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

MajaEng
0

Vad skönt att höra att det finns fler med samma erfarenhet 😊 Hon gillar fodret bättre när det är torrt men det blir för tufft för hennes mage, så vi kör 50/50 😄 Hon får mat 3 gånger per dag, sammanlagt blir det ca 1,5- 2 dl per dag, vi har testat oss fram lite med mängden 😊 Ska tänka på det med godiset!👍

MajaEng
0

#1#2

JonnaCecilia
0

Vet inte vilket foder ni använder men min sjumånaders bolognese äter fortfarande inte mer än en dl om dagen, enligt påsen (Orijen) ska hon äta drygt 1,5 dl! Men hon har bra hull och är pigg och glad så alla har sagt att jag inte ska oroa mig, för jag frågade likadant för några månader sen ;) om än inte just här kanske. Vissa dagar är hon hungrigare/mindre hungrig, så är det ju för en själv också ;) Och självklart om jag har tränat mycket och hon fått mycket godis så kanske hon äter lite mindre den dagen, har vi varit på en långpromenad äter hon mer. Min hund vägrar äta om vatten så mycket som nuddat maten ungefär, eller iallafall om det börjat svälla lite, skönt att ni hittat nåt som funkar där! :) Lycka till med din lilla sötnos!

MajaEng
0

Tack för att du delar med dig! Låter helt logiskt det du säger! :) Ibland går vettet ut när det gäller de små liven bara haha. Det enda man vill är ju att de ska må bra! Men nu känner jag mig lugn i det här 😊 Min valp äter royal canin small dogs junior och det har hon gjort sen hon började äta foder :)

MajaEng
0