Färdigvuxen?
Några frågor från en nybliven hundägare… Jag undrar vid vilken ålder bichon havanais är fysiskt färdigväxta? Och sen vill jag passa på att fråga er som har tikar - när brukar första löpet komma, och hur ofta brukar havanaiser löpa?
En liten hund är färdigvuxen vid cirka 6 månader till 1 år som jag förstått, är väldigt olika om man söker runt på google. Min frisé löpte för första gågn när hon var 6 månader. På en liten hund som Bichon Havanais så brukar första löpet ske vid 6-9 månader, ibland kommer det tidigare och ibland senare. En hund löper 1-4 ggr per år. 🙂
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Bonnie växte på längden och höjden fram tills hon var runt 1 år. Sen verkar det som om hon håller på att bli grövre nu. Inte tjock men grövre runt bröstet och halsen tex så selar och halsband blir för små fastän längden är rätt på dem. Så jag skulle vilja säga att de är klara strax före 2 års ålder? Först längd och höjd, sen grovlek och muskler. :D Allt som kommer efter det får man motionera bort ;-) Min havanais löpte första ggn när hon var 10 månader.