Löp?
Hej, har någon Havanais/Bichonägare sett att er hund har ont i magen vid löp?
Vår Havanaise tik är 15 månader och vi har ännu inte sett något blod när hon löper, är det vanligt?
Min tik löpte vid 10-11 månader och det kom blod, men innan var hon väldigt låg/deppig och när hon väl var i löpet hade hon jätteont i magen. Hon skrek om man lyfte upp henne och hoppade hon ner från en soffa tex. så pep hon också till. Hon låg som en liten kringla i korgen och ville inte gå ut, äta eller leka. Hon var totalt förändrad i flera månader innan och under löpet som det var det som fick oss att kasterera henne. Nu mår hon superbra! Är pigg och glad. Modig och aldrig deppig. Hon leker mer än hon någonsin gjort. :-) Så om ni inte ska avla på henne så kan jag verkligen rekommendera att kasterera tiken.
Har ingen jätte erfarenhet av tikar, men tror absolut att tikar kan ha ont i magen vid löp.
Och tikar kan ha så kallade "tysta löp", alltså att det inte märks att dom är i löp. Det är inte vanligt skulle jag säga men det förekommer. Vissa tikar är väldigt duktiga på att rengöra sig själva när dom är inne i löp medans andra knappt rengör alls.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se