Bichon iFokus

Bichon

Etikettbeteende
Läst 1532 ggr
sparky
0

Problem vid hundmöten

Hej vår Havanaise är 15 månader och de senaste 3-4 månaderna morrar och skäller och gör hon utfall mot andra hundar. Hon är liten och låg i rang, om det spelar in.Hon går på hunddagis på deltid och där fungerar det även om hon inte är så intresserad av att leka med andra hundar. Hon är en människohund. Hur ska vi bete oss så hon förstår det inte är okej/inget hon ska göra j (har såklart prövat olika sätt…)?

Har någon erfarenhet av halsband som utsödrar citrondoft om hunden morrar skäller?

Ellen89
1

Jobba pa hennes focus, borja hemma. Pa promenader ta henne langt ifran andra hundar och ta focus dar. Trana, trana, trana. Ga narmare till hunden. Din hund ar osaker men visa att allt ar okej och att hon inte behover halsa alls (genom godis, lek och distans). Jag har jobbat pa varan hund i snart 2 ar och han har just borjat bli battre med hundmoten… Jag skulle inte andvanda citron halsband. Lycka till.

sparky
0

Tack Ellen, vi kämpar vidare : )

Fruktzallad
1

Vi kör kort koppel och så får hon gå närmast diket i samma läge som min vad… och "kolla på mig, kolla på mig. Här är godisen.." Det har vi gjort från början så nu har hon lärt sig att det är så man går när vi går förbi hundar. Det finns inte utrymme för bjäbb.  :-)

Fenix_Chicci
1

Gör något positivt av hundmötena, ge godis och prata glatt med henne. Håll ut avståndet vid möten så hon inte känner sig trängd och låt henne aldrig hälsa på hundar i koppel. Bestraffning så som att använda citronhalsband, rycka i kopplet, fya osv ska du absolut inte använda dig av, det kommer bara förvärra hennes känsla av att det är jobbigt med möten och kan göra henne mer aggressiv. 
Kolla upp skvallerträning, det kör jag med min hundrädda hund som tidigare gjort mycket utfall vid möten  och hon har blivit lugnare och mer uppmärksam på mig. Men tänk på att det tar tid att träna bort en sån här sak, ge inte upp!

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

LinaK
1

Håller med #4 till fullo. Gör inte hundmötena mer negativa än dom redan är. Träna massor med kontaktövningar med henne så hon får förtroende för dig och vill följa dig. Träna på avstånd och kolla in skvallerträning, det har hjälp mig och min jack russell mycket.

Ett antiskallhalsband skulle jag inte använda, det kan ge motsatt effekt när hunden är osäker på något.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se