Första löpet
Hej. Jag har ju nyligen blivit med valp, en liten Bolognese. Hon fyller 12 veckor imorgon och är alltså född 2 april. Nu funderar jag på när första löpet brukar vara? Ska fråga min uppfödare med men tänker att det finns en del erfarenheter här med :) Grejen är att vi ska hälsa på svärföräldrarna i Spanien, tio dagar i september. Min svärmor påpekade att valpen kan börja löpa så tidigt… Och tanken var att mina föräldrar skulle passa valpen men de har en okastrerad hanhund så det är ju inte optimalt! Min syster vill i och för sig passa valpen då, men de har inte så mycket hunderfarenhet, två småbarn etc… Visst, valpen kanske inte börjar löpa och allt löser sig men jag hade ingen tanke på att löpet skulle börja så tidigt! Bara haft stora hundar förr, och de två senaste hanar. Om det krävs kommer jag naturligtvis stanna hemma, men hur vanligt är det att löpet börjar så tidigt som vid fem månader?
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Vanligtvis brukar ju första löpet vara någon gång mellan 6-12 månader, sedan finns det ju undantag. Och visst småhundar kan ju börja löpa tidigare, men tror inte löp vid 5 månader är jätte vanligt faktiskt. Men fråga din uppfödare, ibland kan ju löp vara lite rasrelaterat och vissa rasen löper senare eller tidigare 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se