Bichon iFokus

Bichon

Etikettfoder
Läst 1381 ggr
JonnaCecilia
2015-05-02 20:42
1

Foder till Bichon!

Hej! Jag ska ju som bekant bli med valp, en underbart söt liten Bolognese-tik kommer hem om ca en månad. Uppfödaren använder Hills så får med Hills valpfoder, men är inte 100% säker på om jag vill fortsätta med det eller om jag ska köra på något annat. Jag tänker på dels hög kötthalt (ev helt utan spannmål) och dels närproducerat alltså svenskt eller iallafall nordiskt är ju en fördel. Tänker på två saker, framförallt ett foder som är så bra för min hund som möjligt, och därefter ett foder som är ok i miljö-och djurskyddshänsyn. Lägger inlägget både här för extra bichonkunskap eftersom raser ändä är olika, och på hundar.ifokus för större spridning och fler svar! Men ni som är på båda sajterna, svara gärna här så sidan får lite mer liv :)

Vovisch nr2
2015-05-03 19:13
1

Om du vill testa annan mat änn torrfoder skulle jag ge mush "köttbullar",  inget spannmål och enkel dosering. 🙂 Googla mush köttbullar så kommer de upp.

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

vallhund
2015-05-23 13:01
0

Svårt att hitta sämre foder än Hills, skulle i så fall vara RC o/e Eukanuba.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

JonnaCecilia
2015-05-23 17:55
0

#2 Haha, ja men precis så känner jag med! Hon kommer få det tills hon är hemmastadd sen byter jag så fort det går! #1 Förlåt att jag inte svarat innan, det föll ur minnet! Har kollat lite på färskfoder/BARF osv, men får tänka lite på det. Köttbullar låter ju smidigt, men det finns två återförsäljare där jag bor, den ena Arken Zoo som jag aldrig i livet kommer stödja, den andra en liten hundaffär på en bakgata en bit härifrån som nog är bra men dyrt och svårt att ta mig. Leverans är ofta dyrt och/eller så måste man köpa mycket på samma gång. Funderar och funderar, men har fått en del tips, kollat upp en del olika foder. Lutar mot att jag kanske börjar med Magnussons meat & biscuit och sen ev går över till VOM eller MUSH, om ett halvår/år beroende på hur det går. Ska prata med uppfödaren då också, eftersom jag ska ha lillan på foder de första åren och hon ska få ett par kullar. Kan vara lite osmidigt om jag barfar henne när hon blir dräktig om hon sen ska bo hos uppfödaren, vet ju inte hur hon kommer göra när det kommer till olika foder till olika hundar när de andra hundarna får hills osv. Tänker att det nog är lättare då att bara skicka med en påse magnussons och inte massa köttbullar eller så ;)

JonnaCecilia
2015-05-23 18:03
0
Fruktzallad
2015-05-26 18:00
0

Four friends köttkorvar tycker min tik om och så blandar vi ut det med lite acana eller orijjen torrfoder så det blir lite tugg också. När vi tränar trix byter jag ut en fodergiva mot Royal Canin Mini Exigent för det verkar som om just det fodret smakar så gott att hon kan äta det som godis. ;-) Det här med att hålla sig till ett foder har inte varit populärt här hemma. Hon tröttnar fort.

[Sara-Kpop]
2015-05-27 01:56
0

Om jag hade varit dej hade jag satsat på färskfoder utan spannmål 🙂

FeliciaS
2015-06-04 13:18
1

Jag har lite samma preferenser som dig. Har tyckt det är jättesvårt att hitta ett foder som är spannmålsfritt, svenskt och schysst producerat ur djurhänsyn. Nu fick jag tyvärr göra avkall på närproducerat och ger ZiwiPeaks frystorkade foder. Det är i alla fall ett klimatmedvetet företag. Min Löwchen älskar det och jag har positiva erfarenheter hittills. Hon har ätit det i ett halvår. Förut gav jag barf men det funkade inte fullt ut för henne. Det kostar visserligen en del men köper man största förpackningen och har en bichonras som inte väger jättemycket blir det inga jättesummor per månad. Fodret är väldigt drygt, min tik på lite drygt 5 kg äter 75 gram per dag.

Du kan läsa mer om det här: http://www.ziwipeak.com/why-choose-ziwipeak-the-ziwipeak-advantage/

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus