ni som har bichon
Jag går i tankar om att köpa en bichon, men kan inte riktigt läsa mig till skillnaden till sättet på bichon frise o havanaise o bolognese o allt som finns. Hur är dessa bichon-raser till sättet jämfört med andra småhundar? Kan man kasta boll ute med den o är det en mysig knähund? Kan man ha bichonen kortklippt o hur ofta klipper man den då? Kan hunden vara själv ett tag eller vill den vara med överallt? Tack snälla den som svarar!
Själv har jag en Havanais och det är en jättemysig hund som älskar att vara nära men som också är en "sportig" hund som gärna jagar efter bollar och annat. Havanaisen kan hållas kortklipp men det tycker jag är lite synd. Det är ju trots allt en pälshund och den långa pälsen är ju hundens vackraste attribut. Frisén klipps nästan alltid. Antingen i den traditionella utställningsfrisyren eller kort. Jag valde Havanais för att jag inte ville ha en vit hund som lätt ser lite smutsiga ut om man inte sköter pälsen noga. Havanaiser kan ha olika färger. Lycka till! Läs mycket på internet och kontakta seriösa kennlar.. Skaffa inte en pälshund om du inte vill lägga ned tid på pälsvård. Det finns många andra fina raser - men inte så charmiga som Havanaisen förstås…
Hundar är individer precis som människor och vissa är blixtsnabba efter bollar, och hoppar högt över grindar och upp på bord och liknande. Andra är mer stillsamma och försiktiga och kanske mest gillar lite dragkamp och tugga på ben. En hund vill inte bli blöt ute medan en annan ska ut i alla väder och kolla läget. Så det tråkiga svaret om Bichons är att de visst är lekfulla och kan busa hur mycket som helst, medan andra är lugnare och gör allt med måtta. Just min Havanais är ingen knähund. Hon gillar att vara nära mig och där jag är, men hon ligger gärna bredvid mig i soffan och sitter bredvid mig på golvet. Inte i knät.
Sen ingår det pälsvård när man har en Havanais, men jag tycker visst man kan ha den kortklippt om det passar ens familj bättre. Det är helt upp till familjen som köper valpen att välja och i vårt fall så har vi allergi i familjen och kan inte välja vilken ras som helst. Havanais var en ras familjen tålde och då fick det bli den, trots att den "ska" ha lång päls enligt många. Men alla vill inte ställa ut, avla eller ta valpar och då finns det inte så stor anledning att hålla den fullpälsad heller. Speciellt inte om man gillar att vara ute i skog och mark varje dag och har en aktiv hund som gärna tar sig ett dopp i ett dike. Då kör man en frisyr som passar ens livstil och familj. Det är ju precis som människor. Låter vi vårt hår växa så får vi hår ner till rumpan men det är ingen som säger att människor "ska" ha långt hår.
Orkar man däremot med pälsvården så kan man behålla pälsen lång. Vissa tycker det är skoj och är stolta över den fina pälsen. Jag tycker det är fint vilket som. Frise finns bara som vita medan Bolognese och Havanais finns i fler färger. Havanais har oftast lite rakare päls än de andra två, i alla fall vad jag har sett men det kan säker också variera. Hur som helst så är Havanais en mysig och lagom hund tycker jag. En lagom stor, en som orkar vara med ute på allt jag gör, en som kan slappa i soffan med mig och en hund som älskar människor. Min kan vara själv en stund och då ligger hon mest och sover, men man får vara noga att inte slarva med ensamhetsträningen när de är små. Utan den så kan de ha svårt att vara utan sin ägare. Vår hund älskar barn. Hon blir helt till sig när hon träffar barn och det är så gulligt att se. :-)
Sök på nätet, läs på och sen när det är dags att köpa så kan du kolla efter uppfödare på den här sidan. De följer alla regler som man ska följa så rasen hålls frisk.
http://www.bbhc.nu/kopavalp.htm