Huggtänder växer rakt upp, avbryta köp ?
Hej,
Ska hämta hem en Bichon Havanese inom kort. Hunden är strax 10 veckor. Vid besiktning fick hunden en anmärkning att huggtänder i nedre käke växer rakt upp. Detta kan enligt veterinären innebära att nästa set tänder även då kan växa rakt upp och i värsta fall medföra att någon tand bredvid ligger på, och eventuellt måste man korrigera med ingrepp.
När jag läser regler på SKK har säljaren ingen skyldighet att täcka upp detta, utan enbart för kostnader i samband med korrigering på fel som rättas just nu.
Det kan även vara så att det rättas till genom draglekar, eller helt enkelt försvinner.
Men hur ska vi som köpare ställa oss till detta ? Det är första gången vi köper hund.
Är detta en röd flagga att genomföra köpet då eventuella tandingrepp kanske kostar en hel del ?
Tacksam för kvick rådgivan, planerad hämtning är på lördag.
Hejsan först och främst välkommen hit kul med fler som skriver! :)
Det här med tänder är ju alltid en sak man inte kan veta hur det blir helt säkert förens hunden är äldre. Vi köpte en hund med normalt bett men utvecklade sedan överbett alltså överkäken är längre än underkäken. Han har inget problem med detta alls utan äter och dricker samt leker som vilken hund som helst, dock kan man ju inte ställa ut honom.
Detta är ett val som ni själva får bestämma er för som sagt så kan bettet rätta till sig precis som du skrivit men det kan ju även bli värre samt oförändrat. Om ni är intresserade av att ställa valpen så är detta ingen valp ni ska ha. Det som kan hända är att hon/han får dra ut lite tänder, hunden kommer förmodligen inte ha några problem med lite mindre tänder men alltid bra om de sitter kvar då de fyller en funktion. Det ni får räkna med om ni köper valpen är att det kan bli en del veterinär kostnader (har för mig att försäkringsbolagen inte täcker tänder)
Om ni tycker det känns det minsta jobbigt att behöva kanske göra det så skulle jag avstå från köpet. Det finns många fina valpar som kommer födas i framtiden och som ni kommer bli minst lika kära i :) Men om ni inte har något emot en del kostnader samt att inte veta hur bettet blir så kan ni ju köpa.
Hoppas de var till någon hjälp!
Hej,
Tack för ditt svar. Att ställa ut hunden är inte aktuellt, detta är bara för sällskap.
Jag fick fram lite bilder igår på hur rasens tänder sitter, och det verkar som bakom de undre huggtänderna sitter 2 små tänder. Det är alltså dessa som är i farozonen för påtryckning av huggtänderna om dom nu växer rakt upp istället för lite framåt, om jag förstått det hela rätt.
De tänder som är i farozonen ser väldigt små ut, så jag vet inte om vi ska vara särskilt oroade… Men pengar har vi och förståelse för att hund kostar en del ibland så vi är nog ganska inställda på att genomföra köpet just nu.
Men vad gäller generellt gällande prissumman på valp med anmärkning i besiktningen ? Startpriset kenneln ville ha var 14000 och nu har dom sänkt till 13000 pga anmärkningen. Är det en korrekt köpesumma vi betalar ?
Ja det är riktigt att det ska dras av en liten summa om hunden har bett fel lite olika hur mkt uppfödarna drar av men jag vet flera som drar av lika mkt som din uppfödare :)
Det ni får räkna med är som sagt att veterinär kan kosta mer än 1000:- men det verkar ju som ni har fallit pladask för den lilla så jag önskar er ett stort lycka till med valpen i framtiden. Lägg gärna in en bild också :)
Med vänlig hälsning Sara