Bichon iFokus

Bichon

Etikett: pälsvård
Läst 2316 ggr
lisoma
0

Choklad färg, havanais?

Undrar hur vanligt det är med chokladfärgade havanaiser, finns det några uppfödare i Sverige som avlar på den färgen?

LinaK
0

Inte jätte ovanligt, men det är ju inte det vanligaste. Ja det finns vissa uppfödare som ibland får kullar med chokladfärgade valpar. Callunavias kennel är ett exempel som haft valpar som fått den färgen. Finns nog ingen uppfödare vad jag vet som specificerar sig på just den färgen.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

tjoopa
0

Precis som Lina säger föds det ibland chokladfärgade valpar. Jag rekommenderar dock inte att man väljer uppfödare eller valp utifrån en viss färg :)

lisoma
0

Nej, det förstår jag att man helst inte ska välja valp efter färg. Men det vore min favorit färg :) det är ju typiskt att just den inte är så vanlig :( Men det är ju trots allt personligheten som är den viktiga, att vi ska passa varandra.

tjoopa
0

#3 Första gången jag stötte på havanais fastnade jag också för den färgen :) Men jag insåg snabbt efter att ha träffat rasen, olika uppfödare och ha lärt mig mer att det finns så mycket viktigare att titta på än färgen. Däremot så lyckades jag skaffa mig en ännu mer ovanlig färg än choklad - min svarta valp visade sig vara en silver ;)

Nu väljer jag hund efter stamtavla (hur släktingarna är i mentalitet och utseende kan ge en fingervisning om vad man kan förvänta sig), uppfödare och sedan hur just den valpen i en viss kull skulle passa mig. Det är väldigt mycket mer bakom ett valpköp än vad jag trodde första gången vi skaffade valp :) Jag hade mest tur att jag hamnade hos just "min" uppfödare för jag har lärt mig så mycket och fått så mycket hjälp från henne :)

[Sara-Kpop]
0

Det man får tänka på om man avlar på färg är att man får en mkt smalare avelsbas s är betydligt svårare att hitta bra individer att använda. Är så mkt annat som är viktigare att tänka på än färg. Så som linjer, hälsa och mentalitet!