Någon som har en Maltichon (Maltser/Bichon)?
Hejsan! Vi funderar på att låta vår lilla Maltichontjej få valpar. Finns det någon som har en liten söt Maltichon kille i Stockholmsområdet som är sugen på att bli pappa? Är det någon som har råd och tips så är det också välkommet då det är vår första hund.
Vänligen Linda
Hej och välkommen hit!
Först och främst vad roligt med en blandis med malteser/bichon, är det bichon frisé eller? Brukar vara hundvakt åt en malteser/bichon frisé blandis. Jätte go hund 🙂
Det jag undrar lite är hur gammal är eran tik? Och varför vill ni ta en kull valpar? Visst valpar är jätte söta och goa, MEN är ni beredda på allt ansvar som det innebär och alla kostnader? Vad gör ni om inte valpar blir sålda? Har ni möjlighet att ha ett x antal 8 veckors valpar i huset med allt vad det innebär? Om det uppstår komplikationer vid födseln och ni måste åka in och göra ett akut kejsarsnitt (det är inte helt ovanligt) så kan kostnaderna ränna iväg upp emot 15-20 tusen kr.
Jag vill absolut inte döma dig eller ditt val, men jag personligen tycker att man ska tänka efter varför man ska ha en kull valpar. Både när man avlar renrasigt och blandras. Jag har två renrasiga hanhundar, den ena var tänkt till avel/utställning men han passar inte rent exteriört och jag skulle aldrig komma på tanken att avla på honom iallafall för att han är söt och trevlig. Han är för mig såklart lika mycket värd iallafall, men jag vet hur mycket jobb seriösa uppfödare lägger ner på avelsarbete så därför blir jag lite sådär tveksam till när man vill ta en kull bara sådär. (vet ju såklart inte om det är så i ditt fall givetvis, men bara pratar allmänt) 🙂
Om du nu ändå beslutar dig för att avla på din tik så tycker jag verkligen att du ska hälsotesta henne (patella, ögon och hjärta till exempel) Hanen du isåfall ska använda ska ha genomgått samma hälsotester.
Lycka till!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se