Bichon iFokus

Bichon

Etikettlydnad
Läst 3280 ggr
Anni&Ramses
2014-08-24 23:04
0

Koppelträning

Hej! Jag är en ny medlem och nu tänkte jag höra om ngn här har ngt bra tips på hur jag ska få min älskade lilla Ramses att gå fint i koppel.

Som de är nu så kan han gå jättefint i koppel ganska länge för att sedan helt plötsligt börja dra så mkt att han går på bakbenen!😐Vilket så klart blir jobbigt för både honom och mig. Att stanna så fort han börjar dra funkar inte på honom överhuvudtaget. funka dom första 4 gångerna.

Jag fick hjälp av uppfödaren med träningen men tkr inte de känns bra längre då de går ut på att jag gör ett ryck in kopplet vilket kan bli ganska mkt å intensivt när han blir så uppspelt.😕

Fick även tipset att jag skulle ha halsband ist för sele å de har funkat bra men har väl läst för mkt på nätet så nu är jag osäker på vad som är de bästa eg? Halsband eller sele?

Sen vill jag gärna ha lite tips på hur jag ska få honom att komma på inkallning, försöker lära honom att va lös på tomten, vilket går bra, men han struntar i mig om tex ena katten springer förbi eller liknade. utan de slutar med att jag får ta i linan å nästan dra honom till mig…

Så tacksam för alla tips å råd jag kan få! Är min första hund så jag är HELT grön. 😃

Anni&Ramses
2014-08-25 13:16
0

Ingen som har ngt bra tips?😕

LinaK
2014-08-25 14:32
0

Hej,
Välkommen hit får jag säga först och främst 🙂

Skulle absolut inte göra ett ryck i kopplet, hunden lär sig inget utav det och det kan orsaka skada på hals om hunden har halsband.

Vad som är bäst av halsband eller sele finns nog inget korrekt svar på, men jag tycker såhär: Har man en hund som inte drar och gör jäkelskap kan man ha ett halsband på medans en hund som drar och gör små skutt (som min jack russell) så är en sele att föredra.

Angående koppelträning så var ihärdig, stanna och locka tillbaka hunden vid din sida så fort han drar i kopplet, ha alltid med dig godis. Är det något han drar emot något roligt (typ andra hundar eller människor osv,) Vänd på klacken och gå ifrån det som är roligt, sedan vänder du tillbaka och gör samma sak igen om han drar. Belöna så fort han går fint i kopplet.

Du skulle bara veta hur mycket jag fortfarande tränar på detta med min jack russell, ibland går han fint men ibland är han som en vilde i kopplet. Men jag ger mig inte och det gäller att inte ge upp 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fenix_Chicci
2014-08-29 22:52
0

En bekväm sele är absolut att föredra, och  absolut inte rycka i kopplet. Belöna med godis när han går fint. Det tar tid så gäller att vara envis men det går. 

Vad gäller inkallningen så ska det vara toppenkul att komma till dig, massa beröm och godis och/eller lek varje gång han kommer på inkallning och i början ropa bara när han är på väg mot dig eller så, inte när han är på väg bort. Bli aldrig arg för att han inte kommer, det gör ju inte direkt att han vill komma till dig.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

FeliciaS
2014-09-07 10:22
0

Jag har samma problem och har kollat mycket på Kikopup på Youtube som jag tycker är bra. Hon har tre videor om just koppelträning:

https://www.youtube.com/watch?v=sFgtqgiAKoQ

https://www.youtube.com/watch?v=ueE1S1k74Ao

https://www.youtube.com/watch?v=voW2Vkq0u6Q

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Anni&Ramses
2014-09-09 15:20
0

Oj va längesen jag va inne nu.

Men jag köpte en lite bredare sele och ett flexikoppel, å oj va mkt bättre han  går!!🙂

Har även alltid med mig godis som jag berömmer honom med när han går fint och inte dra! Vilket han nästan aldrig gör längre. Dom få gånger han gör de stannar jag å  väntar på att han vänder sig om och kommer tillbaka till mig å då berömmer jag honom me både godis å beröm!

Inkallningen går även den jättebra! han går lös på tomten och kommer oftast när jag kallar, å då får han beröm, godis eller lek. är så stolt över min lilla grabb!

Nu ska han bara bli rumsren!

Så tack så mkt för all hjälp jag har fått!

Nu har jag en annan fråga. Min syster är stolt ägare till min vovves brorsa. Han är jätte duktig på nästan allt förutom att han helt plötsligt har börjat att skälla på varenda hund han får syn på!! Vilket såklart är väldigt jobbigt för henne. De är inte bara när dom är ute å går utan de kan va att han hör en annan hund som skäller ute på tomten.

Både jag å hon har pratat me uppfödaren om tips å råd men som inte har funkat..

De hon har prövat är följande: ignorera, lugna, hålla fast i nosen, distrahera honom, bli rent ut sagt förbannad… Men INGENTING fungerar och jag förstår henne att hon blir arg, förbannad, ledsen och helt matt på de. De har snart gått så långt att hon inte orkar ha kvar honom just för den här anledning. 

Så har ni ngr fler bra råd??

FeliciaS
2014-09-11 11:04
0

#5 Om du kollar mina länkar ovan så har samma person bra tips på det :) Du kan också googla skvallerträning. Något jag absolut inte skulle göra är att bestraffa (hålla fast/bli förbannad) eller belöna (ge hunden uppmärksamhet), det kommer inte lösa grundproblemet.  Förstärk inte skällandet (eller annat oönskat beteende) varken positivt eller negativt. Det är svårt att veta vad det beror på när man inte sett hunden, men min valp skäller oftast pga osäkerhet och då hjälper det att ta ut längre avstånd till det hon skäller på och låta henne betrakta det längre ifrån. 

Det kan också vara bra att åka till något ställe med många hundar och bara sitta där och göra något annat, så att fokus hamnar på annat än hundarna omkring.

Är din systers hund också en valp kan det vara ett beteende som försvinner med åldern också, men det bör man inte ta för givet.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Anni&Ramses
2014-09-21 09:47
0

Tack snälla för svaret! Ska jag absolut säga till henne! Jag tror han skäller för han är osäker, för när vi har varit på hundrastgården så skäller han när de kommer ngn hund å springer nästan därifrån och försöker gömma sig bakom mig eller min syster å inte alls vill leka..

Nu har jag ännu en fråga till er hihi. När jag skulle klippa klorna på min lilla vovve så sparka han till precis när jag klippte så jag nudda såklart pulpan! 😕 jag få hålla i tassen å klämma men så fort han ser klotången så backar han. jag har gjort så att den bara har legat bredvid honom  å han kan börja leka me den men så fort jag ens försöker klippa klorna så drar han iväg!

Nu börjar dé bli dags att klippa dom igen men hur tusan ska jag fixa detta?? Jag vill ju inte att min lille grabb ska ha problem me klippningen.. åhh så sjukt klantigt av mej! 😢

tjoopa
2014-09-26 16:18
0

När jag klipper klorna på mina grabbar så har jag dem i knät och tar ett ordentligt grepp om tassen så dem inte kan slingra sig. Sedan klipper jag bara oavsett om hunden protesterar så fortsätter jag bara lugn klo för klo tills jag är färdig. Då får han klapp och beröm en stund innan jag släpper iväg honom. Har fungerat super för mig, råkade också nudda pulpan en gång med den äldsta men jag låtsades som ingenting och han blir aldrig orolig vid kloklippning utan ligger där tills jag är klar och säger Varsågod.