Klipper du din bichon?
Har du din hund i full pĂ€ls eller klipper du ner den? đ
// Lina - VÀrd pÄ Bichon Kolla gÀrna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Klipper ner Algot nĂ„gra gĂ„nger per Ă„r oftast en gĂ„ng pĂ„ vĂ„ren och en gĂ„ng pĂ„ vintern innan snön kommer đ
StĂ€ller ju inte ut honom pĂ„ grund av att han har underbett, sĂ„ dĂ€rför sĂ„ fĂ„r han ha en lite mer "sportigare" frisyr đ
En som inte har Bichon - hur ofta behöver man klippa hunden om Äret om man vill hÄlla den helt nerklippt? =)
SajtvÀrd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, PÀlsvÄrd, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gĂ€rna in min hemsida HĂR!
lipper ner sally nÄgra gÄnger per Är. Har inget intresse av att stÀlla ut henne, hon har dessutom en enorm pÀls som behöver kammas grundligt dagligen om vi skulle ha henne fullpÀlsad, vilket vi inte har intresse av varken vi eller hon. Dessutom trivs hon bÀst korthÄrig. FÄr se hur vi gör med malva, fÄr hon lÀttskött pÀls kanske vi lÄter henne vara lÄnghÄrig pga att hon har ljusare pÀls lÀngre in (troligvis sobel) och dÄ försvinner det fina svarta i topparna om vi klipper henne.
Medarbetare pÄ Undulater och BurfÄglar
Jag har en lejonklippt Löwchen, men hon Àr bara valp Àn. Har inte bestÀmt mig helt för om hon ska fÄ vara helt nerklippt eller lejonklippt.
Mvh Felicia
medarbetare pÄ Marsvin.ifokus
#2 Beror pĂ„ lite hur kort man vill ha, men vill man ha lite kortare (nĂ„gon centimeter kanske) sĂ„ fĂ„r man nog rĂ€kna med att klippa ner var tredje mĂ„nad eller sĂ„. Jag brukar lĂ„ta det vĂ€xa ut lite pĂ„ Algot mellan jag klipper dĂ„ jag klipper tvĂ„ gĂ„nger per Ă„r ungefĂ€r đ
Vi har bĂ„da vĂ„ra fullpĂ€lsade/lĂ„nghĂ„riga :) Dels för att vi stĂ€ller ut men dela för att jag tycker den lĂ„nga pĂ€lsen Ă€r sÄÄÄ vacker nĂ€r den börjar âĄ
VĂ„r tik Ă€r bara 13 veckor sĂ„ vi har sparat pĂ€lsen Ă€n sĂ„ lĂ€nge đ
Men det beror helt pĂ„ hur det gĂ„r i framtiden med pĂ€lsen om vi klipper eller ej. Hon Ă€r hĂ„röm och protesterar vilt nĂ€r jag kammar.. och detta varje dag. Ăn sĂ„ lĂ€nge Ă€r ju pĂ€lsen lĂ€tt att hĂ„lla otovig men om det tjorvar till sig senare sĂ„ Ă€r jag inte ens sĂ€ker pĂ„ att jag fĂ„r kamma ut tovorna utan att söva henne. Det vore skoj att stĂ€lla ut en gĂ„ng bara för sakens skull.. men det kan lika gĂ€rna bli att hon fĂ„r behĂ„lla nĂ„n slags valpklippning hela livet. Hon Ă€lskar att vara ute och grĂ€ver, springer och Ă„lar sig i skog och mark. Det rimmar illa med fullpĂ€lsad utstĂ€llningspĂ€ls, men vi ska i alla fall försöka. đ
Jag hade min fullpÀlsad i tvÄ Är, Àlskar nÀr pÀlsen Àr lÄng! Men tovperioden verkade aldrig slÀppa taget och Dante uppskattade inte pÀlsvÄrden alls :( skrek och pep och var spÀnd som en fiolstrÀng varje gÄng jag kammade sÄ tillslut bestÀmde jag mig för att klippa honom. NÀr han kom ner frÄn trimbordet skakade han sig, insÄg att pÀlsen var borta och tog typ 10 Àrevarv runt lÀgenheten! SÄ Dante trivs bÀst med kort pÀls men jag hade gÀrna haft den lÄng :)
PÄ Pixie har vi oftast ganska kort pÄ kroppen men med fluff pÄ huvudet, lite sportigt ^^
-HÀlsning Jossan, medarbetare pÄ bichon ifokus-
Vi har behÄllit Joys lÄnga pÀls, hon har aldrig varit klippt och det fungerar jÀttebra. tovar nÀstan inget och badas varje vecka. till saken hör nog att hon Àr super duktig nÀr vi kammar henne. Hon Àr hur snÀll som helst.