Bichon iFokus

Bichon

Etikettdin-hund
Läst 2070 ggr
[Sara-Kpop]
0

Tips ang åksjuk i bilen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej vår lille Eddie har under sista tiden visat tecken på åksjuka när vi åker bilen han börjar först gäspa och sedan spyr han. När vi hämtade honom och körde 30 mil visade han ingen tidens alls på detta men nu har han börjat när han blivit äldre. Både när han har ätit men även när det kan varit flera timmar sedan han åt sist (han äter två gånger om dagen) 

Dock är han inte alls åksjuk när vi åker buss då sitter han alltid i famnen på någon och när han åker bil åker han tryggt och säkert i sin bur. Vilket han trivs med väldigt bra! Jag har aldrig tidigare haft en hund med åksjuka och undrar om ni har tips och idéer? Jag har hört talas om åksjuke tabletter, köper man sådana recept fritt på apoteket? Eller finns det annat som kan hjälpa?

Jag trodde först det var en engångs händelse men nu när det har hänt 4-5 gånger så tror jag minsann inte att det är något tillfälligt! 

Tacksam för alla tips jag kan få!

LinaK
0

Men lilla Eddie då, jobbigt med åksjuk hund. Sigge är ju "åksjuk" eller han blir mer uppstressad (flåsar som sjutton) han har dock aldrig kräkts eller så.

Finns ju åksjuketabletter som man köper receptfritt på apoteket som är för människor, skulle dock kanske ringa och rådfråga en veterinär vilken mängd han ska ha. Postafen heter den åksjuketabletten. Den köpte vi till Sigge men det hjälpte inte, men hans åksjuka har ju med stress att göra så. Sen finns ju Zylkene som också är receptfritt, men det är ju mer som "lugnande" effekt eller vad man ska säga.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

Glömde säga att zylkene brukar kunna köpas på antingen apotek eller hos veterinär, det är alltså för hundar.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Eds SueZ
0

Ingefära i pulver (kryddburk i vanlig matbutik) funkar på människor vid åksjuka. Men kolla med nån veterinär så att det inte är giftigt för hunden.

Eds SueZ
0

Hittade detta: http://www.glanna.se/Hundsidan/hundar_aksjuka.html Där står just ingefära som tips. Ger ingen trötthet som åksjuketabletter brukar ge i flera timmar.

tjoopa
0

Det tips jag fick om åksjuka är att "träna" bilåkning en stund varje dag. Är det när dem är valp växer det ju ofta bort eller kan till viss del tränas "bort". Men om det är något som kommit nu är det svårare :/

Fenix_Chicci
0

Har läst att det tydligen ska hjälpa att trycka på framtassarna precis bakom den stora trampdynan för att illamåendet ska släppa. Men kan ta 10-15 ggr (turer) innan åksjukan försvinner. Skulle vara intressant att veta om det funkar, har inte haft skäl till att prova själv.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Fruktzallad
0

Kan ni inte prova att låta Eddie åka i baksätet med bälte på sig i stället för bur? Det kanske blir extra stressigt att sitta i en bur?
Vi tränar vår lilla ett par ggr i veckan att åka i canvasbur och vi åker korta turer och tänker på att inte gasa/bromsa/svänga för våldsamt om det går. Helst skulle jag vilja ha vår hund i "bagaget" på en pläd med ett transportgaller mot framsätet som man hade förr.. men så är det ingen som har sina hundar längre verkar det som? Nu vänjer vi henne vid bur och så får vi se hur det blir sen. Bur, bälte eller i bagaget.

[Sara-Kpop]
0

Tack för alla tips jag ska köpa åksjuke tabletter att testa, har hört att vissa hundar blir åksjuka när de inte kan se ut genom något fönster vet dock ej om det är sant. 

Har även hört att färsk persilja kan hjälpa (att den ska stå bredvid buren) Så det kan ju vara värt att prova iaf. 

#7 vi har ingen möjlighet att ha bälte på honom då vi är en stor familj och sittplatserna redan är upptagna.  Han ligger och sover i buren och är jättenöjd helt knäpptyst men rätt va det är så sätter han sig upp och spyr… Han går dessutom gärna in och lägger sig i buren vi har inne på mitt rum och tycker det är jättemysigt.