Varför bichon?
Hej!
Hur kom det sig att ni skaffade just en bichon? Var/är det er första hund? Berätta gärna också vilken av raserna ni har :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Främst då vi har allergi i familjen, jag har allltid velat ha hund men har inte kunnat förens jag fyllde 15 då vi upptäckte detta med raser som var mer "allergi vänliga" än andra raser.
Jag var först då väldigt inne på pudel då de passade in så bra i vad jag sökte hos en hund. Jag ville ha en hund som gillade att göra det mesta och var väldigt läraktig plus smart sedan ville vi ha en frisk ras som var väldigt anpassnings bar. De andra i familjen ville verkligen inte ha pudel och total vägrade. Jag letade då vidare och vi hittade kort där efter bichon raserna och jag föll mest för havannisen då de finns så många härliga färger i rasen :)
De stämde väldigt bra in i vad jag sökte i rasen också och när vi åkte och hälsade på hos en uppfödare blev vi stört förälskade allihop. Jag gillar verkligen hur havanisen är i lynnet glad, smart anpassningsbar, kelig ja en perfekt hund för mig just nu :)
Vi skaffade bichon havanais eftersom rasen passade så bra in på allt vi ville ha i en hund :) Kollade runt på olika raser och snubblade över havanais, efter att ha läst om dem och sedan träffat några var jag såld :P En gång havanais, alltid havanais ♡
Kul att läsa era svar!
Jag har en Löwchen och det blev nog mest av en slump, jag föll för just henne ;) Men jag letade efter en hund i knähöjd på mig (med huvudet), som är pigg och vill hänga med överallt, inte överdrivet skällig och gärna som inte fäller. Hittade till bichonraserna och föll för just Löwchen för att de är den största av raserna. Sen råkade jag ha en uppfödare på gångavstånd och åkte dit för att träffa hundarna och fick bara positiva upplevelser av rasen. Hade det inte blivit en Löwchen hade det nog blivit en Havanais, men jag gillar spetsar mycket också!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Skulle från början ha en coton de tuléar, men uppfödaren hade en havanaiskull också och då insåg jag att färgen hade lite betydelse 🙂 En vit hund ser snabbt väldigt smutsig ut och eftersom likheterna mellan coton och havanais var väldigt stora så blev det en havanais och har aldrig ångrat det.
Algot var min egna hund, vi hade haft hund när jag bodde hemma också. Men Algot betalade jag själv (och min man då) och han står skriven på mig, så det blev mer min första riktiga hund.
Valde rasen för att vi ville ha en liten smidig och lättsam hund, en hund som inte krävde allt för mycket motion och aktivering men som ändå orkade med det mesta man ville göra. Och det fick vi verkligen 🙂 Jag älskar denna ras!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Min blandiskille är omplacering och hamnade hos mig för 2 år sen. Han har två raser i sig (Lhasa Apso och Löwchen) och jag vet inte riktigt vilken han liknar mest, haha. Men jag ville "bara" ha en sällskapshund och båda de raserna passade ju då. Var helt 100 på att jag ville ha omplacering, så han var 4,5 när han kom hit och jag tror att jag gjorde hans liv så mycket bättre :) Har aldrig ångrat mig.
Skaffade först en Frisé för att vi ville ha en någorlunda allergivänlig ras, då de misstänkte lite att jag var allergisk (vilket jag inte var). Men sen fastnade vi för rasens temperament och behändiga storlek. Men sen när vi började prata om att skaffa en till hund ville vi helst inte ha en helvit igen och hittade då havanaisen och bestämde oss för en sån. Och underbarare ras kan man inte hitta enligt mig, så nu har vi två havanaiser ;)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Jag letade efter en ren sällskapshund och då finns det ju inte så många att välja mellan. Jag läste mycket i hundböcker och hittade havanaisen som passade bra in på mina önskemål eftersom jag inte ville ha en helvit hund. Jag besökte en kennel och blev helt förälskad i de båda föräldrahundarna och jag fick sedan köpa en brunvit tikvalp. En supermysig, gosig, smart och busig hund som nu är åtta månader. Betydligt svårare att uppfostra än vad rasbeskrivningen anger… Det här är min första hund så det kan ju också hända att jag gör en del fel. Har i alla fall aldrig ångrat mitt val. Det är skönt med en hund som luktar gott , har vacker päls och är mjuk som en nallebjörn att krama. Hon vill alltid vara med och orkar massor trots sitt lilla format. Jag gissar att alla bichonraserna liknar varandra. Huvudsaken är att hitta en bra kennel och så bestämma sig för om man vill ha en vit hund eller ej. De flesta uppfödare har bra hemsidor. Googla och läs på så många som möjligt!Jag köpte hos Kennel Honungsmåne i Falköping trots att jag bor långt ifrån i Uppsala. En toppenkennel! Lycka till!
Vi hade kollat runt på många raser . När jag satt och läste i min hund tidning med valpar och raser och där såg jag en havanais och vi läste om den och allt kändes bra jag läste om rasen nästan varje dag och vi kände att det var hunden för oss vi kontaktade en kennel men där var alla valparna tingade och vi fick leta vidare så en morgon så läste mamma i gp och såg en annons om en kennel som skulle få valpar och vi var jätte glada mamma mailade kenneln och sen så pratade pappa med kenneln i telefon och vi väntade på att det skulle stå på bloggen att valparna hade fötts tills en torsdag och jag kom hem från min kompis och jag läste på bloggen att dom hade kommit och vi var jätte glada och så tingade vi en liten tik som ska flytta hem till oss om några veckor och hon kommer från firstinline
Vi valde havanais pga sonens allergi. Och för att det skulle vara en hund som är kelig, sällskaplig och pigg på äventyr. Jag vill också att det ska vara en hund i liten storlek eftersom jag har en sjukdom som gör att jag har svårt med hundar som drar och är för tunga att lyfta. Så nu kommer vår hane till oss vid 9 veckors ålder den 15/7. Längtar! Ska till Gekås imorgon för att köpa lite kul hundsaker;-)).
Vi valde rasen för min man har pälsdjursallergi och inte tål katter. När vi kunde ha dvärghamster hemma så började jag kolla runt efter allergivänlig ras som inte var pudel .. och landade tillslut här. Havanaisen var den som verkade roligast när jag jämförde olika sällskapshundar som inte fällde. Nu har vi en 13 veckors valp hemma och det går hur bra som helst allergimässigt.