Bichon iFokus

Bichon

Etikettvalpar
Läst 6746 ggr
Gunnel S.
0

Inte rumsren än!

Min Bichon Havanais-tik som är 8 månader är ännu inte rumsren. Vad göra? När hon kommer till ett nytt ställe så kissar hon gärna på mattan trots att hon nyligen är rastad. Det känns ju lite skämmigt ibland! Hur har ni gjort? Hur ofta går ni ut mer hundar i samma ålder. Om jag går ut var tredje timma så händer det olyckor mycket sällan hemma hos oss. Borta vet man aldrig!

[Tuulikki]
2

Gå ut så fort hon ätit, busat eller sovit. Och gå inte in innan hon kissat. Ska ni till någon annan, se till att hon kissar innan ni går innanför dörren. 

Vet inte hur det är med såpass "gamla" valpar men detta är väl grunden till rumsrenhet ;)

LinaK
1

Det här med rumsrenhet är ju så himla individuellt alltså, vissa valpar blir ju rumsrena på bara några dagar/vecka, medans det tar månader för vissa. Min Algot var en sådan valp, han var nog runt 7-8 månader innan han slutade kissa inne. Ha tålamod bara och du skriver själv att om du går ut var tredje timme så händer det olyckor sällen så kör på det ett tag till.

När du är borta så gör som #1 menar att gå inte in förrens hon gjort sina behov och när ni väl är inne så gå ut ofta med henne.

Tillslut kommer det bara att lossna och du kommer tänka att "Men just det, nu var det ju flera veckor sedan hon kissade inne" sen bara släpper det efter det 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Sara-Kpop]
1

Ha tålamod hon kommer bli rumsren men det kan som sagt ta tid plus att alla hundar är individer och fungerar på olika sätt. Jag tkr det känns som vinter valparna blir senare rumsrena mot vår valparna. På våren och sommaren vill man ju gärna vara ute men när det är kyligt och regnigt ute är det inte lika lockande.

Min första havanis var inte rumsren helt förens han blev 11 månader (vinter valp) andra hunden blev det vid 6-7 mån och min tredje var rumsren när han kom till mig 7 mån och valpen som vi har nu är 6 mån gammal och ännu inte riktigt helt rumsren men som gott som det händer väldigt sällan olyckor längre 🙂

[Tuulikki]
1

Tillägg: BERÖM när hon gör ifrån sig ute! Bli aldrig arg om det händer en olycka men beröm utomhus :)

Fenix_Chicci
1

Min äldsta havanais blev inte helt rumsren för än hon var typ 4 år. Jag skojar inte, antingen gjorde vi något grovt fel eller så var hon bara trög och väldigt bekväm av sig. Hon var vintervalp och förstod inte när det blev sommar att hon skulle kissa på gräset, ville bara göra på snö. Sen fattade hon ju det tillslut men hon la till en vana liksom att göra inne ibland för hon ville helst kissa på någonting. Kunde inte ha mattor på alla dessa år för hon kissade så fort det kom fram en matta.
Visst, hon gjorde ute 99% av alla gånger men hände ibland olyckor inne, framförallt på natten, när det var dåligt väder eller när vi var hemma hos folk. Blev bättre när jag började stänga dörren till sovrummet och hon inte kunde smyga iväg och kissa. Och gjorde så att hon alltid skulle kissa innan hon fick gå in när vi skulle hem till folk. Nu kan hon till och med väcka mig om hon vill ut, men oftast så håller hon sig ju hela natten. Och trots att vi först hade en gamling som gjorde inne varje dag och nu har en valp som gör inne har hon inte fallit tillbaka i gamla spår. 

Valpen nu är snart 5 månader. Ännu inte rumsren men det går bättre och bättre, vill dock inte kissa ute när det regnar. Hon får massa beröm när hon gör ute och godis.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Gunnel S.
0

Tack för många bra och trevliga svar! Jag skall inte ge upp utan fortsätter att träna. Hon är en vintervalp och jag bor några trappor upp i lägenhet och det spelar säkert också in. Jag berömmer henne mycket när hon kissar ute. Hon kan faktiskt ibland kissa på kommandot "kissa" som jag försöker att lära henne. Hon visar inga tecken alls när hon behöver gå ut. Hon slår sig helt obekymrat ned och kissar inne. Hon har ingen aning om att detta är fel. Hur ofta behöver en vuxen havanais gå ut?

tjoopa
1

Våran äldsta är en vintervalp, han var dock ganska snabb med att bli rumsren men jag var väldigt ihärdig. Hellre att vi fick gå ut en gång extra än att en olycka skedde :) Den yngsta kom till oss för ca 1 månad sedan, han är nu lite drygt 9 månader. Han har haft någon kissolycka inne (5st på en månad) men har börjat visa lite när han vill ut, han springer runt och sniffar på golvet och är allmänt orolig. Han rastar vi med ungefär 3 timmars mellanrum utom på natten då det blir lite längre. Ett tips när du är borta, försök se till att ha hunden inom synhåll då kan du hinna se när hon blir orolig och sniffar runt. Jag tror dessutom att tikar kan vara lite senare än hanar, det kan vara lite obehagligt att huka när man kissar ute ;) Den äldstas kullsyster var nästan dubbelt så gammal innan hon blev rumsren. Vi bor också i lägenhet ett par trappor upp, det blir rätt mycket spring men det är värt det i slut ändan :) Våran vuxna hane kan hålla sig 6-8 timmar dagtid (i extrema fall) men oftast rastas han med 4-5 timmars mellanrum.