Bichon iFokus

Bichon

Etiketthälsa-sjukdom
Läst 3138 ggr
Gunnel S.
1

Kastrera eller inte?

Jag har bestämt mig för att inte skaffa valpar till mig Bichon Havanais. Jag har pratat med min veterinärklinik och de rekommenderar kastrering efter först löpet om man inte vill ha valpar. Då minimeras risken för juvertumörer. Risken för dessa tumörer ökar ju längre tid man väntar med kastreringen.  Risken för livmoderinflammationer försvinner också vid kastrering. Hennes första löp passerade ganska enkelt men jag har förstått att det kan bli mera besvår vid kommande löp. Finns det någon som har en kastrerad tik?  Vad tycker ni? Finns det andra som har råd att ge om detta? Om man läser på internet så finns det mycket information - både för och emot.

[Sara-Kpop]
3

Nu har jag inte tik själv så har inte så stora erfarenheter av löp och kastrering på tik. Men om jag hade varit du hade jag väntat och sett hur hon reagerat på löpet alltså var hon precis som hon brukade vara? eller var hon sur, gnällig blev hon skendräktig, slutade äta m.m.? Om allt fungerar bra och hon inte blir störd utav det kan du ju fundera på om du verkligen vill göra det. 

livmoderinflammation är  ju ofta återkommande jag vet inte heller när en tik normalt sätt börjar löpa men som jag har förstått det kan det vara väldigt olika precis som på människor. Om din tik skulle börja löpa när hon ex är 11 mån tkr jag själv att hon känns väldigt ung.  Jag kastrerade min ena hane för lite mer än ett år sedan och det gjorde jag mest för att han inte mådde bra utav tikar som löpte. Han kunde skippa flera måltider och magrade sakta av. Jag kände då att det inte fanns nån anledning att ha honom okastrerad han skulle ändå aldrig ställas ut eller avlas på. 

Min andra hane som jag är fodervärd på märks knappt att han är kastrerad enda gången han kan bli jobbig är om han är med en tik i höglöp (och det tkr inte jag är konstigt ett dugg) Jag får inte heller kastare honom men efter han blivit min (senast 7 år ålder) så kommer jag inte kastare honom om han inte blir sjuk. Jag ser ingen anledning att kastrera om allt fungerar bra om hunden däremot får hälsoproblem eller inte mår bra utav löp m.m. ja ta ställning till om du ska kastrera då. Så tkr jag iaf :)

Fenix_Chicci
1

Min vuxna tik är inte kastrerad och kommer inte kastrera valpen heller om hon inte får stora problem med löp. De kan bli inkontinenta, lata, hungriga hela tiden, osäkra kan bli mer osäkra (min vuxna är osäker redan så det räcker och blir över) och annat så är inget jag vill riskera. Visst finns det fördelar med det, men många nackdelar och havanaisen är så vitt jag vet inte en ras som ligger i riskzonen för livmoderinflammation/tumörer osv. så därför har vi valt att avstå.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

tjoopa
0

Varför kastrera en frisk hund? Så länge hon inte mår jättedåligt eller blir sjuk tycker jag det är helt onödigt. Förstår inte varför man "måste" kastrera friska hanar och tikar? Att man inte ska avla är inte ett giltigt skäl tycker jag, det är bara att hålla koll, inte träffa okasterade hanar och inte ha tiken lös när hon löper så blir det ju inga valpar.