Bichon iFokus

Bichon

Etikettbilder-och-filmer
Läst 4139 ggr
tjoopa
1

Nybadad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom Elvis egna tråd har börjat bli lite lång så gör jag en tråd med ett nytt "tema" 😛

Ikväll fick trollet en välbehövlig dusch och han luktar nu så gott ❤️ Mjuk och glansig blev han också. Hittade knappt en enda tova vid genomgången av pälsen - nu kanske man törs säga att vi tog oss igenom den fruktansvärda tovåldern? 🥳

Ni får gärna lägga in bilder på era nybadade/trimmade/klippta/fixade sötnosar 🙂

tjoopa
0

Här kommer en ståbild på trollet ❤️ Idag blev han hela 15 månader, vad fort det går! Och redan har han börjat få gråa hår, hehe 😉

Heart
0

Så gó.

Visst är det underbart gott att lukta i den nybadade pälsen. 🙂

tjoopa
0

#2 Ja, det finns typ inget mysigare :D

MickiEk
0

Det är verkligen helt underbart med nybadad vovve :) hoppas du har tur med tovåldern! Dante är två år och ännu inte klar..!

Heart
0

Är det så att "tovåldern" försvinner och det blir lättare? Här har jag nu suttit i en och en halv timme och rett ut tovor. Puh. Skam den som ger sig, han skall bli långhårig. 🙂 Fast man vet aldrig, kanske ger jag upp en dag. Här blir det nog bad i helgen.

tjoopa
0

#4 Oj 2 år :/ Jag tror att vi tagit oss igenom den, hittar nästan inga tovor längre, kammar och borstar ca 2-3 gånger per vecka bara nu den senaste månaden. Nu väntar vi bara på att pälsen ska växa sig lite längre :) Den for rätt illa under tovåldern :( #5 Iallafall på havanais så brukar tovåldern passera. Hoppas det är samma på din ras :) Ibland vill man bara slita sitt hår när det tovar som värst men man får tänka att det lönar sig i slutändan :)

MickiEk
0

Jaa, den har hängt i länge! Alldeles för länge enligt Dante så därför klippte jag honom :( kunde lägga tre timmar en kväll på att borsta igenom hela pälsen och dagen efter var det ändå stora tovkakor ända in på huden! Alla har ju olika kvaliteten och Dantes päls är väldigt fjuniga eller va man ska säga. Fin och glansig på alla vis men väldigt, väldigt tunna och mjuka pälsstrån! Svansen är klar, den pälsen är underbar! Hoppas på att resten ska bli så med, men vissa individer är inte klara med sin päls förrens vid tre års ålder så jag hoppas än ;) hade vart kul att komma ut i vänstervarvet igen!

tjoopa
0

#7 Elvis har också väldigt tunna, flygiga och fina hårstrån. Därför han är lite väl kort i pälsen på sina ställen :/ Den har farit rätt illa men nu hoppas jag att det värsta är över :P Elvis har också väldigt blank svans, även öronen och ansiktet verkar "färdiga" :) Joo älskar att ställa ut ♥ Hoppas att pälsen ska ordna till sig snabbt nu, helst innan nästa sommar ;))

MickiEk
0

#8 ja! Det är ju så att pälsen far illa av dom där himlans tovorna! Hade det inte varit för att Dante sprang och gömde sig så fort borstarna kom fram och sedan låg och pep, gnällde och skrek skulle han fått ha sin päls kvar, men han klarade det inte! Jag håller tummarna för att Elvis päls återhämtar sig snabbt! Utställning är verkligen kul! Planerar att skaffa en till i framtiden som jag kan ställa ut ^^ så får Dante bara vara Dante och ha det som passar honom bäst!

tjoopa
0

#9 Oj han tyckte det var så jobbigt? :S Elvis brukar gå undan när jag tar fram kammen men väl uppe på bordet så brukar han ligga och njuta :) Vi ska nog eventuellt bli fodervärdar senare under våren eller hösten så då måste vi genomlida ytterligare en tovålder :/ Förhoppningsvis får nästa hund lite tjockare hårstrån så vi inte tappar lika mycket päls nästa gång ;)

MickiEk
0

#10 ja, han tycker ju det tyvärr :( när jag fönar honom måste jag ha bordet precis intill väggen annars trillar han ner för han vill bort där ifrån så han trycker dig åt sidan! Han är lite dramatisk av sig oxå men det kändes i te värt det till slut! Åh va roligt med en till :) jaa, jag håller tummarna för att min nästa får lite enklare päls eller va man ska säga, en som päls håller och en hund som trivs med pälsvård! :D

tjoopa
0

#11 Ja huvva då är det ju inte kul att hålla på med pälsvården 😕 Elvis uppskattade inte riktigt pälsvård när det tovade som mest men nu har han börjat uppskatta det mer. Ibland ligger han till och med med slutna ögon så jag tror han njuter lite 😛 Jaa, längtar som galen efter en till liten havvis! 😍

MickiEk
0

#12 Det va ju inte det! Men han örnglad och nöjd nu :) va skönt att Elvis har tagit sig igenom det och kan nuta lite nu! :D Jag längtar med! Men det lär ta ett par år innan jag får möjlighet igen tror jag :( Men den som väntar på nått gott… ;)

Heart
0

Här kommer en nybadad Cotte. När han förstår att bad nalkas så går han och gömmer sig under sängen. När han är i badkaret så tycker han att det är rätt så skönt ändå. Efteråt har han en otrolig energi och är så lycklig.

Vilken pärs! Vilka tovor trots balsam i massor. Hoppas verkligen att denna tovålder skall gå över. 

Här har han efter bad, torkning, lek och mat somnat i husses famn.

Han luktar så gott.

tjoopa
0

#14 Vilken sötnos 😍

Känner igen mig i att dem går och gömmer sig. Elvis är inte heller så överdrivet förtjust i att duschas… 😉 

Hoppas att tovåldern ska passera för er också snart, inte roligt att behöva kamma tovor hela dagarna 😕

LinaK
1

Älskar nybadade hundar 😃 Känns mer mysigt att gosa med dem när de är helt rena och mjuka.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Heart
0

Tjoopa; Det är bara nio dagar som skiljer våra godingar i ålder. 🙂

Här börjar det bli dags för ett nytt bad, skall bara samla energi, är så hostig. Här har jag köpt K9 aloe vera competition nano mist för att underlätta tovutredningen i den dagliga borstningen. Tycker det fungerar rätt bra, han börjar bli riktigt långhårig nu och är ett riktigt gosedjur. 🤗

Vad jag tycker efter nästa bad återstår att se, hoppas på mindre tovor.

tjoopa
0

#16 Eller hur? Det mysigaste som finns typ 😍

#17 Jaha, är han född före eller efter den 20e? 🙂 Vad skönt att det verkar hjälpa 👍 Är verkligen inte roligt med pälsvården när det tovar mycket… Här planerar vi för julbad antingen lördag eller måndag, beror på om jag ska jobba nån av dagarna 🙂 Håller tummarna att ni får slippa lite tovor nu!

Heart
0

#18 Den 12:e :)

tjoopa
0

#19 Okej 👍

tjoopa
0

Ikväll har Elvis fått sitt julbad, han är nu sååå mjuk och go 😍 Tänkte bjuda er på lite nya bilder. Måste ju få upp aktivitetsnivån lite här nu 😉

tjoopa
0

Stå fint kan han också 😉 Lite knepig kameravinkel bara, julgranen stod i vägen 😃 Äntligen har pälsen börjat "återhämta" sig så smått, hoppas på lite längd framåt sommaren.

tjoopa
0

Älskar hans fluffiga lugg 😍

tjoopa
0

Rätt mycket grått/silver har börjat kika fram, syns mest i ansiktet, på tassarna och på svansen men det kommer mer och mer 🙂

LinaK
0

Alltså Elvis, vilken kille 😍 Han är riktigt snygg och det är så spännande att se hans färgförändring 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

tjoopa
0

#25 Tack, ja han är verkligen underbar😃 Riktigt spännande att se hur färgen har förändrats, har verkligen ingen aning om hur han kommer att se ut om ett par månader 😛

Heart
0

Godingen ❤️

tjoopa
0

#27 Han tackar 😃

tjoopa
1

Nybadade busungar ♡♡

[Sara-Kpop]
0

#29 Dom är så tjusiga så! ❤️ Tkr både de två har sådant fint och snällt uttryck!

Alvin ska badas imon då skiten lätt syns på de vita så får han en extra gång så han är midsommar fin! Bild kanske kommer upp imon ^^

tjoopa
0

#30 Tack ♡ Ja, dem har ett väldigt "sött ansikte" för att vara hanar :) Kan tänka mig att det syns rätt tydligt på vit päls :P Harvey är ju rätt ljus och man ser direkt när han varit någonstans smutsigt :/ Lär få duscha honom ganska ofta ;) Lägg gärna upp en bild på Alvin :D

Vovisch nr2
0

Pixie ny-fönad! Fluffig sockervadd till vovve ;)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

tjoopa
0

#32 Så fin hon blev :)

[Sara-Kpop]
0

Alvin fick sig sitt bad idag! :)

tjoopa
0

#34 Fina Alvin :)

Vovisch nr2
0

#33 tack så mycket! ^^

tjoopa
0

Nybadad och fixad Elvis :D Imorgon (eller rättare sagt senare idag…) ska vi på internationell utställning i Gällivare :) Sambon och jag har bokat stuga över natten för att slippa köra så tidigt och jag passade ikväll på att göra bort mesta kamningen och slutfixet inför morgondagen. Har man bara 1an och 2an hinner man kamma mycket ;) Han blev väldigt glansig :P

tjoopa
0

Även Harvey fick bli fredagsfin ;) Han slapp dusch och fön men en omgång med pudelkammen fick han :P Det var inte lite gräs och skräp gömt i dem långa "lockarna" ;)) Även han blev väldigt glansig och fin. Mina fina killar ♡

Vovisch nr2
0

Vad fina de blev! Lycka till med utställningen! ^^

tjoopa
0

#39 Tack :D