Bichon iFokus

Bichon

Etikettvalpar
Läst 1483 ggr
Fruktzallad
0

Koppelträna

Hur gjorde ni när ni koppeltränade era små valpar när ni fått hem dem? Hade ni halsband eller sele?

Min valp är 9 veckor och vi har satt på halsband ibland för hon ska vänja sig.. men så fort kopplet kopplas på så blir hon som en rodeohäst. Skriker och piper som om hon får stryk :-) Jag vill mest vänja henne snarare än att gå koppelpromenader men eftersom hon reagerar så starkt så funderar jag på om hon är för liten för att öva? Hon backar i skräck hur långt som helst.. och skriker/ylar bara av att kopplet hänger efter henne på marken. Det kanske går bättre om jag väntar ett par veckor? Hur var det för er och när började ni?

Fenix_Chicci
0

Har sele på min valp, hon går som en dröm i koppel så har inte direkt koppeltränat henne.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

FeliciaS
0

Oj, vilken vilde! Har du testat både inomhus och utomhus? Hur länge har hon haft halsband på sig?

Jag fick med ett halsband till min valp men har tänkt skaffa en sele (och ett större halsband) sen när hon vuxit ur det för att se vad hon gillar bäst och kunna variera. Hon är tydligen inte koppeltränad men sköter sig utmärkt. Ibland sätter hon sig ner och vill inte gå men har inte gjort mer än så hittills (har bara haft henne i tre dagar, hon är 12 veckor).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tjoopa
0

Testa att ha ett långt koppel :) En valp ska aldrig behöva känna "tvång" i halsband och koppel, man får istället locka dem med röst och kroppsspråk :)

[Sara-Kpop]
0

Jag gjorde så med valpen vi har nu att varje gång han drog så bytte vi håll och gick åt motsatt håll så länge han höll på så och hela tiden var vi tysta och han tänkte ju då "men varför byter hon riktning?" och kopplade då ihop det att jag gjorde de när han drog väldigt enkelt och man slipper att tjata på valpen :)

Självklart började vi träna där det inte fanns mkt störningar och la sedan på fler och fler. Sedan ska man alltid belöna när valpen tar kontakt samt när den går där du vill ha den! 

Lycka  till!

Fruktzallad
0

Jag köpte en sele och så fick hon lära sig att acceptera den först. Sen tog jag på halsband och koppel igen.. på samma gång som selen. Det är ju tur att jag ridit in hästar och kan detta med tyglar för det var rätt mycket att hålla reda på där ett tag. Tillslut så vande hon sig och insåg att hon inte skulle dö om något satt åt runt halsen. Nu kan hon gå med sele och koppel hur jag vill och rodeotakterna är slut. :-) Men hon är väldigt överkänslig för allt som rör hennes fysiska kropp. Hon kan skrika om jag borstar henne utan att hon ens har tovor.. så jag gör samma sak där nu. Kammar sakta, sakta och visar att det är okej och inte farligt. Hon verkar ha väldigt bra känsel för allt som gäller hennes kropp. Leker hon och ramlar av sig själv på ryggen tex. så skriker hon till som om hon blev trampad hårt på tassen. Grejen är ju den att ingen var i närheten av henne hihi.. Däremot är hon tuff psykiskt.  Inte rädd för något än så länge :-)

[Sara-Kpop]
0

Låter som du har en liten drama queen 🙂

Det kommer säkert bli kanon bra bara hon får vänja sig lite mer som du säger!