Bichon iFokus

Bichon

Etikettraserna
Läst 1475 ggr
Viccan92
0

Rätt ras för mig?

Har fallit för rasen bichon havanais. Nu blir det inte en hund till på ett par år men jag är såklart nyfiken om det är en ras för mig.

Jag gillar pälsvård så det är inte det utan med aktivitetsmässigt.

Min fästman och jag är aktiva inom lydnad, rallylydnad och heelwork och tävlar inom det. Så jag undrar om havanais är en ras som passar till det. Är den lättlärd och kan klara av detta tror ni?

Vet att det beror på individ med men generelt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Sara-Kpop]
0

Hej!

Om du gillar pälsvård så passar havanisen in mkt bra! 

Jag har tre stycken havaniser och med den ena tränar jag rally lydnad med och han älskar det samt testat på de olika lydnads momenten det älskar han också! vet fler här inne som också kört rally!

En havanis är en väldigt lätt och trevlig ras att ha och göra med samt att den är väldigt lätt lärd och jobbar gärna tillsammans med ägare dock så kräver den det inte men blir mkt glad om den får det :) 

Jag tror absolut en havanis kan passa in på det du vill göra med den! Dock så tkr jag det finns vissa uppfödare som avlar på lite mer "lata" hundar. Så jag tkr du ska säga till uppfödaren du vill köpa valp utav att du vill ha en aktiv hund som ska klara av och gillar att arbeta.

De tre vi har nu de älskar typ allt! :) Jag håller främst på med agility, men även freestyle, spår, lite sök (med den ena) och rallylydnad! 

Om du vill ha tips på uppfödare så är det bara att säga till!

Viccan92
0

Okej låter bra. Borde nog hitta en uppfödare då som jag aktiva hundar. Nu har jag två stycken hundar på två år så det lär dröja ett tag till men jag är så nyfiken. Vi får se när och om det blir. Vi ska ha en valp efter vår collie om några år men sen så får vi se.

tjoopa
0

Låter som att havanais kan passa er bra :) En väldigt mångsidig liten hund :)

Viccan92
0

Hur mycket orkar den. Problemet med min tax är att jag tar jag en långpromenad så orkar inte han träna sen. Vill gärna ha en hund som orkar bådeoch.

tjoopa
0

#4 Menar du fysiskt eller mer träningsmässigt? För fysiskt är dem i många fall nästan outtröttliga haha ;) Träningsmässigt kan man märka efter ett tag att ork/fokus kan minska en aning :)

[Sara-Kpop]
0

När det gäller psykisk så är det ngt som kan tränas upp min Alvin kunde inte koncentrera sig långa stunder men nu så kan han vara med på ett långt tränings pass! Sedan finns det ju säkert en del som gillar det mer än andra. 

Men alla hundar är ju personligheter :)

Fenix_Chicci
0

Jag kan springa med 5 km med min hund och hon skulle lätt ha ork att träna agility eller något annat efter det bara hon fick vila några minuter. Så orkar gör de absolut.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Viccan92
0

Ja det var psykiskt som jag menade.

LinaK
1

Tror en havanais hade passat er, då den är väldigt anpassningsbar.

Vill man ha en lite mer sällskapsvariant av rasen så har den inget emot det, men den är också väldigt sportig om man så vill. Min man springer med våra hundar och dom springer ibland 5-6 km ibland om det inte är för varmt. Psykiskt så klarar dem också mycket, ser allt fler som blir mer aktiva med sina havanaiser inom agility och rallylydnad idag och det är jätte roligt 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se