Försäkringar och avgifter
Hej! Vi funderar på att skaffa en sällskapshund och vi kollar på lite olika försäkringar och andra prylar. Fråga 1: vilken försäkring har ni, vad kostar den och vad innehåller den? Fråga 2: vilka andra avgifter ska man räkna med när man är hundägare? Tack på förhand!
Detta vill jag också veta :)
Har försäkring på agria och det kostar 2800:-/år och ca 240:-/månad.
Då har jag det högsta försäkringsbeloppet på veterinärvård som ligger på 50.000:- med en rörlig självrisk på 15% och en fast självrisk på 1600:-, har även en tilläggsförsäkring för medicin i denna försäkring plus en livförsäkring på 10.000:- (hundens marknadsvärde)
Hoppas det hjälpte lite 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har samma försäkring som #2. Andra kostnader som man ska räkna med är ju självklart själva kostnaden för valpen. Sen tillkommer en engångskostnad till Jordbruksverket för registrering av valpen. Andra kostnader är mat, olika dyrt beroende på vilket foder du köper, bajspåsar, godis och tuggben, leksaker, koppel, halsband, schampo och balsam. Hundar ska också vaccineras, kostar olika på olika kliniker med det handlar om några hundralappar. Sen får vissa även åka in till veterinären ett par gånger om året för att skrapa bort tandsten, medans andra kan sköta det hemma, beror på hur mycket tandsten hunden får. Min har väldigt lite så jag borstar tänderna på honom själv hemma och skrapar när det behövs, vilket inte är särskilt ofta! Har kanske glömt nått men det är nog de mesta kostnaderna utöver kostnaden för försäkringen! :)