Bichon iFokus

Bichon

Etikettdin-hund
Läst 9167 ggr
LinaK
1

Fakta om din hund!

I denna tråd på hundar.ifokus så har dom gjort som lite faktafrågor om ens hund. Tänkte vi gör samma sak här inne också Glad

Namn:

Ras:

Född:

Färg:

Äter:

Gillar:

Ogillar:

Det bästa med honom/henne:

Det värsta med honom/henne:

Så det är bara att kopiera "frågorna" och så skriver du i dina egna svar Skrattande

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

JossefinD
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Namn: Sigge (husse kallar på skämt honom Sigismund)

Ras: Shi tzu, Coton de tueler och Lhasa apso

Född: 6 Mars 2008

Färg: Beige, brun, grå och vit

Äter: Alltmöjligt (fetaost, banan, tomat)

Gillar: Tält, att busa, gosa och ställa till det.

Ogillar: Dammsugare, duschar

Det bästa med honom/henne: Att han är så underbar och speciell

Det värsta med honom/henne: Bäddar man sängen är han där senare, gräver bort överkastet och släpper ner ett smutsigt grisöra.

LinaK
1

Namn: Algot

Ras: Bichon havanais

Född: 3 December -08

Färg: tricolor (svart/vit/grå)

Äter: I princip ALLT! Sin hundmat, köttbullar, korv, skinka, ostbågar, melon, banan, äpple, päron. ja. det mesta, men med råge förstås ;)

Gillar: Mat & godis, sina leksaker, strumpor, alla människor han känner :)

Ogillar: Närgågna främlingar, närgågna hundar.

Det bästa med honom/henne: Nästan allt, han är helgo och mysig. Älskar verkligen alla som han lär känna.

Det värsta med honom/henne: Kan man säga något egentligen? Kanske att han drar lite i kopplet och är rädd för främmande människor? :P

destroyed
1

Namn: Kaseth inu's Black Kasindra

Ras:Mellanpudel

Född:25/3-09

Färg:Svart

Äter:Allt jag äter

Gillar:gosa, sova, ut och gå, träna och mycket mer!

Ogillar:När matte blir arg, eller svart-vita hundar.(blev biten av en)

Det bästa med honom/henne:Nästan allt.. Hon är min lilla solstråle och det negativa som finns vägs upp:)

Det värsta med honom/henne:att hon kan vara för pigg. Ibland orkar man inte med hennes energi men hon brukar inte ha något problem med att anpassa sig men just ibland faller någonting snett:P

Emma-U
1

Namn: Svankällans Queen of Heart, aka Tyra.

Ras: Bichon Havanais.

Född: 29 januari -09.

Färg: Sobel & vit med svarta inslag.

Äter: Valpfoder men håller på att övergå till vuxenfoder.

Gillar: Uppmärksamhet, träna & träffa polarna på promenaderna.

Ogillar: Gnissel & att vara ensam.

Det bästa med honom/henne: Att hon är väldigt lättränad, lyhörd & att hon är så himla söt att man bara älskar henne.

Det värsta med honom/henne: Att det är svårt att lämna henne ensam eftersom hon skäller och gnyr väldigt mycket. Men annars är hon alldeles underbar!

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

nonisaga
1

Namn: Milou, fast registrerad som Hero

Ras: Bichon frisé & cotton de tueler

Född: 24 maj 08

Färg: Helvit

Äter: Allt man erbjuder honom

Gillar: Mat (korv, ost o sånt som andvänds som godis), hundgodis, träna freestyle, sina leksaker & träffa kompisarna (hundkompisarna Flört)

Ogillar: Stora vita hundar, att vara koncentrerad, att träna lydnad och ibland att lära sig nya saker. Och så storebror såklart, han e jobbig…

Det bästa med honom/henne: Att han e valpig, possitiv och inte kräsen. Inte rädd för att testa på nya saker och att han älskar freestyle.

Det värsta med honom/henne: Att han har svårt att koncentrera sig och att han inte gillar att träna lydnad. Och att när han blir trött spelar han dum.

Just nu så jobbar vi med konaktövningar, så som ögonkontakt osv. Så koncentrationen kommer att förbättras med tiden Skrattande Och tillslut kommer han va jättekoncentrerad :)

destroyed
0

4# det där problemet har jag med sindra också.. Hur gör ni med det?

mallanz
1

Namn: Gizmo (Still Loving You's Joulies Boy)

****Ras: Bichon Frisé

****Född: 22 oktober 2001

****Färg: Vit

****Äter: Royal Canin Mini torrfoder sedan han var valp blandat med Cesar blötfoder. Han är väldigt kräsen med maten och vill helst ha lite matrester från oss blandat i maten.

****Gillar: Jaga bollar, spana på tikar, skälla på andra hundar, grisöron, frolic, leverpastej m.m.

****Ogillar: Att bli lämnad ensam, all slags pälsvård - badning, klippning, kardning, kamning, kloklippning etc.

****Det bästa med honom/henne: Han är helt underbar, så go och rolig, hittar på bus nästan hela tiden. Han älskar alla han lär känna.

**Det värsta med honom/henne: Att han drar i kopplet och ibland gör tyvärr utfall och skäller på folk som kanske springer/cyklar förbi och att han är alldeles för skällig.
**

xo xo Malin ♥ Gizmo
    hänger mest på Bichon då jag har en Frisé

mallanz
    0

Äsch! Jag fick inte bort det fetstilta på mina svar >__<

Kanske kunde sammanställa detta sedan och göra en artikel av det? :)

Eller kanske blir för mycket.. och så kommer det ju nya medlemmar hela tiden.. äh, var nog ingen bra idé ändå ^^

xo xo Malin ♥ Gizmo
      hänger mest på Bichon då jag har en Frisé

LinaK
      0

putt putt!

juanqi
      1

Namn: Tuckleberry finn. ( Casper )

Ras: Bearded collie

Född: 8 april 2007

Färg: svart/vit

Äter: Olika, tröttnar på maten snabbt !!

Gillar: Grisöron, lammkött,frolic, korv, vara med kompisar, PUSSAS!

Ogillar: grönsaker i foder. att bli borstad!!

Det bästa med honom/henne: är alltid glad, älskar alla! Är aldrig osäker när det gäller möten med andra hundar, bara om hunden är aggresiv mot honom.

Det värsta med honom/henne: kan bli för glad vid möte med "främlingar"

joheck
      1

Nämen titta vilken rolig tråd jag hittadeTungan ute. Jag har ju ingen bichon hund men eftersom det är andra raser med redan så går det säkert bra. Sen ser jag ju att det är många hundar som saknas i den här tråden, så den behöver ju en putt!

Namn: Kingpin

Ras: Papillon

Född: 2011-05-21

Färg: Trefärgad

Äter: Dåligt! Haha, nej men onyttigt är ju självklart godare än matenObestämd. Torrfoder; Taste of the Wild och Eukanuba, torkad lever, godis från Planet Pet, mm.

Gillar: Att hålla igång och vara ute. Trivs bäst när han får "jobba", allt ifrån sök till träna tricks.

Ogillar: Dammsugaren, att bli borstad, att klippa klorna och närgående personer som han inte känner.

Det bästa med honom: Väldigt kontakt sökande och himla rolig att jobba med!

Det värsta med honom: Kan bitas vid borstning och klo klippning (något vi jobbar på). Även osäkerheten kring främmande människor.

Sansa har jag ju inte haft så länge så jag väntar nog med att skriva om henne tills att jag lärt känna henne bättre.

lilla jag
      1

Namn:Bella och Trixi

Ras:Bichon havanais

Föd:(B) 21 September 2011, (T) 19 December 2011

Färg: (B) Sobel (T) Crame

Äter: Royal Canin junior.

Gillar: (B) Leka med sin röda bowling klot i plast,                              gå långa promendader, vara koppel lös på gården och mycket mycket mer!

(T) Äta på sit tuggben, leka ute(utan koppel), hoppa runt i sängen och mycket mycket mer!

Ogillar: (B) Tycker inte om när det lucktar ifrån tuggpbenen, så hon försöker att putta över saker med nosen.

(T)  hon tycker inte om att vänta eller komma in effter dom har lekt.

Det bästa med dom små tösarna: (B) Hon lär sig snappt, och är mysig och kärleksam. =)

(T) Att hon har alltid varit så stuttsig,hon är litten å gosig ibland.

Det värsta med dom: (B) blir så glad när hon ser folk, så hon drar i kopplet, hon bitter även jätte hårt när hon får hällsa på dom.

(T) Hon kan bara springa ifrån än när hon är koppel lös! =O

Och hon vet inte det minsta hur man är lydig.

Dom skanse ser snella ut med dom är två små monster!

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

[Juliaammouri]
      1

Namn: Bebbe burgare ammouri

Ras: Bichon blandning 70 procent bichon frise 25 procent bichon havanise 5 procent shitzu

Född: 4 Februari 2010

Färg: Vit

Äter: Hundmat & Korv

Gillar: Korv Hundben Leka med hundar springa lös ute.

Ogillar: När man drar hans halsband ger honom utskällning sitta hemma själv.

Det bästa med honom/henne: Han är hur mysig som helst och kan sitta på komando

Det värsta med honom/henne: När man är ute med honom utan koppel och om han ser andra hundar då springer han iväg.

[Juliaammouri]
      1

Namn: Charlie chili ammouri

Ras: Malteser

Född: 5 Februari 2011

Äter: Korv & Hundmat

Gillar: Leka kasta gris , Slicka överallt.

Ogillar: Andra hundar förutom Bebbe

Det bästa med honom/henne: Han är mysig och han kan hoppa högt rekord är 45 cm.

Det värsta med honom/henne:  Han skäller på andra hundar.

[Sniff]
      0

Namn: Athos

Ras: bichon havanais

Född: 18 april 2011

Färg: svartvit

Äter: ehm mycket

Gillar: dragkamp, att bli jagad, korv, flickvännen och att slicka på saker

Ogillar: hundar som petar på honom

Det bästa med honom: han kräver ingenting, men är glad över allt han får. Lättlärd! Världens finasteKyss Han är precis så som jag ville att min hund skulle vara!

Det värsta med honom: springer gärna fram till andra hundar på promenaderna, men det jobbar vi på!

[Sniff]
      0

Inte min hund, men min sommarhund

Namn: Tuffe

Ras: shetland sheepdog

Född: ingen aning, 7 år

Färg: hehe kan inga sheltiefärger, men typ

Äter: godis är mums!

Gillar: godis, mat, bus, att bli kliad och att sätta sig på folk/hundar

Ogillar: barn kan vara lite jobbiga

Det bästa med honom: att han är så lätt att jobba med och att han är storSkrattande

Det värsta med honom: att gå i koppel med två hundar är lite jobbigt när man inte är vanOskyldig

[Sarahansson1]
      2

Namn: Amadeus

Ras: Bichon Havanias

Född: 2009-12-21

Färg: Sobel & vit

Äter: Torrfoder

Gillar: Vara ute lös, träna, godis. leksaker, mysa, visa upp vad han går för, mina närmaste vänner otroligt mkt, andra små hundar (vissa stora är lite läskiga) och vara igång mycket!

Ogillar: Vissa främlingar. hundar som leker tufft, människor som är för "på" och att ta de lugnt en hel dag är hemskt enligt honom :)

Det bästa med honom/henne: Att han alltid finns för mig han lyder mig 9/10 av gångerna. Alltid till lags älskar att träna och få beröm!

Det värsta med honom/henne: Hans osäkerhet till andra människor och är osäker indevid som man måste jobba med för att han ska må bra och vara nöjd. Dock har detta lett till att han har morrat och bitit. (inte många gånger men de har hänt)

Som tur är de som gott som borta min lilla prins är den bästa som finns och jag vet att de är vi som inte förstår oss på honom och inte han som är elak. Men de går så sjukt bra nu- Det var flera månader sedan de hände sist han har blivit en mer självsäker och gladare hund vilket är guldvärt för mig! Glad

På bild Amadeus med min kompis Frida han älskar henne! och det är bara för att hon låter han få ta sin tid innan han kryper ut ur sitt lila skal. Väl ute är han hur gosig och underbar som helst!

[Sarahansson1]
      2

Namn: Elton

Ras: Bichon Havanias

Född: 2011-05-16

Färg: svart

Äter: Torrfoder

Gillar: Godis. leksaker. andra små hundar, vara ute, hålla igång mkt med motion och träning kan göra roliga små ljud och älskar matte mest av allt! :))

Ogillar: Att ta de lugnt en hel dag, hundar som är för "på" (gillar ingen stor hund) borsta tänderna, vara ensam hemma och våran granne då han kör omkring på en stor fyr hjuling som låter som bara den (man får max köra i 39 Km/h men han kör ibland i 50-60 vilket Elton tkr är läskigt.

Det bästa med honom/henne: Han gör allt för att göra just mig glad, älskar att träna lätt motiverad och väldigt framåt(vilket ärväldigt  bra för Amadeus)

Det värsta med honom/henne: Ganska dominat (mot andra hundar) Speciellt tikar vilket han visar på att jucka på dem. Kan även kissa över andra hanhundar som är 6-10 år. Vilket jag inte tkr är okej betende av en unghund!

Men jag älskar denna lilla grabb han får mig att le varje dag!Flört

LucyLove
      3

Namn: Fagerholms Desiderius Erasmus "Rasmus"

Ras: Bichon Havanais

Född: 16 mars 2011

Färg: När vi hämtade honom vid 10 veckors ålder hade han färgen "champagne", men han har blivit en aning ljusare. Närmare vitt/beige.

Äter: Torrfoder som vi smaksätter själva med något gott, t.ex skinka.

Gillar: Att busa med matte är roligt, men även att träna lydnad, agility och lite freestyle är något han älskar. Rasmus älskar också att leka med bästa kompisen Astrid, en tax. Promenader i skogen uppskattas mycket! Såklart har han sina lugna stunder, då vill han bara mysa och bli kliad i nacken.

Ogillar: Att sitta inne en lång tid, då han vill hålla igång. Att borsta tänderna och gå ut i regn är inte heller så mysigt tycker han.

Det bästa med honom/henne: Att han är världens finaste hund såklart! Haha, nej men han är så lättlärd och glad. Rasmus är också en bra vän!

Det värsta med honom/henne: Att han kopplar bort hela världen så fort han ser en annan hund. Det spelar ingen roll hur mycket man ropar på honom och försöker få kontakt, han tittar bara åt hundens håll. Särskilt när det handlar om taxkompisen Astrid. Dock kan det funka om man lockar med en och annan leversnitt. Flört

LucyLove
      0

På bilden är han oklippt. Numera är Rasmus kortklippt i pälsen! :)

LinaK
      0

#20 Han är supersöt! Har du bild på honom som kortklippt?

Vilka fina hundar vi har här på bichon Glad

LillaEgot
      1

Namn: Ville

Född: 20 december 2009

Färg: Vit med lite bruna inslag

Äter: Torrfoder- royal canin. Annars.. allt möjligt! Dock inte leverpastej.

Gillar: Att sitta i famnen så fort någon sätter sig i soffan med en filt!

Ogillar: Regn!

Det bästa med honom/henne: Att han älskar att sova! Det betyder långa sovmorgonar för hela familjen =)

Det värsta med honom/henne: Att han alltid vill stå i centrum- blir lite för gnällig ibland!

[Sarahansson1]
      0

# 22 då är ju din kille bara en dag äldre än min äldsta kille söt kille Glad Söt är han kommer han från trassel suddens kennel?

LillaEgot
      0

# 22, ja det är han visst :)

Nej han kommer från Luleå, Dancing docks kennel.

m0chicakez
      1

Namn: Lyckorikets Timon Tiptop (Timon)

Född: 5 Maj 2008

Färg: Svart

Äter: Det mesta, men favoriterna är nog Cesars Hundmat(Den heter nog bara Cesar), köttbullar, popcorn och vaniljglass xD

Gillar: Snuff(som jag kallar honom :'D) älskar att ligga i ens famn och mysa, äta, bada och leka^^

Ogillar: Han verkligen hatar duschen, och… När man blåser på honom x3

Det bästa med honom/henne: Allt! Han är drömmarnas hund. Han kommer alltid in till mig när jag mår som dåligast och pussar ihjäl mitt ansikte. Sen börjar han skälla och vifta på svansen, som om han säger "Sluta gråta, Bli glad och lek med mig!"

Det värsta med honom/henne: Det är väl att han ibland är för hårdhänt när man leker med honom, Han försöker liksom greppa tag i sina leksaker med framtassarna så av misstag rivs han, men om man säger ifrån tittar han på en ochviftar på svansen, så hur ska man kunna bli sur? :o

Twitter/Artstagram : m0chicakez
      Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

tjoopa
      1

Dags att puffa upp tråden då det ju tillkommit lite nya vovvar ;)

Namn: Elvis - "Norrtussarnas Brave Booster" ❤️

Ras: Bichon havanais

Född: 20 augusti 2012

Färg: Reggad som svart med vita tecken men han kommer nog att bli silver och vit 🙂

Äter: Allt som går in i munnen 😂 Älskar korv, leverpastej och ostbollar 😛

Gillar: I stort sett alla människor men speciellt min yngsta lillasyster. Han älskar att springa lös, busa med kompisar (två & fyrbenta) och att göra tricks för att få gotta 😉

Ogillar: Människor som pratar mörk/högljutt. Är lite osäker på hundar han inte känner. Att bli kammad och duschad.

Det bästa med honom/henne: Att han är våran ❤️ Han är så mjuk och försiktig, går jättebra ihop med barn.

Det värsta med honom/henne: Att han är ganska osäker, något vi dock jobbar på ständigt. Att han kommit in i någon "tonårsperiod" då han ibland slår dövörat till 😉 Att han fortfarande kan dra ganska mycket i kopplet.

MickiEk
      1

Namn: Dante - "Kläppas Ever and Ever Love" Ras: Bichon havanais Född: 22 november 2011 Färg: Sobel Äter: Typ allt! Förutom salladsblad, tomat en favoriten men det absolut mesta går ner! Gillar: Springa, äta, sova och jobba för godis ;) Han älskar alla människor som finns typ oxå, men mina föräldrar och syster är favoriter! Ogillar: Att bli blöt… Och när man blåser på honom (även med fönen). Det bästa med honom/henne: Att han är så underbar, snäll och lätt att ha att göra med! Han har dom bästa pussarna oxå Det värsta med honom/henne: Att han skäller när man busar med honom och att han har lite svårt att förstå att inte alla människor älskar honom lika mycket som han älskar dom ;)

anfo89
      1

Namn: Tage

Född: 24 april 2013

Färg: Mörksobel, men han börjar bli ljusare och ljusare

Äter: Torrfoder och färskfoder. Även små "snacks" i formad av torkad kyckling och torsk. Ibland lite grönsaker 🙂

Gillar: Att leka med sin favoritleksak kossan, busa runt och tugga på skor, sniffa omkring där ute, slicka matte i örat, sova på rygg under soffbordet, bli kliad på magen

Ogillar: Människor som hukar sig över honom med utsträckt hand, bli pillad i örat

Det bästa med honom/henne: Han är så otroligt gosig! Han älskar att vara nära en och blir alltid glad då man gullar med honom. Han ger en så mycket energi och kärlek och det går inte att vara sur eller ledsen då man tittar på honom. Har ju bara haft honom i tre veckor nu, men känns redan som han är den perfekta hunden
      😃

Det värsta med honom/henne: Inget vad jag har märkt än. Han är ju en valp så han gör en massa hyss men det får man ju ta 😃

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

SecretQ
      1

Namn: Aquatass Que Pasa Quippe (Pedro) Ras: Bichon Havanais Född: 2 december 2007 Färg: Svart, Vit Äter: Torrfoder Gillar: Godis och buuusa!! Ogillar: Bada och simma Det bästa med honom/henne: Att han alltid kan sysselsätta sig själv. Det värsta med honom/henne: Blir lätt sotis när jag gosar med mina gerbiler och när han fiser i TV soffan…

Fenix_Chicci
      1

Namn: Sally (Smedtjärns Rosanna)

Född: 10 september 2008

Färg: Svart och vit 

Äter: BARF vilket står för biologisk anpassad föda och betyder att hon äter en individanpassad kost baserad på rått kött, ben och inälvor från olika djurslag samt en liten mängd grönt. Som godis får hon torkat kött, mest gillar hon torkat ankkött. 

Gillar: Springa i skogen, leka med kottar, bli kliad på magen och att äta godis. 

Ogillar: Främmande hundar, närgångna barn

Det bästa med honom/henne: Att hon är så gosig, älskar att vara nära, att hon är lättlärd och väldigt följsam, inga problem med att ha henne lös i skogen osv. 

Det värsta med honom/henne: Hennes rädslor som vi fått jobba mycket med, värst är då att hon tycker främmande hundar är så läskiga och reagerar med aggressivitet. Detta har vi jobbar mycket med och hon är idag mer harmonisk, har lättare för att acceptera nya hundar men skäller fortfarande en del på andra hundar och man måste alltid vara steget före för att undvika att hon hamnar i jobbiga situationer.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Fenix_Chicci
      1

Namn: Malva (Tatankas Malva)

Född: 9 februari 2014

Färg: Mörk brindle och sobel med vita tecken. Är svart, vit, grå, beige och brun. 

Äter: BARF vilket står för biologisk anpassad föda och betyder att hon äter en individanpassad kost baserad på rått kött, ben och inälvor från olika djurslag samt en liten mängd grönt. Som godis får hon torkat kött. 

Gillar: Att busa, springa i skogen, träffa hundar och människor, hitta på bus, att uppleva nya saker. 

Ogillar: Att ha tråkigt. 

Det bästa med honom/henne: Att hon är väldigt lättlärd, orädd, glad i både människor och hundar, att hela livet är ett äventyr. 

Det värsta med honom/henne: Att hon skriker högt när hon inte får uppmärksamhet ibland och att hon kan vara lite väl självständig ute ibland.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[[Boris Sager]]
      0

Namn: Bobby

Ras: Malteser

Född: 20120824

Äter: Royal Canin Malteser + VoH

Gillar: Att ställa till bus

Ogillar: Att INTE få busa

Det bästa med honom/henne: Tuff, gullig (tycker jag), lättlärd matte, tycker Bobby

Det värsta med honom/henne:  Egen vilja, som sällan stämmer överens med mattes

tjoopa
      0

Namn: Harvey (Nor for sale of Velvet Dreams) Ras: Bichon havanais Född: 22/9 2013 Färg: Rödsobel Äter: Royal canin mini junior Gillar: Kontakt och att pussas ;) Ogillar: Verkar tycka att barr/skogunderlag är lite "obehagligt", är nog inte van våran nordiska natur än :P Det bästa med honom/henne: Hans mentalitet, trygghet och att han är otroligt anpassningsbar (3 dagar och det känns som att han alltid funnits här) ♥ Det värsta med honom/henne: Vill skälla lite vid ljud i trapphuset, speciellt kvällstid. Han är dock uppväxt i hus så förhoppningsvis vänjer han sig snart.

Fruktzallad
      0

Namn:  Bonnie

Född: 29 mars 2014 (10 veckor nu)

Färg: Svart och vit

Äter: Mossa, gräs, kattbajs, harpluttar, grenar, löv, jord, blommor, grus, tofflor, myror, myrbon, kottar, banan, äpple, päron, popcorn, morot och blad. Plus Royal Canin Junior för små hundar om hon inte redan är mätt. ;-)

Gillar: Leka, busa, morra, pussas, gosa, promenera i skogen, apportera och spåra. Hon gillar att sova i sin canvasbur och hålla reda på var alla är hemma. Hon älskar att vara ute i trädgården och kan lätt sova, leka och spana där hela dan om man inte tar in henne.

Ogillar: Koppelträna. Kissa ute när gräset är blött. Åka bil. Vara ensam.

Det bästa med honom/henne: Hon är så söt att hon ser ut som en liten leksakshund. Hon vill alltid vara nära och kan busa hur länge som helst. Hon är social och orädd och följer en ute så jag inte behöver koppel. Hon är precis en sån hund jag längtat efter.

Det värsta med honom/henne:  Hon är precis så jobbig som en valp är när de är små. Icke rumsren. Tuggar på allt och äter äckliga saker om man inte passar precis hela tiden.