Deprimerad hund?
Jag undrar lite om någon har erfarenhet av en eventuellt deprimerad hund?
Mitt lilla hjärta har sista tiden varit annorlunda. Det började i slutet av februari. För att göra en lång historia kort så började hon då gå upp i vikt (antagligen för att jag bytte foder) och i den vevan ramlade hon även ned från en mur och slog i huvudet. Det blev akut till veterinären där hon till slut blev friskförklarad. Efter det märkte jag att hon var ganska "låg" i lynnet men tänkte att hon behövde ta det lugnt efter fallet. Sen insåg jag att hon gått upp mer och mer i vikt och det blev en tur till veterinären igen. Där tog de alla sorters prover på henne för att se vad viktuppgången kunde bero på men allt var utan anmärkning. Nu äter hon ett riktigt dietfoder och jag har tillsammans med veterinären lagt upp en dietplan för henne.
Jag misstänker att hon är trött på grund av att hon är överviktig, veterinären räknade ut att hon har ca. 30 % övervikt just nu. Men eftersom viktuppgången och fallet hände hände så nära inpå varandra vet jag inte riktigt, är orolig över att det är något mer än "bara" övervikten. Kan hon ha blivit deprimerad efter fallet? Det har inte varit någon förändring i vårat liv. Jag går i skolan och hon är då hos min mamma och min mormor vilka hon tycker om väldigt mycket. Men alla tycker att hon är annorlunda. I helgen åkte vi ut till en strand och där var hon precis som förr, skuttade omkring och var glad. Men här hemma i staden så lunkar hon efter när vi går promenader och verkar tycka det mesta är ointressant.
Någon som har någon tanke?
Har veterinären kollat noggrant så hon inte har ont någonstans efter fallet? Min Elvis blev sådär "deprimerad", låg och trött/ointresserad när han hade ont i munnen/käken. Efter en undersökning visade det sig att han mest troligt hade en inflammation i käken och hade ont. Han fick en kort kur medicin och blev busig och glad igen på 3 dagar :) Så om veterinären inte kollat efter smärta kanske man kan fundera på det, att hon kanske sträckt sig eller slog sig vid fallet och har ont?