Bichon havanis
Jag funderar på att skaffa en bichon havanis. Berätta nu allt jag behöver veta om rasen. Hur gör ni med pälsvården? kräver er hund mycket aktivering? är den reserverad eller nyfiken på nya människor? berätta :)
Jag håller min nedklippt, då behövs inte mycket pälsvård. Kamma igenom ibland så det inte blir tovor bara och klippa ibland såklart. Vill man ha fullpälsad kräver det att man kammar igenom pälsen noga varje dag eller iallafall några gånger i veckan för att den inte ska bli tovig.
Min hund kräver egentligen ingenting, hon är glad bara hon får vara med familjen men hon älskar att hålla igång, springa i skogen, leka, träna agility, spåra m.m. Hon är nästintill outtröttlig men har inga som helst problem med att bara slappa också.
Havanaisen brukar älska människor, min hund är inget undantag. De kan vara lite mer reserverade mot hundar, beror på vad för individ man får. Vissa älskar hela världen inklusive alla hundar medan andra inte är intresserade av andra hundar så värst mycket. Min hund är osäker på främmande hundar men tycker om sina kompisar mycket.
Finns en del trådar här som beskriver havanaisen väldigt bra. Det är verkligen en underbar ras, familjekära, läraktiga, påhittiga, gosiga osv.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Hur klipper man ner pälsen? är det bara att klippa eller måste man lära sig hur man gör?
Är bara att klippa, men vill man att det ska bli snyggt kanske man dock ska lära sig lite hur man klipper bra ;) Går ju att titta hur andra nedklippta havanaiser ser ut och försöka klippa efter någon man tycker är fin.
Okej! kan du visa en bild på din hund nedklippt? har du något tips gällande klippandet?
Här är hon precis nyklippt. Nja, det gäller väl mest att försöka få pälsen jämn. Vi klipper först en grovklippning, kammar, badar, kammar igen och klipper sedan klipper det jämnt på slutet.
Bild från sidan. Vi klipper ner henne väldigt kort när vi klipper just för att inte behöva klippa så ofta.