Tappat klo
Vår hund tappade en klo ikväll, han blödde ganska mycket men vi har sköljt rent det lite lätt. Han vill inte att man ska kolla på tassen osv. men han stödjer på det som vanlig när han går tycker jag. Vad ska jag göra härnäst, ska man ringa vet. imorgon? Förlåt för att det är lite dåligt skrivet men är väldigt trött nu.. ;)
Har han tappat klokapseln eller hela klon? Klokapseln är själva "nageln" som omger pulpan.
Om det är klokapseln du menar, så ska du kolla så att det inte finns delar av den kvar. I sådana fall behöver han fara till veterinären så att de får plocka bort resterna för att undvika infektion. Om hela klokapseln är borta så är det bara att hålla rent och skydda den tills den har hårdnat och klokapseln har börjat växa ut igen (det går ganska fort).
Vår hund (inte en bichon, jag kom hit via nya inlägg-funktionen) trampade sönder samma klo två år på raken, så vi fick fara till veterinären och dra bort den trasiga klokapseln. Jag rekommenderar verkligen smärtstillande till vovven om den är känslig, vilket våran är. Första gången skrev veterinären inte ut något sådant, medan de gjorde det andra gången, och skillnaden var enorm. Mycket mindre smärta.
Vad gäller tvättning så räcker det med enbart ljummet vatten eller ljummet vatten med gulsåpa. Vi doppade och höll bara vår hunds tass i en hink med ljummet vatten och tvättade väldigt försiktigt. Någon såpa eller dylikt var inte nödvändigt för oss.
Sedan en strumpa eller något liknande på tassen vid promenader, för att inte stöta eller få skräp på pulpan. Är det blött ute så använd en påse. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Tack så mycket! Tror att det var hela eftersom det var en stor klo vi hittade på golvet! :)