Bichon iFokus

Bichon

Etikettvalpar
Läst 1601 ggr
Sahuz
0

Inför valpköp

Hej! Jag har tassat runt här en tid nu o läst om bichon havanais. :) Nu har jag bestämt mig att till hösten ska vi köpa vår första hund, en bichon havanais. :) Men jag undrar hur går man till väga? Jag har hört av mig till en uppfödare men räcker det eller ska man höra av sig till flera?

tjoopa
0

Det kan vara bra att kolla upp några olika uppfödare och deras hundar. Sedan kan du höra av dig till dem du tycker verkar lovande. Att höra av sig till ett par olika uppfödare kan vara bra då dem flesta inte har så många kullar per år :)

Har du varit in på bbhc.nu (rasklubbens hemsida)? Där finns det en uppfödarlista och lite annat som kan vara bra att läsa.

Lycka till med valpen och grattis till rasvalet ;)

Fruktzallad
0

Vi ska också köpa hund här 2014 och jag har ställt mig i kö för en valp hos en uppfödare som jag haft ögonen på sen i höstas. Mamman till valparna ser så fin ut så jag vill gärna ha en valp efter henne. Men det verkar vara många som står i kö just nu så det är osäkert om vi får någon valp. Blir det få valpar så kanske vi missar chansen. Då får vi kika vidare eller vänta på nästa kull. Nu sitter jag här och håller tummarna för en stor kull när det är dags för jag vill verkligen ha en valp efter den här tiken och gärna i sommar så man kan träna rumsrenhet och sånt när det är skönt väder ute..
För mig är det viktigt att uppfödaren bor hyfsat nära mig. Om det skulle vara något så kan man åka dit och bilresan tar inte en hel dag. Att kunna ha kontakt med uppfödare fysiskt är guld värt. Andra kanske inte alls bryr sig om sånt utan kan köpa en valp 50 mil bort utan problem.
Sen när man väl har sin valp så är det ju andra problem man ställs inför. Att den inte ska vara själv. Att den inte är rumsren. Att den inte kan gå för långa promenader och sånt. Det är ju som att få en bebis.

Sahuz
0

Jag vill också ha nära till uppfödaren ifall man behöver hjälp med nåt. 

Ni som Bichon havanais, tyckte ni det var svårt att lära sig sköta pälsen?  

Hur mycket aktivera ni er hund per dag? Eller är det olika från dag till dag?

Är en frågvis nybörjare… :)

/ Sara

tjoopa
0

Tycker inte direkt det var svårt att lära sig :) Har en väldigt hjälpsam uppfödare som jag kunnat fråga om allt, hon har gärna hjälpt till och visat ifall jag behövt hjälp. Såklart tar det ju ett tag innan man lär sig var som fungerar på just din hund men med ett par råd på vägen kommer man fort igång själv :) Vi brukar ta "vanliga" koppelpromenader ett par gånger per dag. Ett par dagar i veckan (ibland nästan varje dag) far vi någonstans där han får springa lös. Det kan vara en äng, ute i skogen eller ett inhägnat område någonstans :)

[[Boris Sager]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker mig ha märkt att Bichon Havanais har en annan typ av päls än t.ex. Yorkshire eller Malteser. Mer sträv och tjockare. Kanske bara de exemplar jag sett. Tovar den sig lätt

Mina yorkar har en päls som inte "står ut" från kroppen utan följer den.

tjoopa
0

#5 Bichon havanais ska ha en päls som känns som rå silke :) Dock är det väldigt individuellt tycker jag, dessutom kan pälsen ändras med åldern. Många havanais kan ha en rätt risig/strävare päls när dem är unga men när dem passerat 2 års ålder blir den oftast tjockare, tyngre och slätare, pälsbytet tar lite tid och den "unga" pälsen är oftast inte lika fin som den vuxna pälsen :)

Sedan är det såklart en fråga om gener, vissa har "sämre" päls, andra slätare, tjockare eller längre. På både gott och ont finns det rätt många olika "typer" inom rasen så att kolla upp vad för typ uppfödaren fokuserar på kan vara bra :)

[[Boris Sager]]
0

Tack # 6! Det var lärorikt!🌺

tjoopa
1

#7 Det var så lite ;) Tycker själv att det är väldigt intressant att lära mig nya saker om raser jag själv inte har :)