En till tvÄ hundar
Hej allihopa!đ
Jag har en 1,5 Ärig havanais tik som Àr vÀldigt trevlig och snÀll!
Nu har vi börjat tĂ€nka pĂ„ en ny havanais valp, en tik. Nu undrar jag hur gĂ„r det för er med tvĂ„ hundar för och nackdelar?đ
HallÄ?
Jag har tyvÀrr inte nÄgon erfarenhet dÄ vi Àn sÄ lÀnge bara har en hÀr hemma :) Men vi planerar att skaffa havvis nr 2 senare i Är om allt klaffar :) Vi har just nu en hane pÄ snart 17 mÄnader. Jag kan inte komma pÄ nÄgra större nackdelar, det kostar lite mer i mat, försÀkring, tillbehör osv. Men jag tycker alla fördelar övervÀger, bl a sÄ har dem glÀdje och sÀllskap av varandra, vi fÄr 2 hundar att Àlska som förgyller vÄra liv, jag fÄr 2 hundar att göra pÀlsvÄrd pÄ, trÀna med, leka med och stÀlla ut :)
Fördelarna Àr mÄnga enligt mig:
- Dom har sÀllskap av varandra nÀr dom Àr ensamma
- Dom kan leka med varandra och göra av med lite överskottsenergi đ
- Man har alltid en hund som Àr pigg pÄ att trÀna och göra saker, Àr inte den ena intresserad sÄ Àr oftast den andra det.
- Dubbelt mycket kĂ€rlek!! â€ïž
Nackdelar som ÀndÄ Àr överkomliga enligt mig:
- Blir dubbla kostnader (mat,försÀkring, veterinÀrbesök, tillbehör osv)
- Kan vara svÄrare att finna hundvakt om det Àr nÄgon som inte Àr villig att ta emot tvÄ hundar
- Tycker man att det Àr jobbigt med pÀlsvÄrd sÄ fÄr man extra arbete med tvÄ havanaiser.
// Lina - VÀrd pÄ Bichon Kolla gÀrna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Hej tack för era svar finns det nĂ„gon mer som vill berĂ€tta om sin hundar?đ
O, jag fÄr alltid ironiska svar, nÀr jag talar om att vi har 9 hundar, min man och jag + hundtjejer. Vi har 4 Standaryorkar, 1 Bieweryork, 2 Malteserhundar och 2 SchÀfrar, bruks.
Men min mamma har kennel och jag Àr van vid mÄnga hundar sen babystadiet. Vi har enbart hanhundar , ingen kennel, som mamma.
Hundarna Àr aldrig ensamna, brÄkar aldrig pÄ nÄgot allvarligt sÀtt och vi Àr mÄnga som gosar, sköter och motionerar dem. ( LÄter, som ett försvarstal).
De aktiveras med varandra, kurser med andra hundar och hundmÀnniskor och lever förstÄs i hela huset med oss.
Jag tycker inte att de Àr jobbiga pÄ nÄgot sÀtt, mer Àn ekonomiskt med försÀkringar, vet besök och liknande, Àlskar pÀlsskötsel och utstÀllningar, spÄr, rÀddning md SchÀfrarna, lydnad, sök.
Jobbar deltid med internationellt arbete, liksom min man men han jobbar hemifrÄn.
Troligen glömt nÄgot.
Min första egna york, puppy mill, som jag bestÀmt skulle bli U.S. Champion, sprang bort i 8 timmar nÀr han var 1 Är. 30 talet personer sökte med bilar,hÀstar. Jag stod och ropade i 8 timmar, November. La ut filtar med min lukt. NÀr vi just skulle Äka och söka pÄ annat stÀlle, rörde det sig i en buske sÄg vi frÄn bilen strÄlkastarljus. MIN Àlskade vovve hade kommit tillbaka, men var rÀdd och sprang in under bilen.
Usch, sÄ lÄng historia, som inte alls hör till ditt Àmne T.S.
I alla fall tog en kmpis honom under sin jacka för att vÀrma honom.
Till slut var han hemma igen. DÄ bestÀmde jag mig för att aldrig mer enbart ha EN hund.
Han blev till slut Champion.
Har du somnat?
Vad roligt att du har sĂ„ mĂ„nga hundar, och att du trivs med domđ
Vilken berĂ€ttelse om din första York! Jag riktigt kĂ€nner hur det ilar i kroppen nĂ€r jag tĂ€nker pĂ„ hur du gick runt och la filtar överallt, och hur hjĂ€rtat hoppar till dĂ„ jag tĂ€nker pĂ„ hur det var dĂ„ du hittade den!đ
#7 Vad hĂ€rligt att lyckats trots motgĂ„ngar đ Det blir lite extra roligt dĂ„.
Mina kompisar frÄgade nÀr jag tÀnkte ge upp med att stÀlla ut honom. Med min vanliga envishet svarade jag:NÀr han blir champion.Hans uppfödare hade massor av raser. Min kompis och jag försökte rÀdda dem. Min Piffs mamma blev ihjÀlbiten av en Jack russel, nÀr hon försökte skydda sina valpar.Men puppy mill uppfödren fick en hjÀrntumör nÄgra veckor innan Piff blev Champion. hon fick reda pÄ det innan hon dog, den enda Ch hon nÄgonsin fött upp. Hon hade hans foto pÄ sÀngbordet.
Sorry att jag berÀttar om detta hÀr pÄ fel sida, men jag kommer aldrig att glömma det heller.