Elvis
Här tänkte jag göra en tråd om våran Elvis :) Han heter egentligen Norrtussarnas Brave Booster och han är född 20/8 2012. Tanken var att lägga upp lite bilder då och då så man får följa hur han har vuxit. Ska bli intressant att se hur färgen utvecklas då han står registrerad som svart med vita tecken nu men det stämmer inte i verkligheten.
Han är så fin lilla Elvis❤️ Självklart ska jag följa honom!
Finaste Elvis, vill också följa honom såklart 🌺
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vad kul! Det här måste man ju följa. En riktig sötnos är det 🙂
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Men gud så söt!
Han är så så sööööt! 🙂
#11 Vilken snygging! Värst vad hans svarta färg har avtagit, vilken färg har hans föräldrar?
#14 Eller hur ;) ♡ Hans mamma är typ svart/grå och hans pappa är vit med svarta fläckar :) Jag misstänker (efter att ha läst massa engelska sidor med färgbeteckningar) att han kommer att bli mörkt silver. Han är nämligen i färd med att skifta valppälsen och det kommer fler och fler vita/silver hårstrån :)
#13 haha oj ser att jag har skrivit helt galet ^^ Elvis är ju såklart till HÖGER ;))
#23 Haha men synd att vi inte hade tagit kortet typ en sekund senare då :P Tack <3 Jag är så stolt över honom :)) Han är så underbar! Mattes söt-skrutt ;)
#25 Vi får göra det :) Ska du på SDHK-utställningen den 19 maj i Luleå? Vi anmälde oss nu i veckan :)
#27 Jodå det blir valpklass, han blir 9 månader dagen efter utställningen tyvärr :/ Men det är ju bra träning trots allt :)
Han är såååååå fin❤️
#32 Tack :))
Super söt! :)
Följ mig på instagram, filippaaohlsson 
Elvis blev föresten hela 8 månader idag ♡ Vad fort det går!
Finaste Elvis, tycker han är så otroligt charmig 🙂Typiskt havanaislooken, det är något coolt och charmigt över dem.
#38 Eller hur? ;) Man kan inte låta bli att le när man ser en :) Dem har ju så härlig gångstil också :D
Han är så fin! ❤️
Hoppas ni kommer hem med stora rosetter nu då! :)
#45 kan ju alltid lägga på lite olja på maten de blir säkert bättre Elton var ju jätte tunn också men nu är han fin!
Men de verkar ju som om ni haft skoj och ni har ju framtiden framför er, Elvis kommer säkert utvecklas mkt mer grattis ändå till fin kretik🙂
#46 Får köpa hem lite olja och hälla på maten :) Nu när han börjat med voh så kommer han nog upp i vikt ganska snart. Jo jag fastnade verkligen för utställning förra (första) gången vi testade :P Och Elvis trivs om jag trivs så det ska bli så roligt att få se hur vi lyckas med tiden :) Tack så mycket :D
Spännande med utställning. Lycka till! 🏆
#51 Tack :D Och ja, det är spännande ^^
Hoppas det går bra! 😍
/ Anna och Tage
Blogg: annasthlm.blogspot.com 
#53 Tack :D
Då får du uppdatera här hur det går på utställningen på Lördag 🙂
Kommer gå utmärkt tror jag, Elvis är ju en snygging ❤️
#55 Har helt glömt av att uppdatera tråden :S Det gick rätt bra på våran första officiella utställning :) Vi fick en 2a placering och ett very good, vilket är bra med tanke på att han är i färd med att byta ut valppälsen :)
#56 Tur man har dig på facebook så man får uppdatering oftare 😃😉
#57 Hihi joo ^^ Måste bättra mig och uppdatera här också ;)
Idag har Elvis och jag varit hos veterinären för att göra bort 1 års vaccinationen :) Vi bor lämpligt nog ca 200 meter från Distriksveterinärerna så vi knallade dit, gjorde det vi skulle, surrade lite och gick hem igen - allt inom loppet av 10 minuter ungefär ^^ Smidigt kan man väl säga ;) Är överlag väldigt nöjd med veterinären här, hon är trevlig mot både mig och Elvis, verkar kunnig och intresserad och vi har alltid gått därifrån nöjda :)
Haha detta är bara början Elvis välkommen till klubben hälsar en mkt van Elton och en som börjar vänja sig Alvin🙂
Jätte fina bilder!
Jätte fina bilder 🙂 Gillar speciellt bild i inlägg #62 👍
Tack :D #64 Hihi han är rätt van att jag "jagar" honom med mobilen men kameran smattrar ju lite högre ;) #65 Blev rätt nöjd med den bilden faktiskt :P Man riktigt ser vad Elvis tycker och tänker ;)
Igår var vi på utställning i Överkalix, vi hade otur med vädret och det både ösregnade och åskade :/ Vi var helt dygnsura när allt var över. Iallafall så gick vi in som ensam juniorhane och Elvis det lilla charmtrollet tog domaren med storm! Så bra som han gick igår har han aldrig gjort, inte ens hemma :P Det slutade med att Elvis pussade till sig ett excellent (1a placering) och ett CK (=championkvalité)! Vilket betyder att vi fick gå vidare och fick tävla i konkurrensklassen mot de vuxna hanar och championhanar som också gått vidare. Även där slog Elvis en storskräll då han blev BH2 (=bästa hane 2) med reserv-certifikat! Han slog då bland annat minst 1 championhane! :O Otroligt chockad och GLAD! Vet inte vem som blev lyckligast, uppfödaren eller jag ^^ Man kan väl säga att det var segerstämning i vårat tält då det även gick suveränt för Elvis mamma Ada som blev BT2 (bästa tik 2) med cerifikat och hans kullsyster Beatrix som blev BT4 :D Nu hoppas vi att vi kan göra om samma sak nästa lördag då det vankas utställning i Luleå :)
#67 Så himla kul! Vilken dag ni hade 😉 Stort grattis igen!
#68 Joo vi bara stortjöt jag och Camilla (uppfödaren)! 😂 Hon höll nästan på att börja gråta hihi 😃 Tack så mycket Lina 😊
Nämen ett stort grattis Elvis hoppas du får en bra dag med många presenter!🙂 Han är såååå fin!
Grattis Elvis! 🎂
Grattis Elvis 🎁
/ Anna och Tage
Blogg: annasthlm.blogspot.com 
Elvis tackar så mycket för alla gratulationer och hälsar att han hade en rolig födelsedag med massa bus och så fick han göra en av sina favoritsysslor - springa lös :))
Åh vad han är fin din kille 😍
#80 Tack 😃❤️
Sötnos🙂
#82 😃
Han är ju bara för charmig denna gosse 😍
#88 Han är verkligen det ♥ Älskade lilla trollungen :))
Jättefina foton på Elvis!🙂
Undrar över pälsen. Är den svår att kamma/borsta? Daglig skötsel gissar jag.
Han har ett sådant härligt uttryck! ❤️
#91 Tack :D Nja, inte nu direkt :) När han bytte ut valppälsen var det rätt mycket borstning, badning och tovutredning. Hade dessutom otur att få mjällkvalster från hunddagiset vilket påverkade pälsen negativt. Torr och sliten men den har börjat återhämta sig så smått :) Han har ju inte så lång päls som han "ska" ha för sin ålder just pga pälsbytet och mjällkvalstrerna. Nu är hans päls mycket slätare och glansigare, kammar och borstar ungefär 1-2 ggr per veckan för att inte slita i onödan :) Han badar minst en gång i veckan för att smutsen inte ska slita på pälsen. Hur är malterser i pälsen om man skulle försöka jämföra? Har hört att man måste borsta dem lite oftare för att dem har silkigare päls? :) #92 Tack :D Älskar hans uttryck, ser alltid så glad och alert ut ♥
Ja, Malin, jag kammar mina maltesrar dagligen och badar dem ca var 14:e dag, just för att få silkigheten i pälsen. Men de har ju inte mycket underull. Mina har troligen inte behövt kamning varje dag, men jag gör det "av bara farten".🙂
#94 Jag hade gärna borstat dagligen då jag tycker pälsvården är så kul :) Men just nu när pälsen är lite sliten så försöker jag hålla mig från flr mycket kamning och borstning. Jag måste bada Elvis rätt ofta för han är en sån "lortgris ;) Han förstår inte att matte kämpar med pälsen haha :)) Hade velat träffa en malteser på närmare håll någon gång, har mest sett dem på håll :) Är så imponerad över hur vita och "släta" dem alltid ser ut. Hade Elvis varit ljus hade jag fått gråta dagligen över all smuts han dragit på sig…
Ska Elvis kanske få en halvbror? Läste i en annan tråd! Nu får du ju berätta Malin, nyfiken i en strut ju 😃
Smuts och lera kanske "glider av" lättare om pälsen är blank och ren? :) Leran kanske inte får något bra fäste på hårstråt? Ingen fara ;) Älskar att se bilder på fina vovvar :D
Ja, silkigheten spelar säkert roll.
Tack för att du inte tycker det är någon fara!😛
Rolig bild!
Jag gillar också att "piffa upp" mina foton. Det kan man nu göra på alla möjliga och omöjliga sätt.
#102 Detlblir lite roligare så faktiskt :)
Ja, det tycker jag också. Viket program har du?
Ser att jag bara använt mitt med mina yorkar.
Jag använder PSP f.f.a.
Jag använder ett redigeringsprogram på mobilen, ingen aning vad det heter :) Tar oftast kort med mobilen för att den finns nära till hands :) Och oftast är det slut batterier i systemkameran när jag väl kommer på att jag vill använda den… Typiskt ;)
Oj vad han är fin! En riktig sötnos! :-) ❤️
Men hur kan han bli silver när han föddes vart? Är det vanligt att de svarta hundarna ljusnar till silver? Han är i vilket fall som helst ursnygg i färgen!
#106 Tack! 😃
Genetiken hos havanais är lite klurig 😛 Det är inte alla svarta havanaiser som ändrar färg. Dem som ljusnar gör det pga en viss "silver"-gen, så tiken eller hanen måste vara bärare för att valparna ska ljusna.
Elvis mamma (och kanske även hans pappa) bär på en eller två uppsättningar av den genen som gör att färgen ljusnar. Elvis mamma är mörkt grå, även hon föddes som svart med vita tecken men har ljusnat med tiden. Färgen hon har nu kallas på engelska charcoal/dark silver. Elvis föddes som svart med vita tecken men började bli lite brunsvart redan vid några veckors ålder. Nu är han nästan helt silver men har fortfarande mörkare partier som ljusnar lite långsammare 🙂 Han har 2 svarta syskon och en bror som är black and tan (hans tanfärgade tecken har ljusnat till silver). Elvis skulle mest troligt föra vidare den ljusnande genen om han användes i avel.
O, så intressant! Jag älskar att höra om färgutveckling! Måste ju vara intressant om du nu ska skaffa en hund till.
Malteser är ju inte intressant på det sättet. Däremot kan ju pälskvalitet och kvantitet variera.
Ja det är jätteintressant :D Pälskvaliten kan variera lite på havanais också, t ex Elvis har väldigt tunna hårstrån medan hans kullbror har grövre tåligare päls :)
Spännande att höra hur det gick på utställningen!🙂
Snygg Elvis, en liten fågel viskade i mitt öra att det har gått bra 😃
Härligt!🌺
Som Lina säger så gick det rätt så bra för oss idag :) Vi blev 1a i unghundsklassen med HP. Det utsågs inga BIR och BIM utan alla med HP gick vidare till BIS :) Tyvärr fick vi ingen placering idag men det gjorde inte så mycket, vi har ju haft så roligt idag att det var belöning nog :D Elvis gjorde väldigt bra ifrån sig trots att det är ett tag sedan senast. Kritiken vi fick var riktigt fin :)
Grattis ännu en gång till er! Elvis är en riktig liten snygging!🙂❤️
#116 Tack Sara :D
GRATTIS!!!🏆🌺
#120 Tack :D