min bichonhaane rider sin "bror",
Har 2 bichon killar, 1 år och 9 månader. Den som är 1 år gammal har börjat rida på den lille och är helt tosig. Hur mycket ska man låta honom hållas. Jag vill inte att han håller på, så jag försöker stoppa det så mycket jag kan. Men man är ju inte på plats 24 timmar. Är det ett sätt att visa att han dominerar eller är det något annat? Ska jag dela på dem? Kastrering?
Avbryt genast varje gång. Det oftast en överslagshandling p.g.a stress. Ha dem särade när du inte kan hålla koll.
Håller med ovanstående, handlar oftast om överslagshandling. Min ena hane gör också så ibland (men även sett tikar göra så) när han leker intensivt och länge med någon annan hund, då är det bara att avbryta leken och så får han lugna ner sig. Så håll dem separerade när ni inte kan vara i närheten, det kan räcka med ett kompostgaller mellan olika rum, då kan de ju fortfarande se varandra.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag tror även att de kan bero på dominans det skiljer ju inte mkt på åldern mellan dem!
#3 Nej, dominans har inte med saken att göra. Läs på lite mer om hundars beteenden, en dominant hund beter sig inte på det viset, en dominant hund är en mycket trygg och tydlig hund som inte behöver göra något större väsen av sig för att bli förstådd. Juckande är antingen en överslagshandling eller sexuellt beteende.
Om de är två hundar som är ganska jämna i åldern så kan de visst ha med dominans att göra! Så du påstår att alla hundar som rider på varandra är stressade?
#5 Nej, du har inte koll på begreppet dominans. En dominant hund skulle aldrig få för sig att jucka på en hund.
En hund som juckar är antingen stressad, gör det som överslagshandling eller så är det ett sexuellt beteende.
Okej tack för den! konstigt då att det är flera som har sagt att det kan vara så att hundar som är jämna i åldern juckar på varandra.
inte bara jag som tkr så! men jag orkar inte tjafsa med dig..
jag står iaf fast vid min åsikt att jag tror att det kan ha att göra med dominas speciellt när de är så jämna i åldern.. Sedan får du tro va du vill!
Det har faktiskt inte med dominans att göra.😐
I övrigt håller jag med om att bryta oönskat beteende genom att sära på vovvarna, när man inte kan ha koll på dem.
#7 Då bör du läsa på mer om hundars beteenden. Dominans är något helt annat än vad tyvärr många fått för sig att det skulle vara.
Detta är ju en klassisk artikel om den felaktiga tron om dominans, att börja med; http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/
#7 Nej det har inte med dominans att göra. Trodde också som du tidigare att det var dominans om en hund juckar på en annan, men som Teddies matte säger här så skulle aldrig en dominant hund rida på en annan. En dominant hund är självsäker och att rida på andra är ett osäkert beteende (eller sexuellt).
/ Anna och Tage
Blogg: annasthlm.blogspot.com