Bichon iFokus

Bichon

Etikettpälsvård
Läst 3111 ggr
anfo89
0

Tovåldern?

När börjar egentligen tovåldern? Tage är nu 7 månader gammal och hans päls har blivit helt omöjlig.. Jättetjock med tunna tunna hårstrån och den tovar sig på en gång.

Hur ska man överleva detta? Haha. Speciellt nu då det är så jobbigt väder där ute och vi behöver skölja av hans tassar, ben och mage var och varannan gång vi varit ute. Det är egentligen hans framtassar som är värst, han har jättemycket päls på dem och han verkar var jätte håröm där. Gnyr som bara den bara vi närmar oss med kammen.

Vi har hittills kammat honom med en kam, men är kanske en borste bättre? Har ni några tips på hur man får bort alla tovor och hur man motverkar dem?!

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

Heart
0

Ja, den där tovåldern, den är inte rolig. Varje dag när jag kammat ut tovorna så tänker jag för mig själv "jaha, du får vara långhårig en dag till". 🙂

Här köper jag hela tiden nya produkter av balsamsprayer och känner mig emellanåt gråtfärdig över alla tovkakor som det blir. Overallen som jag köpte för att få mindre jobb gör så att det bildas hur mycket tovor som helst. Så nu får jag välja mellan smuts och ännu mer tovor.

Om du kan komma åt att hålla i håret så nära huden som möjligt och kammar ut lite i taget utan att det drar så går det lite lättare i jobbet.

Kam, balsam och karda tycker jag är bra hjälpmedel.

tjoopa
0

Ja tyvärr kan tovåldern vara riktigt kämpig 😕 Det gäller bara att kamma kamma och åter kamma. Balsamspray är en stor hjälp för att pälsen inte ska bli för sliten, för tyvärr gör en sliten päls bara tovorna värre… Så man får helt enkelt försöka hålla pälsen så ren och inpackad som möjligt. Att använda ett bra balsam eller inpackning kan hjälpa lite. Att inte skölja ut allt balsam utan lämna lite kvar kan också hålla några tovor stången. Men tyvärr finns det inga genvägar utan noggrann pälsvård är det bästa 🙂

Jag lider med er, vet hur jobbig Elvis tovålder var 😭 Han har väldigt tunna fina hårstrån som går av väldigt lätt + att vi hade honom på dagis… = trasig och avsliten päls 🤐 Den är nu äntligen på väg att börja återhämta sig så till sommaren hoppas vi att han har lite längd åtminstone 😉

kicmat
0

Om det blir riktigt tovigt med "tovkakor" så brukar jag klippa i tovorna. Tar och försiktigt sätter kammen mellan tovan o skinnet, så nära huden jag bara kan. Sen tar jag en riktigt vass sax och klipper rakt över tovan så saxens spets går rakt mot kammen. ibland kan man behöva göra flera hack i tovan och senär det bara att kamma. Visserligen lossnar det en del päls men jag tycker det fungerar bra. Joy är ju långpälsad så då blir det inga tydliga hack i pälsen, Lycka till.