Bichon iFokus

Bichon

Etiketthälsa-sjukdom
Läst 1836 ggr
tokmaja78
0

Gå upp i vikt

Hej. Jag har en liten fundering som jag hoppas jag kan få svar på. Jag har två små havanaiser och den ena är helt normal i kropp och vikt men min hane på snart 3 år är lite väl mager! Han skulle behöva öka ett kg i alla fall. Han äter ju bra men verkar ha hög förbränning! Har även varit hos veterinären gjort träckprov och tagit magprover inget konstigt. Han är en mindre modell i sig (även bakåt i stammen) med liten benstomme men att kunna känna o räkna ryggkotorna är inte trevligt. Han är uppfödd på Royal men bytte för o se om han skulle öka i vikt, så idag äter han Eukanuba ökade nått hekto till en början men nu är det samma visa.. Finns de något tillskott dom man kan ge eller något liknande?

tjoopa
0

Testa att tillsätta laxolja eller någon annan olja så kanske han lägger på sig lite till :) Om det inte fungerar kans det kan vara en idé att testa ett högenergi-foder? Jag har också en rätt liten kille, väger ynka 5, 7kg och har legat där i flera månader :/ Dock är han bara drygt ett år så jag hoppas fortfarande att han ska lägga på sig lite ;)

tokmaja78
0

Min väger 5,4 :-(( är lite rädd bara att min tik sätter i sig hans o hon blir överviktig istället.. Dom gillar o byta skålar titt som tätt.. :-/

Heart
0

Min väger också 5,4 och är rätt dålig på att äta.

tjoopa
0

#2 Kanske du får testa att sära på dem medans dem äter i så fall. Det kan ju vara så att tiken äter lite mer än han och att det är därför han har svårt att gå upp i vikt?

seba
2

Våran hane var tidigare supertunn, man kände nästan varenda revben och utan pälsen såg han inte alls rolig ut. Vi har fri tillgång på torrfoder till alla våra hundar, men det är bara han som är tunn, trots att han äter lika bra som de andra.

Vi fick tipset att stödmata honom under en period, då det inte är ovanligt att hundar med fri tillgång på mat äter "för lite" och då gör att magsäcken krymper.

Vi köpte valpfoder (torrfoder) och blandade med blötmat under en månads tid som han fick 2 gånger om dan. Han gick snabbt upp i vikt och har även sen vi slutade stödmata honom hållit fint hull och ser/känns idag helt normal! 

Ett tips som kanske kan fungera för dig också 🙂

[Sara-Kpop]
0

Jag skulle gett honom olja på maten och även en liten bit fläsk varje dag! Sedan att blanda i ngt gott i den vanliga maten så han även får i sig den är ju ett stort + det du kan blanda i är ex lever pastej eller färskfoder

LinaK
0

Jag skulle nog öka fodergivan en liten aning till plus eventuellt olja på maten, lite rå nötfärs kan man också blanda med fodret eller köp färskfoderkorvar och ha i maten (alltså blanda med torrfodret)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

anfo89
0

Haha känns som att min Tage är en bjässe.. Han är bara 7 månader och väger redan 7,5 kilo :D Stor kille.

Men ja till frågan. Alla hundar har olika ämnesomsättningar så står det en viss mängd på fodret så behöver man inte följa det till punkt och pricka. Äter han fastän du ger honom mer eller börjar han matvägra då? Ni kanske behöver ge honom något annat foder med mer energi? :)

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma