Minimilängd för havanais
Hejsan!
Jag har en havanais kille som jag i framtiden har planerat att ställa ut. Jag låter just nu hans päls växa ut eftersom jag klippt honom. Det jag funderar över är om det är någon slags minimilängd för deras päls när man ställer ut dom? Jag vet att de behöver lång päls men tänker mer hur lång den behöver vara? För min kille har jättelång päls när den är helt utväxt, mycket längre än de havanaiser jag sett på bilder och vill ju helst inte ha den så lång för den släpar typ i marken.
I rasstandarden står det att pälsen är ca 12-18cm på en oklippt hund. Tror inte att det finns någon bestämmelse för att pälsen inte får vara för lång :) Den får däremot inte vara trimmad/klippt alls om du ska ställa ut.
Det står även i rasstandarden att fötterna ska synas. Det är dock ngt som de inte gör på alla havaniser och domare säger ofta inget om det.
Pälsen skall vara helt utväxt när du ställer ut honm
#2 i vilken rasstandard står det att fötterna ska synas? Finns inget med om det i rasstandarden som skk har på sin hemsida! Bara av ren nyfikenhet undrar jag detta :)
Det står inget om att fötterna ska synas, dock står det att pälslängden ska vara 12-18 cm på vuxen (oklippt) havanais :)
Ja, precis #5 :) därför undrade jag över vart #2 fått information om att fötterna ska synas, för det står ju inte i rasstandarden att det ska vara så!
Tack för svaren!
Jag får helt enkelt vänta tills den är helt utväxt och hoppas att den inte blir alltför jobbig… Men om jag låter den växa ut då kan de väl inte veta att jag klippt den innan och få minus på det?
#7 Om du låter pälsen växa utan att klippa den så kommer nog de flesta hårstråna ha hunnit bytas ut innan det blir dags att ställa ut :) Då borde det inte synas att hunden tidigare varit klippt. Det kan ta rätt lång tid men orkar du vänta så kommer nog pälsen att bli jättebra :)