Bichon iFokus

Bichon

Etikettpälsvård
Läst 4786 ggr
Heart
2013-10-30 12:43
0

Långhårig

Hur har ni det med era långhåriga hundar. Min cotte får så mycket tovor i pälsen trots att jag borstar och kammar honom en timme varje dag. 

Vill så gärna att hans päls skall få växa ut.

När han badade i lördags så hade jag jobb i två timmar efteråt, försöker verkligen att inte trassla ihop håret vid bad och använder balsam samt tovutredande balsam vid borstning. Blev så trött av tovorna så jag köpte en tovutredare. Tovutredaren hjälper ju till att få loss tovorna men det åker ju faktiskt med en hel del hår när den används, så jag använder den bara där den verkligen behövs.

Använder ni tovutredare eller hur gör ni?

Heart
2013-10-30 13:00
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser han ut nu när pälsen är på väg ut.

[Sara-Kpop]
2013-10-30 13:47
0

oj oj oj!

Verkar som du verkligen har en tuff päls att jobba med!

Hur gammal är han är han inne i pälsbytet? 

Jag blir så paff när jag läser sådant här att de kan vara så mkt🥵

Min havanias hane på 11 månader är inne i sitt pälsbyte och jag har aldrig behövt lägga så mkt tid på pälsvården. Och han är full pälsad! Jag badar en gång i veckan och då tar jag tag i hela pälsen så totalt 2-3 tim veckan. Annars så gör jag inget om det inte är en jätte tova som irriterar honom då tar jag den direkt. Annars så väntar jag med dem då jag vet att han ligger still oavsett hur lång tid de tar..

Och jag gör så sällan för att de inte behövs mer inte för att jag är lat.

Men tipsen jag kan ge dig är att du låter honom stå i inpackning i balsam 15-20 min och sedan sköljer du ut nästan allt låt lite stanna kvar. Om de sitter lite kvar i pälsen är de lättare att få ut tovorna. 

Sedan hade jag funderat på om de finns schampo och balsam som kan vara ännu bättre för en lätt tovig päls. Ska du ställa ut honom? Tänker om du är rädd för att pälsen ska bli sliten.

Heart
2013-10-30 14:11
0

Tack för ditt svar och tipsen!

Han är 14 månader och har otroligt tjock päls. Redan innan jag började klippa honom så hade han jättelätt att få tovar.

Vi hade hans syster här under en vecka och hon har pälsens fulla längd, men den var ingenting att vårda mot Xavis. Har funderingar på att ställa ut honom så småningom. Fast ibland undrar jag om det är värt det. Men jag måste berömma min vän, han är så tålig och låter mig hålla på. Kanske blir det bättre om ett tag, jag hoppas ju på det och har "syrran" i åtanke. Tycker han är så jättego med den fina pälsen.

Tar gärna mot tips på bra hårvårdsprodukter, kan säga att jag har rätt mycket utredningssprayer redan men kanske inte rätt sort. 🙂

[Sara-Kpop]
2013-10-30 15:50
0

Om du har lite halvlång så tovar den tyvärr sig som lättast. Den långa pälsen tovar sig inte alls lika lätt.

karda kan ju vara ett alternativ men den sliter tyvärr en hel del den med.

Ta och testa det jag sa ang balsamet så får vi se om det hjälper👍

tjoopa
2013-10-31 17:00
0

Elvis tovar rätt mycket, brukar kamma och borsta lite varje/varannan dag när jag märker att han vill tova. Använder K9 Competition som innehåller aloe vera, låter alltid inpackningen (coat cure intense) sitta i 10-15 minuter. Sedan sköljer jag inte riktigt ut allt balsam. Lite svalare vatten i duschen kan göra att hårstrået upplevs "slätare". När jag kammar använder jag K9s nano mist (spraybalsam) och pudelkam. Borstar gör jag med Yenti mixborste :)

Heart
2013-11-02 15:41
0

Ger snart upp, hur kan det bli så mycket tovar precis överallt. Håller ut ett litet tag till. Fattar inte hur de som har kennel med cottar hinner med all borstning, min hund kan väl knappast vara den enda med jobbig päls.

Tackar för era tips, tar till mig dem.

[Sara-Kpop]
2013-11-03 18:59
0

Jag fick höra nu i helgen att havanias och cotte päls skiljer sig mkt.

Jag kan ju tycka att det är jobbigt ibland när mina pojkar tovar sig men de är tydligen ingenting i jämförelse med en cotte. Det har tydligen mkt mkt mer underull. 

Så tja antar att det är så den pälsen brukar vara :(

Om du verkligen vill ha honom i päls kämpa på! Dom borde ju komma ur sin tov ålder någon gång också. Har du frågat din uppfödare ang tips?

LinaK
2013-11-05 09:30
1

Hör med din uppfödare! Hon/han vet förmodligen vilka pälsvårdsprodukter som passar en cottes päls bäst och kan säkert ge dig tips hur man på bästa sätt sköter pälsen.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Heart
2013-11-09 18:21
1

Tusen tack om tipset K9 intesive coat cure, vilken superbra produkt. Var tvungen att tvätta Xavi under magen och på benen idag och hade på balsam under en liten stund, vilken skillnad. Det gick mycket lättare att kamma ut tovorna. Tack!

tjoopa
2013-11-10 16:42
0

#9 Varsågod :D Visst är den fantastisk? :P

Cahira
2013-11-11 05:29
0

Pälsvård är ett gissel då vädret är fuktigare såsom det gärna är på höstkanten så försök hålla hunden helt torr. Då du fönar - föna hunden HELT torr då fuktig päls tovar lättare. Hoppas det löser sig för dig. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lenis207
2013-11-15 09:26
0

Tänk på att ta tovorna först innan du badar honom annars blir det jättesvårt för dej att reda ut dem. Du kan testa plusch puppy OMG det bästa jag har haft till tovor.