Bichon iFokus

Bichon

Etikettvalpar
Läst 6005 ggr
anfo89
13

Valp i sommar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är hyfsat ny här på forumet, eller jag har väl varit med ett tag men inte skrivit så mycket ;)

Nu är det så här att jag och min sambo ska skaffa valp i sommar! Närmare bestämt en Bichon Havanais-hane. Han är 3 veckor gammal nu och om en vecka ska vi få träffa honom för första gången. Ser fram emot det sååå mycket! Vi får hem honom den 29:e juni.

Han är mörksobel och såg nästan svart-vit ut när han föddes. Nu har han börjat få mer bruna inslag i pälsen. Ska bli intresseant att se vilken färg han får, lär väl ändras hela tiden :)

Jag är såååå förväntansfull!! :D

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

coolregn
0

Vad söt han är vilken kennel kommer han ifrån?

[Sniff]
0

Oj så roligt! Sommarvalp är det bästa som finns😃 Önskar er all lycka med honom🙂

[Sara-Kpop]
0

Gud va skoj för er grattis till sötnosen🙂

MickiEk
0

Vilken sötnos! Min havanais-kille va ungefär samma mörka sobel som valp, nu är han ett och ett halvt och nästan vit! Men han har kvar det mörka i topparna och på öron och svans :)

tjoopa
0

Åh vad roligt, grattis till valpen :D Jo, färgerna på havanais är lite kluriga ;) Vi har en liten kameleont hemma som vi än inte vet hur han kommer att sluta :)

anfo89
0

Han är från Smedtjärns kennel :) Vi var och hälsade på honom idag för första gången och herreguuud va ljuvlig han var. Fick även träffa mamman och pappan så det kändes jättebra. Hur ska vi kunna vänta en månad tills vi får hem honom?! :D

/ Anna och Tage

anfo89
2

Här kommer en bild från idag :)

/ Anna och Tage

LinaK
0

Åh jösses så söööt 😍 Grattis till en fin liten kille, blir kul att följa er och se hans utveckling 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Sniff]
0

Men puttinuttis😍

[Sara-Kpop]
0

Vilken godbit!

coolregn
0

Vad kostar en havanais valp från en uppfödare?

[Sara-Kpop]
0

#11 brukar ligga runt 12000-15000 :- sen kan det ju bli billigare om man köper en valp med ngt fel ex bettfel..

Billfeldt
0

Vilken sötnos:) Grattis. Har själv just fått hem en liten kavat havanaiskille;)

LucyLove
0

Men ååh, vad fin han är! Grattis & lycka till med honom 🙂

anfo89
0

Tack! :D 16 dagar kvar nu tills han kommer hem.. Lägger upp mer bilder på honom då :)

Någon som har tips på bra valpfoder? Vad använde ni?

/ Anna och Tage

LucyLove
0

#15 Vår Rasmus åt Royal Canin Mini Junior för valpar upp t.o.m 10 månader. 🙂 Det var det foder som han fått hos uppfödaren, och eftersom att det haft så bra inverkan på honom har vi fortsatt där ifrån till Mini Adult.

LinaK
0

Vet du vad han äter för foder just nu hos uppfödaren?

Jag hade inte bytt foder direkt när han kommer hem till er. När han känner sig hemmastadd hos er kan ni börja fasa över till ett annat foder.

Innan jag ger tips på foder så vill jag veta vad han får just nu 🙂

anfo89
0

Vi kommer att få foder med från uppfödaren, kommer tyvärr inte ihåg vilket märkte. :( Om det inte är bra så byter vi successivt ut det, ett bra foder ska väl inte innehålla mycket spannmål?

/ Anna och Tage

anfo89
3

Nu är han hemma!! Vi hämtade honom igår och allt har gått superbra. Han sov hela natten och han kissar och bajsar där ute, har bara hänt några olyckor här inne. Han är glad och busig och vill leka mest hela tiden. Underbara lilla lilla vän!! ❤️

/ Anna och Tage

[Sara-Kpop]
0

Vilken fin bild på honom! Skönt att allt gått så bra supersöt är han 🙂

LinaK
0

Herregud vad söt han är!! 😍Ska bli jätte roligt att följa hans utveckling 🙂 Riktigt härlig färg!

[Sniff]
0

Men ååååh vilken sötis! 😍

anfo89
1

Tack alla!! 😃 Jaa, ska verkligen bli intressant att se vilken färg han får. Han har blivit ljusbrun på huvet nu (han var svart på huvet då han föddes) och det svarta på ryggen är ljusbrunt allra längst in mot huden. Får ser om det också blir ljusbrunt. Kan det ändras så drastiskt?

Idag har han inte kissat en enda gång inomhus!! Sååå duktig. Stolt matte 😃 Och han är så duktig utomhus, funkar bra både lös och med koppel. Enda problemet är allt fågel- och harbajs som han vill käka upp haha. En riktig delikatess enligt honom..

/ Anna och Tage

anfo89
1

En bild på det ljusbruna på huvet :)

/ Anna och Tage

LinaK
0

Han kommer bli riktigt snygg när han blir stor 😃 

Så fin!

anfo89
0

#25 Ja det tror jag också ;)

Har ni några tips på hur man borstar sin valp på bästa sätt? Tage vill inte alls vara stilla och bli borstad.. Fastän han är trött :)

/ Anna och Tage

anfo89
4

Idag blev han 10 veckor gammal. :)

/ Anna och Tage

tjoopa
0

Men guuud hur söt får man vara?! ❤️ Åh vad man blir valpsjuk… 😎

[Sniff]
0

Ååååååååh så söt! 😍

tokmaja78
0

Smedtjärn är en mycket bra kennel. Min hanes föräldrar är därifrån och Uppfödaren är mycket kunnig och har hållit på i 20 år. Så grattis till den lille. 😊 Ska själv bege mig till Gällivare (85 mil enkel resa) på lördag och hämta hem en tikvalp till min hane.. Så i framtiden blir det kullar om allt går som det ska. :-) Va faktiskt Helen på Smedtjärn jag bollade med i valet av tik när jag letade. Kändes tryggt!

anfo89
0

#28 Jaaa, och när han tittar på en så smälter man ju!! ;)

#29 Tage hälsar tack! 😍

#30 Ja, Helen är toppen! Hennes hundar är jättefina och jag fick träffa både mamman och pappan till min valp och de var hur mysiga som helst. Har stort förtroende för henne :) Och grattis till din nya valp, du MÅSTE lägga upp bilder på henne sen! 😘

/ Anna och Tage

tokmaja78
0

#31 ja det är dom sannerligen och hon är så underbar Helen. angående bilder på valpen så… Det kan du ge dig på att jag ska! Min lilla Leya ser ut som en björnunge! 😊 Åker upp nu tidigt tidigt på lördagsmorgon från Hudiksvall ända till Gällivare där jag träffar uppfödaren och lillan och vi gör klart med alla papper osv. Sedan hämtar vi henne på söndagsmorgonen och åker hem. Så på lördag kväll kommer jag lägga ut kort på underverket då jag är på hotellet!

tokmaja78
0

#31 nu har jag lagt uppbinder i tråden Välkommen Leya. :-)

anfo89
4

Såhär trött var Tage idag 😍

/ Anna och Tage

LinaK
1

Det är ju verkligen något speciellt med havanaisvalpar ❤️

[Sniff]
0

Jag håller med Lina, havanaisvalpar är nog det bästaste som finns! ❤️

anfo89
4

Hihi tack ska ni ha. Ja det är helt helt underbart. Han är såååå mjuk i pälsen och så gosig! 😍

Här kommer lite bilder från idag!

/ Anna och Tage

anfo89
2

En till på mig och Tage :)

Fler bilder finns på min blogg! http://annasthlm.blogspot.se/

/ Anna och Tage

[Sara-Kpop]
0

Åh så fina ni är tsm❤️

anfo89
4

Igår tog vi med Tage till havet för första gången! Han vågade inte simma men han gick i med tassarna på en gång iaf 🙂

/ Anna och Tage

[Sniff]
0

Naaw haha! 😃 Athos var rädd för vattnet i början, men nu gillar han att simma!

[Sara-Kpop]
0

Modig kille som vågade gå i överhuvudtaget!🙂

LinaK
0

Håller med Sara, modig grabb! Han är ju så söt, vill gärna se fler bilder!

Minns när Algot var valp så var vi vid en sjö, jag min dumma nöt kastar i en sten i vattnet och Algot hoppar efter rakt ner i vattnet som var ganska djupt. Så vet inte om det är därför som han är rädd för vatten nu (sjöar och så då)

anfo89
0

#41 Min förra hund hatade vatten och hav, får hoppas Tage vågar simma i framtiden ;)

#42 Hihi ja faktiskt, han plumsade i på en gång.

#43 Aaahh, stackars Algot 😃 Vågar han alls gå i nu?

/ Anna och Tage

anfo89
3

Här kommer en bild från idag då vi var i skogen :)

/ Anna och Tage

tjoopa
0

Så stor han börjar bli ❤️

tokmaja78
2

#45 Här kommer en hälsning till Tage från syster Chrissie!! :-)

anfo89
0

#46 Hihi jaaa… Växer alldeles för snabbt tycker jag ;) Han väger hela 4,4 kilo nu!! Helt galet.

#47 NÄMEN!!!! Nej gud vad söt hon är :D Chrissie och Tage var jättelika varandra då de var små, men nu börjar man se lite skillnader. Chrissie tycks vara lite mörkare till färgen. Helt underbar 😍

/ Anna och Tage

anfo89
2

Bild på Tage och Chrissie när de var 9 veckor gamla :D Tage till vänster, Chrissie till höger.

/ Anna och Tage

tokmaja78
0

Ja tänkte det skulle va kul för dig o få se ett kort på syrran.. :-) va jättekul och få träffa Enzos farmor kan jag säga!! Hela 13 år är hon nu. Och exakt samma coola lynne. Otroligt roligt är det. Hade en jättefin dag med hundarna hos Helen. Fick mycket beröm för min Enzo i både rasprägel och lynne. Även Trolla tyckte hon va jättefin (tur då det var en bit och hämta henne. .. ;-)

LinaK
1

Åh Tage, min lilla favorit 🙂

Tänk vad kul om vi alla kunde ha en liten havanaisträff, synd att vi bor åt så olika håll i detta *#&%¤ avlånga land 😡😉

tokmaja78
0

# 51 ja drygade varit superkul! Synd på alla avstånd som sagt.

anfo89
2

Här kommer lite bilder från idag! Tage, 16 veckor gammal :)

/ Anna och Tage

anfo89
2

En till

/ Anna och Tage

anfo89
0

Han har varit lite hängig i några dagar nu och fnyser även till ibland med nosen. Kommer lite gult klet ur hans ena öga och han verkar allmänt låg, tror det blir ett besök hos veterinären imorgon 😕

/ Anna och Tage

LinaK
0

sötaste lilla gulle då! Det kan inte vara tänderna som spökar då?

anfo89
0

Hihii jaaa, han är så underbar! :D

Kan det vara det? Kan det även göra att han är snuvig och börjar fnysa ibland?

/ Anna och Tage

[Sniff]
1

Uj så söt han är😍

tjoopa
0

Kanske har fått en liten förkylning :) Människor kan ju få lägre immunförsvar när man får tänder, kanske kan bli samma för valpar? :)

anfo89
0

Sant… Man blir ju så orolig då ens lilla valp är sjuk! :D

/ Anna och Tage

tjoopa
0

#60 Det blir man 😛

LinaK
0

Hur har det gått med godingen?

Vissa valpar blir dåliga när dom byter tänderna.

anfo89
0

#62 Han hade fått mask tydligen :( Eller vi hittade en lång, vitrosa superäcklig i hans bajs och då avmaskade vi honom.. Det har inte kommit ut fler, som tur. Men lite skumt att det bara var EN mask?

Han mår hur som helst mycket bättre nu då han blivit avmaskad, så skönt! :)

/ Anna och Tage

anfo89
1

Dagens Tage! Kul att man inte ser hans ögon FASTÄN han har tofs! 😃

/ Anna och Tage

anfo89
2

En till:

/ Anna och Tage

tjoopa
2

It's so fluffy! xD Cuteness overload :))

LinaK
0

Näääääää! Men herregud vad lurvig han blivit. Alltså han är typ en utav de sötaste havanaisvalparna jag sett ❤️

anfo89
2

Taaaack ska ni ha!!! 😃

Bjuder på en till bild från ikväll bara för att ni är så söta ;) Mer bilder finns på bloggen!

/ Anna och Tage

FlutterShy
0

Åhhhh! Nu blir man riktigt valpsjuk ju, 6 år sedan man hade en valp själv. hihi 😍❤️

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

anfo89
0

Usch, är lite orolig just nu. Tages ena klo har spruckit ända upp till roten så vi åkte in till veterinären i förrgår. De trodde att de bara kunde klippa bort biten som hade spruckit upp, men så var inte riktigt fallet. Det visade sig att det var blodfyllt i båda delarna av den spruckna klon, nästan som två pulpor. Veterinären hade aldrig sett något liknande och hon skulle rådfråga med sin kollega vad som behöver göras. Hon har ännu inte hört av sig. Men tydligen så kommer de antingen att bränna bort klon eller operera bort klon, stackars lilla Tage 😕

/ Anna och Tage

MickiEk
0

Men usch! Det lät otäckt, stackars Tage :( Jag och Dante håller tummar och tassar för att allt går bra!

[Sniff]
0

Usch då! Jag som drömde om blodiga klor i natt… inte roligt! Hoppas allt går bra❤️

[Sara-Kpop]
0

Men lilla gubben! 

Hoppas allt går bra och ni slipper söva honom, du får meddela hur det blir sedan❤️

btw vad tror du har orsakat att den har spruckit? (nyfiken)

LinaK
0

Hur går det för Tage? ❤️

anfo89
0

Hej hopp! De beslutade för att låta klon vara. Vi ska avvakta 1-2 månader och så får vi se hur klon ser ut då den växer ut igen. Han besväras inte alls av den så känns dumt att ta bort den då :) Men spricker den upp igen så måste vi kanske operera bort den. Blir bara att vänta och se nu!

/ Anna och Tage

FlutterShy
0

#75 Bra beslut! Onödigt att göra något åt det om det inte orsakar lidande. :)

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

anfo89
2

Var ett tag sedan jag uppdaterade här nu! Tage har blivit hela 6½ månader gammal nu, stora pojken! :)

Han har tappat alla tänder förutom de övre två hörntänderna. Så nu har han alltså dubbla hörntänder i övre käken. I vilken ålder ska alla tänder ha lossnat?

/ Anna och Tage

tjoopa
0

Hur sitter tänderna? Hårt/lite löst? Vissa kan man ju lirka och busa lös, vilket vi fick göra med Elvis som hade lite tjuriga tänder ;) Kampade med en strumpa/handduk, man får inte vara för hårdhänt då man kan bryta av roten som blir kvar. Jag har hört att om dem nya tänderna vuxit ut färdigt utan att dem gamla lossnat bör man nog prata med veterinären för att plocka lös dem gamla. Hörntänderna är dock dem sista tänderna som släpper så det är inte så ovanligt att vissa har kvar dem till 6-7 månaders ålder :) Ska du ställa ut är det bra att inte spara tänderna för länge då det kan påverka bettet… Ps. Så stor han blivit redan, lilla Tage ♥

LinaK
0

Kanske Tage ska få en egen tråd? Istället för en valp i sommar tråd, han är ju liksom anländ 😉

Tycker du fått bra svar av Malin angående tänderna, det kan påverka bettet att låta vissa tänder sitta kvar längre. Tycker nästan att hans tänder borde ha tappats. Sitter dom inte löst som Malin säger så skulle jag pratat med veterinären.

Fin han är Tage! 😍