Bichon iFokus

Bichon

Etikettavel
Läst 1704 ggr
meilin
0

Hälsa havanais

Hej!

Hur ligger det till? Är det krav på att avelshundar ska ha kollade ögon och vara patellaundersöka? Har hört från en uppfödare att det inte är det, utan bara en rekommendation, vilket jag tyckte lät lite konstigt..🤔

linn8
0

Havaneiser har ögonproblem. Vår kennel var ögonen kollade på både mamma och pappa.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[Sara-Kpop]
3

Det är ett krav!

Alla hundar som ska gå i avel ska kollas för patella och ögon. Om man inte gör det är det ingen seriös avel man sysslar med om du frågar mig. Sedan om du bara ska ha hunden till sällskap eller ngt annat som inte har med avel att göra är det inget krav. 

Däremot är det ju bra om alla gör det då uppfödare får en bättre bild hur rasens sjukdomar ser ut. Mer översiktligt men som sagt inget krav.

Det står i havanisen RAS (ras avels strategi) på SKK att alla havaniser som ska gå i avel ska genom gå dessa hälsotester.

meilin
0

Tack #2! Då var det så som jag misstänkte. Hjälper min syster att leta uppfödare och stötte då på detta påstående att det inte skulle vara ett krav, tyckte det lät jättekonstigt och var såklart tvungen att kolla upp om det verkligen stämde.

tjoopa
1

Ögonlysning, patella och hjärta ska väl undersökas har jag det för? Vet iaf att många havanaisuppfödare jag känner gör detta. :)