Bichon iFokus

Bichon

Etikettvalpar
Läst 1531 ggr
[Hallonboots]
0

Lämna hund ensam

Innan jag bestämmer mig för att köpa en bichon havanaise hoppas jag kunna få svar på dessa frågor.

I vilken ålder klarar en bichon att vara hemma i 3-4 timmar? Skulle en bichon klara av att vara hemma i 3-4 h vid 5 månaders ålder?

SuperLimm
0

Nej.

Räkna med att den inte kommer kunna vara ensam 4 timmar alls i värsta fall. Så blir det bara positivt om den klarar det sen och du behöver inte bli besviken om den faktiskt inte kommer kunna vara ensam hemma.

Mvh Linn

tjoopa
0

Min hane som nu är drygt 1år klarar inte att bli lämnad ensam med än 5 minuter, så det är inte säkert att den kan vara hemma själv.

Det är väldigt sällskapliga hundar så det kan ta lite längre tid att lära dem vara själv och ibland går det inte alls.

Heart
0

Min cotte som också är dryga året kan jag lämna ensam i 2-3 timmar utan att han skäller. Jag började med att lämna honom 5 minuter och väldigt sakta och under lång tid så ökade jag på tiden. Ibland när jag kommer in så är han så nyvaken och trött så han vill sova vidare. Nu har jag min keramikverkstad på tomten så jag hör om han skulle skälla. Fick tipset när vi skaffade honom att avgränsa ytan så det inte blir för stort område som skall vaktas. Det har funkat väldigt bra.

anfo89
0

3-4 timmar vid 5 månader? NEJ, absolut inte! Min kille är 5 månader just nu och vi har honom ensam hemma max 15 minuter. Tänkte utöka till ca 20 minuter då han är 6 månader, om det går bra :)

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

[Sara-Kpop]
0

Sakta men säkert brukar de gå bra.

Jag har ägt totalt 3 havaniaser och vägen till att få dem att vara trygga och lugna vid att vara ensamma har inte varit lätt..  För vissa går de inte alls då som redan är nämnt att de är väldigt sällskapliga.

Havaniasen är en ras som vill vara med på allt som vi gör mina två går efter mig vart jag än går i huset som små skuggor eller som min kompis sa första gången hon var hemma hos mig "DU HAR JU TVÅ STALKERS EFTER DIG"HAHHAHA😂 Men de stämmer faktiskt!

Så att lämna havanis ensam så länga vid 5 månaders ålder kan du bara glömma!

Om du prångt måste lämna hunden så länge tkr jag du ska överväga om du ens ska ha hund. Om nån kan passa hunden visst men inte för att vara ensam så länge. Möjligheten är ju i sådana fall hund dagis vet dock inte om de tar emot sådana unga hundar nån som vet?

Om man skaffar en havanias så får man räkna med att ensamhets träning tar tid och krävs mkt tålamod från dig som ägare!

SuperLimm
0

#5 Endel hunddagis tar emot från 12 veckors ålder (när valpen är fullt vaccinerad) men det vanligaste är att hunden ska vara minst 6 månader gammal innan den börjar.

Mvh Linn