Frågor om rasen bichon havanais
Hej jag är en tjej på 12 år och jag har lite frågor om rasen bichon havanais: • hur mycket motion behöver de varje dag? • har ni någon gång sett nån aggressivitet hos dem? • hur ofta måste man bada dem och händer det nåt om badar de för ofta/för sällan? • fäller de när de byter från valp- till vuxenpäls? • är de bra om man aldrig haft hund tidigare? • tål allergiker de? • är de lätta eller svåra att få rumsrena? • klarar de av lite längre promenader och att leka med större hundar? • hur mycket väger en vuxen havanais hane? • vad är det bästa med rasen tycker ni? Tacksam för svar :)
hur mycket motion behöver de varje dag?
De behöver inte jättemycket, men de ska helt klart aktiveras och motioneras ordentligt. Det behöver alla hundar. Ett par rediga promenader per dag och någon rolig aktivitet utöver det så blir de glada och nöjda. MEN, de klarar också att ta det lugnare ibland.
har ni någon gång sett nån aggressivitet hos dem?
Ja, min förra hund var rädd för svarta hundar. Inte direkt aggressiv, men han skällde (har mer att göra med rädsla).
hur ofta måste man bada dem och händer det nåt om badar de för ofta/för sällan?
Så sällan som möjligt, men man märker när de behöver tvättas. Blir även mer när det är regnigt och slaskigt ute. Tvättar man för ofta kan man rubba ph-balansen i huden, så ibland kan det räcka att bara skölja underredet med vatten.
fäller de när de byter från valp- till vuxenpäls?
Bichonen fäller inte. Vet dock inte exakt vad som händer mellan valp- och vuxenstadiet. Någon annan som har svar på detta?
är de bra om man aldrig haft hund tidigare?
Ja, det tycker jag. Det är en väldigt lättsam och trevlig ras :)
tål allergiker de?
Detta går inte att garantera. Vissa tål havanaiserna, men vissa gör inte det. T.ex. min pappa som är allergisk mot hundar tålde vår förra hund, men en av mina kompisar gjorde inte det.
är de lätta eller svåra att få rumsrena?
Skulle säga att det har med ägaren att göra. Hur ofta man går ut med den och hur noggrann man är med att kolla efter tecken då hunden är kissnödig. Jag har en valp på 12 veckor hemma just nu och jag går ut med honom varje timme/varannan timme. Sedan är det givetvis beroende på hunden också, vissa går snabbare att få rumsrena och vissa tar det längre tid för.
klarar de av lite längre promenader och att leka med större hundar?
Ja, har inte varit något problem för oss iaf :)
hur mycket väger en vuxen havanais hane?
Runt 6-7 kilo.
vad är det bästa med rasen tycker ni?
Åh, det är världens bästa ras. Så himla härlig och lätt att handskas med. Gillar andra människor och gillar att mysa. En aktiv och lättlärd hund, men kan även ha dagar då man bara kan vara inne och inte göra något alls. Tycker om att göra olika konster. Dock bör man gilla pälsvård, det är en hel del pill. :)
OBS! Jag är inget proffs på havanaiser, detta är bara mina personliga åsikter :) Min förra havanais blev 13 år gammal och nu har jag en valp.
/ Anna och Tage
Blogg: annasthlm.blogspot.com 
Hur mycket motion behöver de varje dag?
Det är väldigt olika från individ till individ. Många tar för givet att havanisen inte kräver något och inte ovanligt att de blir kallade tanthundar. Men så är det inte min havanias blir rastlös om man inte gör något med honom på en hel dag (det är inget stress i det) jag hade även en innan och han tyckte inte heller om det men om de var tvungna klart de accepterade men inget de gillade. Och en havanais orkar en massa bara de får chansen att visa det!
Har ni någon gång sett nån aggressivitet hos dem?
Nej det är sådana fall osäkerhet som har lett till att de försöker visa sig tuffa (som folk tar som aggressivitet när de egentligen bara är osäkra och rädda. Har både sätt hört och min förra hund var väldigt nervös utav sig.
Hur ofta måste man bada dem och händer det nåt om badar de för ofta/för sällan?
Jag badar min en gång i veckan men det räcker gott och väl varannan vecka. Det som kan hända om du badar för sällan är att du kan få torr/fet päls den kan även bli glanslös så länge de badar han/hon med ett milt shampoo och balsam ska det inte vara några problem att bada ofta men ett starkt kan irritera huden.
Fäller de när de byter från valp- till vuxenpäls?
När de har sitt pälsbyte från valp till vuxenpälsen kan de fälla lite ja men det är inga stora mängder utan det handlar om ett par hårstrån om dagen sedan så tovar sig pälsen väldigt lätt när de byter pälsen. Sedan kan de alltid tappa päls vid badning och borstning.
Är de bra om man aldrig haft hund tidigare?
Absolut! Så länge du köper valpen från en kunnig och seriös uppfödare om man får en valp som är väldigt nervös och osäker så blir det mkt svårare än vad de hade behövt vara. En osäker hund är ingen bra nybörjare hund oavsett ras. Men om man får en bra valp med bra mentalitet är det ett toppen val av köp!
Tål allergiker de?
Rasen sägs vara allergi vänlig men inget som går att garantera vissa tål dem andra inte. Bästa sättet att kolla är att åka till en uppfödare där du kan få närkontakt att träffas både inne och ute är också bra!
Är de lätta eller svåra att få rumsrena?
Det kan ta ett tag innan de är helt torra. Så skulle inte säga att de är de lättaste hundarna att få rumsrena men det går!
Klarar de av lite längre promenader och att leka med större hundar?
Om de klarar av långa promenader? Absolut! min hund har varit med på promenader som varit 1-2 mil långa och han trippar på hela tiden! Sedan handlar de ju även om att hålla hunden i ett fint hull och bygga på muskler så att de orkar. Men dom orkar otroligt mkt! Så länge den större hunden inte är för hårdhänt i leken går det ju. Men om det är en hund som leker tufft hade jag nog avstått då den mindre hunden riskerar att skada sig.
Hur mycket väger en vuxen havanais hane?
Inte helt säker men runt 6-8 kg är väl det som är normalast vet att det finns vissa hanar som väger 10kg också. Men en hund med normal hull ligger nog runt 6-8
Vad är det bästa med rasen tycker ni?
- En frisk ras!
- Väldigt söta
- orkar mkt men har en off knapp också
- anpassnings bara
- lättlärda
- har mycket "will to please" i sig
- lekfulla
- Lätta att ha och göra med
- Väldigt milda i sitt sätt inte så gnäbbiga som många andra små raser kan vara
- Man kan göra väldigt mycket med dem
- Men sedan är de en sann vän de älskar sin familj mer än allt annat.
Jag tycker att #1 och #2 har fått med det mesta i svaren så jag instämmer bara ;) På frågan om dem fäller när dem byter från valp till vuxenpäls: Ja det gör dem, underullen ska släppa för att ersättas med en längre och grövre päls. Har man då en hund som inte är nerklippt heller kan det lossna väldigt mycket hår ett tag :) Men är man bara noga med att borsta minst en gång per dag så hamnar den mesta pälsen i borsten istället för överallt annars :) Det brukar vara under den den här "fällningsperioden" som pälsen har lättare för att börja tova, därför är det viktigt att borsta åtminstone en gång dagligen då slipper man sitta och reda ut så många tovor :)