Annons:
Etikettpälsvård
Läst 18083 ggr
julia61
1/17/10, 5:12 PM

Rinnande ögon

Hejsan!

Är ny här på bichon saiten. Har en äldre tik, 9 år. Var fodervärd först sedan blev hon vår. Men hon har väldigt mycket rinnande ögon och hon är brun "runt" ansiktet. Även om jag tvättar och håller rent så är hon ganska brun ändå.

Har någon ett bra tips??

Annons:
LinaK
1/17/10, 7:16 PM
#1

Hej och välkommen hit får jag först och främst säga Glad

Vet att vi har haft en tråd angående detta med rinniga ögon, men tyvärr hittar jag inte den just nu.

Har din tik alltid varit såhär rinnig i ögonen?
Ibland kan man behöva skölja ur ögonen med lite koksaltlösning (finns i pipetter på apoteket) Det brukar jag göra ibland.
Om det är ovanligt mycket kan det vara dags för ett veterinärbesök.

Annars har vi ju en mängd olika produkter ute på marknaden. Men en produkt som jag vet att flera havanais-ägare använder på sina hundar är "eye-envy" som finns i både puder och vätska. Många perseruppfödare/ägare använder denna på sina vita/ljusa katter när dom får missfärgningar efter rinniga ögon. Jag har själv inte testat denna produkt, men tänkte beställa hem ett paket faktiskt.
Du kan läsa mer om produkten här:
http://www.welcome-to-anju.com/prodsv.htm

En annan produkt som heter No More Tear Stains ska också vara väldigt bra. MEN det finns tydligen vissa ämnen som kan vara giftiga. Du kan läsa mer om det i denna tråd:
No More tear stains

Oj vad långt detta inlägg blev nu Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Emma-U
1/17/10, 10:36 PM
#2

Det jag tycket är mest surt är att det oftast inte står på just sådana här produkter vad de innehåller.. Men efter att jag mailat och frågat vad det finns i så fick jag veta.
Var på MyDog också och gick och kollade på ögonvätskor, men inte på en enda som jag hittade stod det vad de innehöll. Jag frågade de som jobbade i de olika butikerna men de hänvisade till tillverkaren..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

julia61
1/23/10, 4:21 PM
#3

Tack för välkomnandet LinaK, min tik har förut fått operera ögonen, tårkanalerna. Då bodde hon i kennel men det verkade som om det inte fungerade då heller.

Har försökt använda en sorts rengörnings medel som inte ska irritera ögonen, natuligtvis. Esree nartural. Tear stain o spot remover, men den funkar sisådär…

Hon lider inte av det speciellt, kliar sig inte  o så. Men folk komenterar att hon inte är helt vit o så. Fast jag ser det som om hon nu är pensionär och då är man ju inte helt "felfri".

Hörde att galltvål kunde man använda då man tvättar hunden. Ska inte vara farligt.

Har någon testat?

thric
3/9/10, 10:11 PM
#4

Ovan nämnda produkter som det finns länkar till, tar dom bort missfärgningarna ?

Emma-U
3/9/10, 10:44 PM
#5

#4 Ja, så vitt jag vet ska de göra det. Men jag vet inte om produkterna lämnar några garantier.. Misstänker att de inte gör det, det beror ju också på hur man använder produkterna.
Men som jag uppfattar det så ska de i alla fall hjälpa till att få bort missfärgningar - i vilken grad låter jag dock vara osagt..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

LinaK
3/11/10, 1:58 PM
#6

#4 Ja det ska dom göra. Och vad jag har fått höra så ska dom ge ett bra resultat, iallafall "eye-envy".

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
julia61
12/28/10, 5:13 PM
#7

Prövade No more tear stains, fungerade inte bra här hos oss tyvärr. Ska pröva byta foder igen.

Tack för svaren

LinaK
12/28/10, 5:33 PM
#8

#7 Är det en havanais du har?

Jag klipper alltid bort håret kring ögonen på honom, det börjar rinnga med en gång om han får för mycket hår kring ögonen.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

julia61
12/28/10, 5:38 PM
#9

Hej! Nej det är en Bichon,nu 9 år gammal. Har klippt runt ögonen, men det är väldigt brunt och rinnigt ändå. Hon får Advance foder och pevaryl morgon och kväll "duttat" under ögonen.

Det värsta är väl att hon slickar tassarna och de blir bruna eller beiga, kan man väl säga. Nåväl hon är ju en hund som inte ställs ut eller så. Men vill ju gärna att hon inte lider. ser inte röd ut i vitorna eller hur jag ska säga.

Prövade att Barfa henne, alltså ungefär lchf för hundar, kan man väl säga. Det gick inte alls bra, mer rinn.

Jag har köpt en mousse champo som jag försökte ta bort brunt med, men jag tycker inte det blev så mycket som försvann. Hon ser ut som om hon har doppat nosen i choklad! Men glad och pigg i alla fall!!

LinaK
12/28/10, 5:53 PM
#10

Jag brukar använda potatismjöl, då får man bort det där otäcka (det blir ju fuktigt under ögat) det tar även bort det bruna en aning.

Du har inte besökt veterinären? Tänkte så att hon inte har svamp eller någon infektion. Men då borde hon ju vara irreterad i ögonvitorna, och det var hon ju inte enligt dig så.

Produkten Eye Envy är det många perserägare som har vita katter, det tar bort bruna missfärgningar. Vet flera som rekommenderar det. Kvinnan som säljer denna produkt sa att det är flera havanais ägare som är stammisar och köper detta. (har även sett produkten på djurmagazinet)

Du sa att hon slickar sig om tassarna, hon kan inte ha svamp på tassarna? Det är rätt vanligt på hundar med mycket tät päls. Min havanais fick det på baktassen, han var där och slickade. Det var liksom röd/brunt/rosa färgat, pälsen menar jag då. Det gick bort av sig självt efter ett tag. Men återkommer det  får jag nog gå till vetten med honom.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

julia61
12/28/10, 8:14 PM
#11

Ja, hon har nog lite svamp pga rinnet, men jag tror det kan vara ett inlärt beteende hos henne att slicka tassarna. Har varit kennelhund förut och det kan ju ha varit stressande.

Hon har varit hos vetrinär förut för detta, men det var Pevaryl och torkning som skulle göras.

Hon kliar sig ibland på magen då det är varmt, sommaren alltså. Men nu verkar det inte vara så.

Tack för svar. Jag ska kanske pröva Eye Envy då. finns det hos djuraffärer eller på nätet?

nnielsen2000
1/9/11, 8:16 PM
#12

Hej! Jag har haft en tik som blev 16 år och aldrig haft röda rinnande ögon men nu har jag en liten valp som gärna blir lite brun . Jag tvättar ögon och runt om med Jean Peau Eye Care  och torkar runt ögat flera ggr om dagen. varje gång vi är ute torkar jag tassar och ögonen och på morgonen innan vi skall ut. Hon är nu så gott som vit runt ögonen så jag kan bara rekommendera att torka och torka. Men du borde kolla med veterinären igen så att hon inte har nån liten sår eller nåt annat först.En gång hade hon svamp , men det kan vara annat nu. Är dte bara trånga tårkanaler så är det bara att hålla torrt så att tårarna inte hinner att missfärga pälsen. Koksalt tvätta en eller ett par ggr om dagen är bra , men torka torr varje gång. Lycka till!

[Sarahansson1]
1/9/11, 9:43 PM
#13

Min hund rinner också rätt mycket ur ögonen har du testat zink pasta? Man köper det recept fritt på apoteket. Jag fick de tipset av en uppfödare. Man lägger bara lite vid ögat och man kan ta potatis mjöl om man ill som gör att de blir änu bättre!:D

Annons:
julia61
1/14/11, 4:15 PM
#14

Oj så många bra tips, tack till er alla. ska försöka med zinkpasta, har det hemma. Superbra till mig själv vid sprickor på fingrarna!

Kramar och tack!

Upp till toppen
Annons: