Annons:
Etikettpälsvård
Läst 3142 ggr
j.a
4/26/17, 2:53 PM

Rakad bichon Maltese

Hej! Igår när vi var för att klippa hunden så var det inte vår vanliga tjej på stället, inget konstigt med det men bad om nedklippt som vanligt (bor i Spanien, så blir alldeles för varmt med den långa pälsen under vår/sommar). Men när vi kom och hämta henne så är rakad… har mycket svårt att tro att det är möjligt att klippa så kort. Min fråga är hur detta påverkar pälsens kvalité? Har alltid hållt mig till sax då jag hört att det passar pälsstypen betydligt bättre. Har henne inte till utställning, endast sällskapshund. Tack för svar!

Annons:
Fruktzallad
4/27/17, 7:50 PM
#1

Först och främst blir jag så arg på "hundtrimmare" som tar den enkla vägen och plockar fram en klippmaskin och rakar ner en hund. Det tar ingen som helst tid alls, det är så pass enkelt att vilken hundägare som helst kan göra det och framförallt är det fult!  Öron och svans ska man aldrig raka just för de behöver lite päls där som skydd. Jag antar att du fick betala fullpris för att hen skalade ner din hund? Skamligt är vad det är.

Men får att återkomma till din fråga så är det lite av ett lotteri att skala ner en hund så. Har man otur får man mer svårskött päls sen för det bildas krullar och virvlar men vi håller tummarna för att just din din hund brås mest på Maltese och har den raka sortens hår. Då kanske det växer ut (även om det tar tid) utan större problem och skillnad mot innan. Nästa gång så får du poängtera att du vill ha en KLIPPNING utan maskin, en puppy cut som är enkel och lättskött men också söt. Kan de inte klippa en puppy cut så går du till någon annan hundfrisör. Att raka ner en hund på det sättet är inte att klippa en hund. Jag hoppas ni inte åker utomlands snart för då lär hunden bränna sig i solen! Åker ni i sommar så kommer pälsen hinna växa ut lite i alla fall.

j.a
5/1/17, 1:08 AM
#2

#1 tack för svar! När öron och svans bad jag dom att lämna! Bad specifikt med sax…. vart inte hon vanliga denna gången, får se till att vara extra tydlig. Hoppas så att det inte lockar sig. Gör det skillnad att hon är i bytet av valppäls nu tro? Bor i Barcelona, så hon är van med sol, som tur är är den inte lika stark nu som sommaren… Tack för ett mycket bra svar!!!

Upp till toppen
Annons: