Annons:
Etikettbeteende
Läst 5385 ggr
Truestepper
2016-12-26 20:41

Rumsren Bichon?

Jag har en bichon havanais på drygt sex månader. Det är en tik, som är snäll och trevlig på alla sätt. Men VARFÖR blir hon inte rumsren??? Hon kissar rejält när hon kissar, ofta är det ute, då vi tar ut henne ofta. Men så händer det att hon bara sätter sig ute, kissar inte utan kissar så fort hon kommer in. Hon bajsar även inne så fort hon får chansen. Varför säger hon inte till när hon behöver gå ut? Vi fyar, tar ut henne, följer konstens alla regler, men det här håller på att göra oss tokiga! Vi kan ju aldrig ta med henne hem till någon annan, för hon gör inne. Vad gör vi?

Annons:
Krus_grus
2017-01-20 13:27
#1

Hur ofta tar ni ut hunden? Det gäller att ha regelbundna rutiner för mat och rastning.  Ta ut hunden så fort den sovit, lekt eller ätit och innan den är rumsren så låt det inte gå mer än 2-3 timmar mellan rastningarna. 

Men när du tar ut hunden så gå inte på promenad utan ta ut hunden och stå passivt att vänta och inte gå på någon promenad förren hunden kissat. Detta kan innebära att du behöver stå på samma plats läääänge men det gäller att bara stå kvar och att inte gå runt med hunden för då kan den lätt bli intresserad av annat och inte kissa. Kissar den ändå inte så håll hunden under noga observation så du hinner springa ut med den när den börjar ge tecken på att vilja kissa eller bajsa (tex att den går runt orolgit i huset och nosar runt).

LinaK
2017-01-23 14:39
#2

Vissa hundar är knepiga att få rumsrena. Vår ena bichon hane var över 6 månader innan man kunde kalla honom rumsren och det är inte ovanligt. Det är bara att traggla på och gå ut ofta. Kanske begränsa utrymmet hemma så inte valpen kan vara överallt i hemmet så man har bättre koll. Jag hade inte fyat valpen när den gör inne, det är bara en bebis och förstår inte rätt eller fel ännu. Tycker du fått bra tips annars här ovan :)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Lisa1
2017-02-27 06:54
#3

Havanaiser är tyvärr ofta sena med rumsrenheten. Inte alla men många. En av mina tikar var uppemot ett år innan hon slutade göra inomhus. Har en unghund på 11 månader nu som bajsade inne i morse kl 4, trots att hon bajade på promenaden i gårkväll! Det är tråkigt att det tar sådan tid, men det kommer!

Trixieh
2017-04-05 01:07
#4

Samma här, en av mina tikar tog ganska exakt ett år på sig att bli rumsren! Har ni lärt henne hur hon ska visa att hon vill ut? Våra lärde sig av katten, men om ni inte har katt kanske ni måste lära henne.

Camilla1974
2017-05-15 14:02
#5

Vår Bichon havanais (hane) är 8 månader och det tog inte så lång tid för han att sluta kissa inomhus, men det tog lite längre tid för honom att sluta bajsa. Det gick upp till 7 månader. Nu är han rumsren, men det tog tid. Håll ut! Det kommer🙂

Upp till toppen
Annons: