Annons:
Etikettvalpar
Läst 1801 ggr
Anntra71
7/30/16, 3:20 AM

Fodervärd

Jag och min familj skulle vilja bli fodervärdar åt en Bichon Havanais. Det vi vill ha är en familjehund och en promenadkompis, inte en utställningshund. I vårt hushåll är vi alltid någon hemma då min man, jobbar dagar och jag nätter så hunden kommer inte behöva vara ensam hemma, dessutom har vi en 12 årig son som kommer ösa kärlek över den hund som bor hos oss.  Att just Havanaisen är vårt val, beror på att min mor och far har en underbar liten Doris (Havanais) som vi alla förälskat oss i.

Vi bor i den underbara lilla staden Laholm som ligger i södra Halland och har flertalet underbara promenadstråk.

MVH Anna Träff

Annons:
[Tuulikki]
7/30/16, 8:33 AM
#1

Hur kommer det sig att ni vill ha en foderhund och inte köpa en så den blir en "egen" ? :)

Herveaux
7/30/16, 8:39 AM
#2

Ett krav en uppfödare har är just att foderhunden ska ställas ut, antingen av denne själv eller av er. Havanais meriteras enbart inom utställning mer eller mindre och fodervärdskap innebär att man tar hand om en framtida avelshund för uppfödaren.
En fodervärd måste då också hålla hunden i sånt skick att den alltid är redo för utställning, vilket på en Havanais innebär en hel del pälsvård.  

Jag rekommenderar helt klart att ni köper en valp, då jag tror det blir väldigt svårt att bli utvald till fodervärd utan utställningsintresse av en seriös uppfödare. 🙂

Här kan ni läsa mer om vad det innebär att vara fodervärd:
http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/funderar-du-pa-att-skaffa-hund/att-vara-fodervard/


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LinaK
8/7/16, 8:54 PM
#3

Håller med ovanstående att fodervärd är nog inget för er om ni vill ha enbart en familjehund. Finns vissa uppfödare som vill att man ställer ut hunden som junior och sedan är det okej att klippa ner hunden. Men tror det blir svårt att få tag på en uppfödare som "ger ut" en potentiell avelshund på foder om ägarna inte är beredda att ställa ut och fixa med pälsen :) Så köp en havanais istället! Det är värt varenda krona ;)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Upp till toppen
Annons: