Annons:
Etiketthälsa-sjukdom
Läst 2139 ggr
Irmaby
2016-05-18 18:52

Patella Luxation

Jag har en valp som nu är 9 månader. När han var 4 månader började han göra "dubbelskutt" med vänster bakben och  jag misstänkte att det kunde vara patella luxation. För ca 2 månader sedan lekte valpen häftigt och då gick höger bakben ur led och det tog en stund innan han kunde gå på benet igen. Jag besökte då veterinär och den konstaterade då medial patella luxation på båda bakbenen. Han rekommenderar att vi opererar båda benen och att vi då tar högra benet först och sedan det vänstra. Dock är inte benen riktigt färdigväxta så veterinären har bedömt att första operationen kan göras 9 juni. Han säger att det kommer att gå bra. Jag är lite skeptisk, dels att utsätta min - ännu inte färdigväxta valp för detta - och dels för att - kan min hund verkligen få ett bra liv med båda benen opererade i så låg ålder? För två veckor sedan ökade jag motionen något och redan nu "dubbelskuttar" han mindre på vänster bakben och han t o m står på höger ben (som är det sämsta benet) när han kissar. Det har han inte gjort tidigare. Det högra benet har efter veterinärbesöket åkt ur led (inte lika mycket som första gången) två gånger till - och då vid häftig lek. Vi försöker undvika att han ska leka häftigt men det är inte alltid så lätt med en 9 månaders valp. Finns det någon här med information om detta? Min intuition säger att vi ändå ska vänta och se tills han är över året? Kanske blir det bättre?  Hoppas någon sitter inne med lite information om det här! Mvh Pepzis matte

Annons:
MajaEng
2016-06-27 23:36
#1

Hej! I början av året hände samma sak med min havanaisvalp, hon var då 5 månader. Hennes höger bakben hoppade ur led vid tuffare lek eller hopp. Vi tog henne till vetten direkt och det konstaterades att hon hade patella Lux på båda bakbenen. Vår veterinär rekommenderade absolut inte operation innan hunden var färdigväxt utan sa åt oss att börja simträna henne samt köra promenader på många olika underlag(sand,högt gräs osv) så vi började gå med henne på hundsim en gång i veckan i ca 10 veckor samt mycket skogspromenader och lek. Nu är hon snart 1 år och har inte märkt något symtom på henne på mer än 6 månader och hennes knän har stabiliserats otroligt! Så glad för att jag inte hade en veterinär som låg på om operation! Man är så rådvill och ledsen i den situationen att man såklart litar på sin veterinär, men jag skulle råda dig att träna din valp och vänta! Förhoppningsvis stabiliserar det mjuka valpskelettet sig! Hoppas det går bra för er!

Upp till toppen
Annons: